Forum

Fjern de slatne hostablade – sneglehi

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. oktober 2019 kl. 19.20

Jeg har tidligere spurgt herinde om jeg skulle fjerne de slatne hostablade, som er faldet i nattefrosten. Svaret var NEJ. Det modsatte ville have været bedre, for de smattede blade er rigtig gode for snegle i hele vinterperioden, så bladene skal på komposten nu! I hvert tilfælde i min have.
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. oktober 2019 kl. 21.12

Nu kan jeg godt prale af, at jeg har meget få snegle, hvilket sikkert skyldes at solsorten spiser dem. Dem jeg selv finder af nøgensnegle ryger ind til hønsene. Selvom de næppe gøre skade i min have, men nok bare af gammel vane...
Så jeg har ikke selv oplevet problemer med sneglene...
Nu ved jeg ikke hvad det er for snegle du har under hostaerne, men det skader ikke at indsamle de slatne blade, men sneglene slipper på ikke af med da de også er i de visne blade andre steder i haven.

Jeg er enig med dig i at slatne blade ikke ligefrem pynter i haven, men måske skal vi sige til hinanden at de alligevel har en funktion... De beskytter også andre insekter...

Denne artikel fra bolius www.bolius.dk/snegle-i-haven-nyttedyr-eller-skadedyr-12544 beskriver nogle af de snegle man skal kigge efter i haven og hvem der er skadelig. Mange af vore snegle er nemlig nyttedyr og bør bevares. De nedbryder bl. a plantedele...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. oktober 2019 kl. 22.20

Tak for svaret . Jeg er også så heldig at jeg max har fundet 20 dræbersnegle i år. Det må måske være takket pindsvinene, som allerede sidste år har guffet snegle. Der var få ganske små snegle.... og de var under hosta bladene. Selvfølgelig lader jeg de grå leopardsnegle og andre være i fred. Jeg har en del vinbjergsnegle, som jeg har fredet totalt. Det er en fast bestand, som har været der i mere end 30 år, indført fra Furesøen.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Fjern de slatne hostablade – sneglehi«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fjern de slatne hostablade – sneglehi

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider