Forum

Duer i ærtebedet.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. maj 2020 kl. 17.19

Jeg havde undret mig lidt over, at det kun var de første ærter, jeg havde sået i ærtebedet, der spirede.
Jeg har hele tiden været opmærksom på, at duer, og dem er der mange af her på ejendommen, kunne finde på at spise ærterne straks de var sået, eller når de lige stak hovedet op over jorden. Så det havde jeg beskyttet imod.
Jeg havde sået ærter som forafgrøde i to andre bede, og de kom pænt op, og blev beskyttet af et vandretliggende rionet med maskevidde på 5 cm, så duerne ikke kunne gå på jorden. Det lå på bed kanten og var ca. 5-7 cm over jorden.
Da ærterne var ca. 15 cm høje fjernede jeg rionettet, ellers ville ærterne gro fast i det. Og fra den ene dag til den anden, var der ingen blade på ærterne. Duerne havde spist dem. Da jeg så så på ærtebedet, kunne jeg godt se, at duerne også havde været der, inde mellem rionettene, der står lodret her.
Nu er der jordbærnet over de spiste ærter, for jeg forventer at de skyder videre, og jordbærnet rundt i kanten af jordbærbedet.
Hvilke erfaringer har I med duer i køkkenhaven?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. maj 2020 kl. 18.55

Samme som dig :) Bruger bionet mere og mere - kålsommerfugle, duer, snegle, fluer osv

I år har køkkenhaven mest været på stand by indtil nu - har dog sået ærter og lavet div udplantningsplanter.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. maj 2020 kl. 19.49

Engang lagde jeg mærke til, at der sad to tykke duer på naboens tag, mens jeg såede ærter. De fulgte ivrigt med i, hvad jeg lavede. Jeg vil tro, at der var ti meter over til dem. Jeg havde sået flere andre ting, uden tilskuere. Mon de på den afstand kunne se, at det var ærter, jeg såede? Jeg undrede mig meget. Jeg var selvfølgelig nødt til at dække ærterne til med hønsenet.

M.v.h.

Doris Møller

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. maj 2020 kl. 23.24

Hej Lars Holt

Jeg gemmer juletræet til formålet.
Uden ville jeg skulle så om flere gange - og selv om duerne jo også skal have føden, så har jeg forlængst besluttet, at det ikke er ærtespirer fra min urtehave som skal stå øverst deres menu....

Så snart ærterne er sået i dobbeltrækker sætter jeg afklippede & nålefri (nålene de er forlængst dryssetlodret af) 50 - 60 cm lange grene langs med rækkerne. Grenene sættes på ydersiden af rækkerne, så de fylder mest muligt på langs med hver række og der ikke er nogen steder hvor den kommende ærterække er uden grene.

Det er åbenbart for duerne slet ikke tiltrækkende at færdes med grangrenearrangementet - og dertil kommer gevinsten for mig ved at have støtte til ærteplanterne, så at sige "i samme hug".

Når ærterne er høstet gemmer jeg grangrenene til det er tid at samle tørt vissent løv omkring artiskokkerne hen gennem vinteren. Næste forår kan enkelte grene genbruges - resten kommer øverst i kvashegnet.

Denne fleksible løsning har fungeret for mig i tre forskellige haver igennem mange dyrkningssæsoner.

Venlig hilsen
Lone

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2020 kl. 9.35

Hej Lone
Kan du lægge et billede ind af ærtehegnet?
Ingeborg

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. maj 2020 kl. 20.34

Hej Ingeborg

Næh - det er ikke en af mine færdigheder.
Du må tænke dig til det ud fra ordene ....
Og hvis ikke det rækker er du velkommen til at kigge med når det bliver tid for Åben Havelåge sende på sommeren.

Venlig hilsen
Lone

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2020 kl. 21.03

Ok og tak for svaret. Jeg kunne ikke lige se om du stikker granrisene lodret ned i rækker eller skråt.
Ingeborg

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. maj 2020 kl. 22.00

Hej Ingeborg

Ikke helt lodret - for at det kan fungere som støtte til ærteplanterne hælder de to rækker granris lidt ind mod hinanden - uden at de mødes ...

Venlig hilsen
Lone

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. maj 2020 kl. 22.01

Hej Ingeborg

Ikke helt lodret - for at det kan fungere som støtte til ærteplanterne hælder de to rækker granris lidt ind mod hinanden - uden at de mødes ...

Venlig hilsen
Lone

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.02

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Duer i ærtebedet.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Duer i ærtebedet.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider