Forum

Hasselnødder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anin, 30. maj 2005 kl. 10.28

Hej!

jeg har et lille problem...for når jeg søger under Hasselnøder på Google kan jeg kun finde opskrifter...og jeg skal bruge en hel masse om disse Hasselnøder!

er der nogle der kan give mig en side eller noget om Hasselnøder?!

Knuzzer Anin

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Laursen, 3. august 2006 kl. 21.09

Vi har en troldhassel, som bærer frugter, hvornår er det bedste tidspunkt at høste dem, for de smager godt.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. august 2006 kl. 7.58

Hej Ole
Pluk dem, når de begynder at slippe haserne og helst inden de falder til jorden, da de kan være svære at finde før musene.

Prøv nogle gange i løbet af efteråret at tjekke om de sidder løse, så er de klar. Tidspunktet er forskellig for de forskellige sorter.

Hilsen Anne Marie

Til Anin
Prøv at se under eksperter her på sider og find Lars Westergårds hjemmeside.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette, 14. september 2006 kl. 15.15

Hej Anne Marie

Jeg har hørt, at man kan gemme hasselnødderne til vinter, hvis man opbevarer dem på en speciel måde, har du en ide om, hvad man skal gøre?

Hilsen
Jeanette

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 14. september 2006 kl. 19.41

De skal tørres, ligesom dem man køber.

Hæng dem i et net eller en nylonstrømpe under et halvtag eller indenfor hvis du har et sted hvor der er noget luft.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Johnsen, 8. oktober 2006 kl. 19.34

Er der nogle her som ved hvor man kan plukke hasselnødder... sådan plukselv og betale efter vægt?

vi plejer at plukke i Fredericia men der er ingen i år:-(

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 27. oktober 2006 kl. 22.04

Hej Rikke.

Hasselnødder slår fejl mange steder i år. Men valnødder findes der i år. Jeg var tæt på Vorbasse i går, hos min søster. De har 2 valnøddetræer – og masser af valnødder. Anna og mig samlede mange. Jeg fik ca. 20 kg. med hjem, som jeg er ved at rense, forsyne familie og lidt andre med. Det er stort arbejde at gøre dem klar. Nok derfor at KM oplyser den høje "torvepris" på 30 kr. for 150 gr./200 kr. kg.

Den store grønt-og frugtforretning på Jyllandsvej i Fredericia/(Dalegade?), er prisen 7 kr. 100 gr. / 70 kr. kg. Er du interesseret i valnødder sælger jeg nogle til 50 kr.kg. rensede. Men de er knap færdigrensede. (?) ring: 64413003, eller 23793077. Jeg er f.-pensionist. Valnødder er åbenbart meget sunde – og fedende. Undskyld KM. at dette falder lidt udenfor "Dyr i haven" – men det er tæt på at være "Dyrt i haven". håp.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita, 14. oktober 2007 kl. 11.52

Er der nogen der ved om man kan fryse hasselnødder?

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Johnsen, 14. oktober 2007 kl. 12.25

Er der nogen som har hasselnødder de vil sælge? (ikke de små) i løs vægt, skal være plukket i år.

vh
Rikke

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 16. oktober 2007 kl. 23.56

Hej
Jeg har fået fortalt at man kan rense valnødder i klorinvand. I gamle dage brugte man sodavand ja ikke dem vi drikker. Man skal ikke knække dem før de skal bruges – for i løbet af 1–2 dage er der grøn mug på dem – altså når de er friske. Man skulle kunne fryse dem når de er knækket – de lægges på en bradepande i ét lag og når de er frosne – over i en pose eller skål med låg på – så kan man tage dem op af fryseren – efterhånden som man bliver lækkersulten
Jeg har aldrig haft såå mange hasselnødder på mine buske som i år – eller måske kommet før musene – i år har jeg samlet rigtig mange – årsagen tror jeg er min ene kat der simpelthen er musefanger – jeg har ikke tal på alle de mus den har præsenteret mig for, siden jeg valgte den hos Inges kattehjem i Lund/Horsens for ca. 1 år siden – ingen ville have den fordi den var grim – men den er det mest kærlige man kan tænke sig.

Hvis man vil have store nødder tror jeg det vil være klogt at købe dem på planteskolen – jeg har købt nogle af de store – men har flere forskellige slags af de gamle små – også nogle der er 3-kantede og tynde i skallen – og så er nødden også større. Nej – selv om jeg selv er blevet overfølsom over for friske nødder – de lukker min hals – så har jeg ingen til salg – børn og børnebørn vil gerne have dem friske – jeg husker endnu smagen af de friske nødder – har spist dem hele min barndom og lidt til. Nu er jeg flyttet tilbage til mit barndomshjem og uuh hvor er det skønt – tænk på alt det jeg har fået foræret i haven i forhold til de nye der først skal til at begynde – men de har jo rigtig noget at glæde sig til – og er jo så unge at de kan nå at få megen glæde af det hele. I år vil jeg prøve at putte store nødder der har været på juledekorationer i jorden – jeg kan høre der er nødder i dem – så jeg er spændt på om jeg ser noget skyde op til foråret. Andre nødder skyder op af sig selv hvis de ikke lige er blevet samlet op eller musen ikke lige har snuppen dem.

Mange hilsner
Annalise

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit, 8. november 2007 kl. 18.19

Du kan købe danske hasselnødder i Bærhaven i Fredensborg.

Se www.baerhaven.dk

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Johnsen, 31. august 2008 kl. 12.15

Er der nogen som ved hvordan nøddeåret ser ud til at blive i år?

mvh
Rikke

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Duedahl, 17. september 2008 kl. 11.24

Valnødder
Jeg har nogle dyr, som elsker valnødder. Hvis der er nogen, som vil sælge deres valnødder til en god pris, så kommer jeg gerne selv og indsamler dem?

Hilsen Niels Duedahl
Mobil: 20131938

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ross, 15. september 2009 kl. 12.28

Hej. vi har så MANGE nødder i år at vi umuligt kan spise dem alle. derfor vil gerne sælge nogle – men er 50 kr. pr. kg billigt eller dyrt? folk skal jo selv kærer til horsens og hente dem.

mvh. Ross

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Johnsen, 15. september 2009 kl. 14.33

Er de plukket, er det "store" nødder og hvor i Horsens er det.

VH
Rikke JOhsnsen

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulle, 27. september 2009 kl. 13.20

Hvis du vil vide, om der er en nød i skallen eller den er tom:
Jeg har fået følgende fidus af en af vore buskhaler (egern):
Find en tom hasselnød og gem den i den ene hånd. Pluk så en nød fra træet og læg den i den anden hånd. Du kan nu nemt mærke vægtforskellen! Plukker du en tom nød, kan du ikke mærke nogen forskel og så er der ingen kerne i den og den kan smides ud. Det virker bare – dyr er tit klogere en os!

Nyt svar til emnet »Hasselnødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hasselnødder

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider