Forum

Vrietorn og høns?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 21. marts 2020 kl. 21.07

Vrietorn i hønsegård?

Jeg har fået anlagt en overdimensioneret hønsegård på ca. 900m2 til nogle få høns og har derfor plads til at plante buske og træer.
I efteråret satte jeg en lille tørst og vil nu gerne sætte en vrietorn eller to til citronsommerfuglens larver.
Men så læste jeg, at den er giftig for kreaturer og vil derfor lige være sikker inden plantning:
Kunne hønsene tænkes at æde af den?
Det lyder usandsynligt, for hvorfor skulle de dog det, når der er så meget andet godt, men er der nogen der vil fraråde plantning af vrietorn i hønsegården?

(Min tanke er at omdanne et areal derinde på ca. 30m2 med tjørn, vrietorn, slåen og røn til fugle og sommerfugle, da hønsene ikke går ind på denne del af hønsegården).

Mvh. Marie Louise

1 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. marts 2020 kl. 22.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 21. marts 2020 kl. 22.48

Vintergækker er jo også giftige. Der er vintergækker i min store udegård til hønsene.
En ny hane gokkede lystigt ved vintergækkerne. Ikke en høne gad se, hvad han diskede op med. Til sidst smagte han selv på varen. Siden da var der ikke et gok over vintergækkerne!
Høns, der har haft en hønemor, er gode til at finde det bedst egnede foder.

Frugttræer og -buske kan blive til glæde for både mennesker og høns. Fjeldribs og aronia er så livskraftige, at de vokser enormt trods hønsenes gravearbejde. Mirabelle? Sargentæble? Hassel? Pil? Brændenælder som bunddække holder høns væk og tiltrækker sommerfugle. Gederams er fine insektplanter, som hønsene ikke udrydder.

Men tørst er da alletiders.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. marts 2020 kl. 23.11

Jeg måtte lige ind og søge på Google og her lå en masse forskellige svar på planter høns ikke spiser. Fælles for dem alle er at høns ikke spiser noget som er giftigt for dem. Jeg har selv prøvet at give mine høns liguster bær som de smagte på, men jeg tror ikke at det var et hit. Tilgengæld æder duerne dem gerne med stor velbehag..

Under min søgning fandt jeg også denne tråd fra Havenyt

www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/17053.html

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 22. marts 2020 kl. 7.08

Jeg har set en længere redegørelse (på Dansk Fjerkræforum) om anbefalede planter til hønsegårde - tror det var beregnet til større og måske kommercielle hønsegårde. Tørst blev anbefalet. Sætter så vidt jeg husker frugt løbende og hvis hønsene spiser dem giver det jo føde over en lang periode. Tror ikke man skal tage det med giftighed så tungt. Når træerne anbefales må det vel være fordi hønsene tåler dem eller ikke spiser dem. Jeg har selv planer om at plante nogle Tørst i haven - forhåbentlig både til glæde for citronsommerfuglene og hønsene og os selv.

Her er hønsene rigtig glade for bøgens bog - men det er unægtelig et stort træ i en hønsegård. Hæg sætter også frugter som hønsene spiser - og giver i øvrigt en god flimreskygge.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 22. marts 2020 kl. 7.08

Er Vrietorn og Tørst ikke det samme træ - eller tager jeg fejl?

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 22. marts 2020 kl. 7.42

Kære alle der har svaret på mit spørgsmål:

Mange tak for jeres svar.
Jeg vil straks lede efter vrietorn og måske også nogle af de buske, som Alice foreslår, i hvert fald 1 mirabelle.

Søren: Nej, vrietorn og tørst er to forskellige planter, men ligner hinanden en del, bl.a. på frugterne. Måske er det derfor, at citronsommerfuglens larver bruger begge som værtsplante?

Se evt. her:

www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=4117

www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=4264

Mvh. Marie Louise

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. marts 2020 kl. 0.05

Jeg ville dog hegne om nyplantninger i en periode, da i hvertfald min genbos høns har skrabet en del planter ihjel. De synes åbenbart godt om brun jord! Både til foder (regnorme) og som "bale-huller".
Disse høns har genboens, min og en nabos haver at vanke rundt i, og det er nok et par hektar!

I sin tid fik jeg myrdet en (allerede etableret) julerose, og de fleste af de hyacinther, jeg genbrugte fra julen. Så det var ret øv.

Så nyplantede skal hegnes eller bo i krukker. Jeg har noget lavt Harald Skrald-hegn med tentorpæle, og mine katte hopper heller ikke over det. (De sover nu mere i ting/jord. )

Mvh
Tine

8 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. marts 2020 kl. 0.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. marts 2020 kl. 22.20

Jae, ser du, de er jo egentlig ret søde, og nu har kun tre (1,2), det var nu værre, da hun havde 6-8 haner, der gik rundt om mit hus og *galede* hver dag, på et tidspunkt hvor jeg døjede med stress og søvnløshed. HUN kan nemlig ikke selv slagte dem.

Og det med at slagte er grunden til, JEG ikke har høns. Men de er jo sjove at se på, og de kommer, når jeg kalder. Naboen påstår, hun ikke kan kalde dem til sig... (Fidusen er, at man siger som en skovlfuld foder- eller rettere: Jeg siger "Puuuttteputtepuuutter- og giver dem noget æbleskrog/gl. brød eller grønt køkkenaffald). Ligesom mine katte har et "Allekald" (Misse, misse, misser, KOM!), hvor de får særligt lækker mad. Så de lærer det!

Men altså kattene render jo også over til hende, nu ikke mere, da dem, der gjorde det, er væk. :*(( .

3 høns kan jeg klare, og de er som kattene meget interesseret i mit havearbejde, det er jo sjovt at se. Hvis de bare holdt sig fra de mere værdsatte planter, men kattene har nu også lagt sig til at snue i noget, hvor jeg har stået og bandet lidt.

Jeg har et stort blodrødt hjerte for dyr, og det er jo ikke deres skyld, at vi mennesker er nogle fjolser. I øvrigt må naboens logredor ikke være i min have, det ved hun, for naboen har fortalt hende det. Men ellers har kattene også opdraget på hende: De stirrer hende væk! Det er en sød hund ellers, som er glad for mig.
Også holder hun rådyrene væk... :-)

Nå, undskyld jeg røg ud af dyretangenten!

Min genbo er et... besværligt menneske. Og jeg kan jo hegne, så kattene bliver på min grund- og hønsene ikke vanker ind. ;-)

Nu er mine katte ved at være af ældre dato, så der er allerede mindst to meget sky gråstriber, der lurer på at smide slæberne ind- men ikke flere katte til mig! Og om 5-6 år vil jeg gerne flytte i lejlighed. Så nullo husdyr.

Mvh
Tine- mit heldbred er ikke så godt, og uden butik/offentlig transport- er det svært at bo på landet.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 24. marts 2020 kl. 22.23

Hej Tine

Hønsene har nu opdaget, at der er bar jord omkring de aronia, jeg satte for halvandet år siden og kaster sig kollektivt omkring den arme busk, mens de kaster jord op til alle sider... hegn er påkrævet, ja.

Men jeg har også fået den ide grave en let fordybning og fylde den med en blanding af løs jord og sand, så de kan boltre sig der og holde sig fra busken. Det bliver morgendagens projekt:-)

Mvh. Marie Louise

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. marts 2020 kl. 0.03

Jeg tror, det er skønne spildte kræfter, selvfølgelig vil hønsene være glade for det, men min erfaring er, at de laver "balehuller"- hvor de sover i sjuskede bunker, hvor de selv vil. Jeg har et billede et sted, hvor der ligger en bunke høns, og hvis man ikke ser godt efter, ligner det en bunke efterårsblade...

Men du kan jo gøre begge dele (hegne planterne)- og lave klar til hønsene. Evt så noget, de gerne vil æde.

Min søster og svoger plantede for 5 år siden en masse små frugttræer, de endte med at samtlige træer måtte hegnes fordi, ellers åd harer og rådyr dem.
Sådan er naturen uorden...

Mvh
Tine

12 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. marts 2020 kl. 8.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. marts 2020 kl. 22.26

Hej Tine

Jeg vil endda sige, at det er meget underholdende at læse dine dyrehistorier.
Vores gråmis har også selv meldt sig ind i husholdningen og er nu 11 år og får læsterlige bank af naboens unge kæmpekat:-( Det eneste dyr, jeg ønsker hen, hvor peberet gror, da den dræber alle solsorte og altså banker gråmis.

Jeg vil helt klart følge dit råd og både hegne buskene og lave sandgrav. Aroniabuskene har et bælte af bar jord, så de kan få lov at udvikle sig uden konkurrence fra græs. Jeg kunne selvfølgelig finde nogle flade sten, der kan fjernes under lugning, tak for ideen, Christensen.

Mvh. Marie Louise

14 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. marts 2020 kl. 0.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.00

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Vrietorn og høns?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Vrietorn og høns?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider