Forum

Hjorthornsolja/Hjotrtetakolie

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Leif Pernstig, 10. juni 2005 kl. 15.44

Grannens katt använder min trädgård/have till toalett. Hjorhornsolja på små tygbitar ska vara effektiv men är svårt att köpa i Sverige men enligt uppgift lätt i Danmark. Har någon av er tips på internetbutik i Danmark där jag kan köpa denna produkt?

med vänlig hälsning
Leif Pernstig

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Iversen, 21. marts 2006 kl. 20.47

Hej Leif.

du kan købe det på alle danske apoteker.

apoteket herunder sender overalt.

www.postapotek.com/

hilsen Henry

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kerstin Johansson, 12. april 2006 kl. 11.05

Kan man skicka efter hjorthornsolja fra Danmark?

Mail mig, tack. Kerstin
kerstin.johansson@mail.com

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Pernstig, 12. april 2006 kl. 11.15

Ja, jag köpte från Uldum Apotek www.postapotek.com/
Kostade ca 40 DKK för 100 ml plus porto 42 och administration ca 53 DKK.

Jag lyckades också betala direkt till deras bankkonto efter förfrågan.

mvh
Leif Pernstig
Vintrosa, Sverige

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar Johansson, 25. juni 2006 kl. 22.31

Jag har fått information från företag som sålt Hjorthornsolja förut, att vissa jägare missbrukade detta genom att slå ut det på grannens jaktmarker för att få över viltet på sina egna områden.

mvh

Gunnar Johansson
Borås Sverige

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svante Andersson, 2. juli 2006 kl. 14.59

Hjorthornsolja är ett nästan helt bortglömt recept för att skydda hästar m.m. mot insektsangrepp. I sommar har broms blivit en större plåga.

Vi använde det hemma i lappmarken för att skydda hästar, får och kor mot björn. Oljan smetades på ljuvret där björnen oftast angrep först.

Kuriosa: När man öppnade korken på flaskan så kom hästen frivilligt springande för att få behandling!

Oljan luktar inte gott!

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 13. juli 2006 kl. 8.37

En anden anvendelse er mod ræv i hønsegården. Vi hælder det på en klud, som vi hænger op inden i en omvendt, overskåren, mælkekarton som hænges på hegnet. Vi har endnu ikke haft ræv, men naboen fik taget tre hønniker i forsommeren.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Agneta Johansson, 30. juli 2006 kl. 15.52

Är det någon som vet vad hjorthornsolja heter på Danska?

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 30. juli 2006 kl. 18.40

Tjek overskriften, så vil du se at det hedder hjortetakolie

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 31. juli 2006 kl. 6.25

I overskriften står der godt nok Hjotrtetakolie og ikke Hjortetakolie. ;)

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunilla, 5. august 2006 kl. 15.31

Rå'Odör är ett effektivt bekämpningsmedel för att undvika att rådjur äter knoppar etc. i trädgården. Det enda medlet i Sverige som innehåller hjorthornsolja och som är godkänt av kemikalesinspektionen. Se www.raodor.com eller ring 08–570 320 39.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunilla, 23. januar 2007 kl. 21.51

Hej!

Rå'Odör är ett godkänt preparat som innehåller hjorthornsolja och som används för att undvika bl.a. rådjurs skadeverkan på växtlighet.

www.raodor.com

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 23. januar 2007 kl. 22.27

Bør reklame, direkte fra producenten, tillades her på havenyt.dk? Gunilla er jo tydeligt sælger af produktet.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 26. april 2007 kl. 8.25

Skall man späda ut oljan om man skall använda det på hästar? Skall man spruta på hela hästen eller räcker det att lägga en sträng på ryggen? Har hästar på bete och vill skydda dom från insekter hur ofta skall man ta på hjorthornsoljan har en flaska hemma.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Beronius, 7. august 2007 kl. 11.46

Hjorthornsolja till häst
Jag har koncentrerad hjorthornsolja som är som melass i konsistensen. Den späder jag med rödsprit, kanske en del hjorthornsolja och sex delar sprit. Jag har aldrig mätt men så att det blir tunnflytande.

Man kan också blanda vatten i spriten först om man vill men det är viktigt att blanda i rätt ordning och inte ha för mycket vatten annars löser sig inte oljan i spriten.

Sedan använder jag en liten (ca 3 cm)skumgummiroller köpt på färghandel och rollar undersidan av halsen, bringan, juver, insida av bakben. Jag brukar "rolla" på morgonen men då är hästen inne på nätterna och hon är i princip helt fri från insektsbett. Om hästen tolererar det borde en blomspruta vara perfekt men min häst gillar inte blomsprutor.Funkar både för mygg, knott och bromsar.

Men glöm INTE gummihandskarna. Det luktar förfärligt!

Jag har använt det i många år nu på min angloarab och aldrig haft problem med eksem eller andra hudreaktioner som jag hade när jag använde andra preparat som vitlöksolja, Switch o liknande.

Lycka Till!

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunilla, 9. august 2007 kl. 21.19

Det är allmänt känt sedan länge att hjorthornsolja är mycket effektivt för att hålla bromsar, mygg etc borta från t.ex. hästar. Ren hjorthornsolja kan inte längre säljas här i Sverige.

Det enda godkända medlet med hjorhornsolja är
Rå 'Odör som främst är till för att hålla rådjur borta från trädgårdar. Efter diverse tester är vi nu ganska säkra på att medlet också håller katter på avstånd.

Hör gärna av er!

www.raodor.com

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jessica, 22. september 2007 kl. 12.22

Agri Syd center Gross AB säljer Hjorthornsoljespray på sin webshop, 400ml. men jag har inte priset.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 26. maj 2009 kl. 20.01

Kan man använda Hjorthornsolja i hemmet för att hålla hunden inom vissa områden när man är borta och hunden är själv?var i sverige kan man köpa det isåfall?skicka gärna ett mail ni som vet
Blond_och_smart@live.se

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Michaelsen, 21. september 2009 kl. 1.34

Det hedder hjortetaksolie

Nyt svar til emnet »Hjorthornsolja/Hjotrtetakolie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hjorthornsolja/Hjotrtetakolie

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider