Forum

Hvad eller hvem har lavet dette hul?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Løw, 29. marts 2020 kl. 8.46

Kære haveforum

Igår da jeg var i haven, trådte jeg igennem jorden, og endte med foden i hullet, som I kan se på billedet.

Overfladen jeg trådte igennem var ca. 10 - 20 cm., og hullet i kan se, er ca. 1 meter dybt. Jeg kan ikke se, om der løber kanaler fra hullet.

Er der mon nogen, som ved, hvem eller hvad der har lavet hullet?

Med venlig hilsen
Morten

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. marts 2020 kl. 8.56

Ingen tvivl, rotter.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Løw, 29. marts 2020 kl. 9.08

Kan jeg på nogen måde se, om det stadig er aktivt eller om det er et “gammelt” hul?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. marts 2020 kl. 9.26

Dæk hullet til. Så kender du svaret tinden længe.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. marts 2020 kl. 10.15

Pas på. Der kan være et større hul eller hulrum neden under.

Lille historie: Man farmor boede på i et hus som for årtier siden havde været en lille gård. Engang sidst i 1990'erne havde hun hyret en mand til at kalke huset. Bedst som han gik og arbejdede trådte han i gennem jorden med den ene fod som på dit billede.
Farmor kunne berette at "det var der vandpumpen stod" så min far og jeg gik i gang med at grave. En 40-50 cm nede fandt vi nogle tykke, men rådne brædder. Under dem var brønden, godt en meter bred, dybere end oliepinden + min arm kunne nå og fyldt med vand. Arbejdsmanden kunne have været død... Vi kørte fire trailerlæs sand i det hul...

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. marts 2020 kl. 12.28

Desværre gætter jeg næsten 99 % sikker på rotter. Jeg havde et lignende hul i efteråret 2019. Jeg vidste at der var en kloakbrønd under græstæppet næsten ved siden af hullet. Brønden blev lagt fri og det viste sig at den var halvt fyldt op med jord. Efterfølgende: Slamsugning for at få jorden fjernet - tætning af cementbrønden af fagfolk. Isætning af rottespærre. Mærkværdigvis ville vores forsikring ikke betale skaden, før jeg gjorde vrøvl over at de ikke havde sagt det straks, men havde fået deres egne tilknyttede folk til at ordne skaden. Vi har forsikret efter alle kunstens regler, stikledninger osv. Men..... fra 1. januar dækker de også den nævnte rotteskade.
Se efter om du har en brønd eller et andet hulrum i nærheden af hullet. Jeg undrede mig også over, at hullet kunne være så dybt uden synlig jord udenom. Desuden proppede jeg også pinde og græs ned i hullet - uden effekt.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. marts 2020 kl. 12.30

Så tæt ved den skjulte brønd

7 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. marts 2020 kl. 13.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. marts 2020 kl. 13.33

Regner med at det er spørgeren du svarer - og her er hullet jo ganske synligt, ligesom mit rottehul også var synligt, men nemt at overse.
Ingeborg

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. marts 2020 kl. 14.59

Jeg forstår spørgeren sådan, at hullet vi ser er opstået ved at han har trådt igennem til et underliggende hulrum.
Det kan godt være en rottegang, men lige så godt en underminering pga. hul på et kloakrør eller lign. et eller andet som ikke er sløjftet rigtigt. Teoretisk set kunne det også være et jordfaldshul.
I hvert fald skal man være lidt forsigtig når man efterforsker det nærmere.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.02

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Hvad eller hvem har lavet dette hul?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvad eller hvem har lavet dette hul?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider