Forum

Økologisk hønsefoder holder sig dårligt.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2020 kl. 15.27

Er der nogle af jer, som bruger økologisk hønsefoder i form af piller, der har oplevet at det holder sig dårlig.?
Jeg er godt klar over at der ikke er konservering middel i det og at det skal opbevares mørk, tørt og køligt.
Men jeg oplever at hønsene ikke gider spise det ca 14 dage før sidste salgsdato.

Hvad er jeres erfaring mht til holdbarhed.

PS mine høns for også grønt, hampe frø, hvede og lidt fra husholdningen, men jeg tror ikke at de er forkælet…

1 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juni 2020 kl. 18.04

Min erfaring er, at hønsene spiser, det de vil, og det er et meget varieret udvalg.
Jeg har ikke erfaring med foder, der nærmede sig udløbsdato.
Måske fortæller hønsene dig, at du skal have flere høns, så der kan blive spist op ;o)

2 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2020 kl. 19.01

Problemet er at jeg kun har 4 dværg welsumer gående og vil helst ikke have flere da jeg hellere ikke har plads til dem. Jeg er selvforsynede med æg og gider ikke at gå og dele dem ud. Desuden går mine høns ikke ude i haven, men i en såkaldt hønsefræser..

Men det kan da godt være at de er blevet lidt kræsen på deres ældre dage, men 25 kg på ca 3 måneder burde de spise. Problemet er at jeg vil gerne give dem økologisk foder, men kan kun købe 25 kg af gangen og smider ca 6 til 8 kg ud hver gang og det gider jeg ikke.
Jeg tror at jeg vil købe en kornblanding med piller. Den kan holde ca 10 måneder. Ok så ved jeg godt at der er konservering midler heri. Men den fås i 20 kg poser til billigere penge..

3 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juni 2020 kl. 20.03

Jeg køber det foder, vi ikke selv kan skaffe i 15 kg sække.

4 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juni 2020 kl. 20.04

PS og jeg har 12 høns plus de kyllinger, der er ved at blive udruget - jeg har lige set 2 af dem.

5 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 3. juni 2020 kl. 20.32

Søren, hvordan ser den hønsefræser ud? Er den nem og flytte og er der et "hus" med redekasse i den?

6 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2020 kl. 20.37

Yeps det er det. Det var en som jeg fik af Det grønne hus her i Køge. Men jeg har den stående fast et sted i haven, så har jeg en billig håndskubber med opsamler og slå en god portion græs til dem hve dag. De får også en masse ukrudt. Det er forbavsende let at holde høns.

7 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2020 kl. 20.59

Sådan ser det ud

8 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2020 kl. 21.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2020 kl. 22.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juni 2020 kl. 22.07

Det kommer måske an på hvad man forstår ved konservering. Der er tit antioxidanter i, netop for at det ikke skal blive harskt. @Søren har du overvejet at fryse de sidste 10kg?

11 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2020 kl. 22.41

Claus

Jeg har ingen mulighed for at nedfryse det. Men jeg syntes også at mine høns spiser utrolig meget grønt.
Uden at de er tynde at se på.

12 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2020 kl. 23.13

F. Christesen

Kender du dette mærke? Jeg har en gårdbutik i Bjæverskov, som forhandler dette mærke og det koster kr 130 for 20 kg, hvilket jeg syntes er billig.

Det består af følgende ingredienser :

Gold 4 Mix 20 kg

130,00 kr.

Gold 4 Mix - et komplet kvalitets æglægnings fuldfoder til æglæggender høner. En blanding af piller og en blanding af forskellige korn og frø.

Tilfører alle nødvendige næringsstoffer for god æglægning. Optimal kombination af calcium, fosfor og vitamin D3 for stærke æggeskaller samt vedligeholdelse af sundt og stærkt skelet.

Indhold: hvede, majs, hvedekim & skaldele, calcium carbonat, hvedeklid, ærter, solsikkeskrå, sojaskrå*, dari, byg, hørfrø, majsgluten, solsikkefrø, hvedemel, natriumklorid, solsikkeolie, monocalcium fosfat, palmeolie, rapsolie, morgenfrue ekstrakt, sepiolit

Analytiske betanddele: råprotein 13 %, råfedt 4 %, råaske 8 %, råfibre 4 %, lysin 0,64 %, methionin 0,34 %, calcium 2,2 %, fosfor 0,5 %, natrium 0,15 %

Tilsætningsstoffer: A-vitamin 9900 IU, D₃-vitamin 2450 IU, E-vitamin 30 mg, ferrosulfat monohydrat (jern) 30 mg, calcium iodid (jod) 2 mg, kobbersulfat pentahydrat (kobber) 10 mg, manganoxid (mangan) 74 mg, zinkoxid (zink) 70 mg, Natrium selenit (selen) 0,30 mg.

Zoo tekninske tilsætningsstoffer: 4a1640 6-fytase (EC 3.1.3.26) 250 FTU

Sensoriske tilsætninger: E161g Canthaxanthine 2.2 mg

*Produceret fra genetisk modificeret soja.. Hvilket jeg gerne ville have undgået..

13 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2020 kl. 23.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2020 kl. 23.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2020 kl. 23.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2020 kl. 0.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. juni 2020 kl. 17.41

Jeg har selv høns og de får fuldfoder suppleret med grønt. Jeg har en stor hønsegård. Mine høns har før fået lov til at gå i store dele af haven, men det var lidt besværligt at hegne ind. Og naboens katte havde et godt øje til hønsene, det skete ikke noget, men jeg tror, at kattene havde det sjovere end hønsene. Så derfor tænkte jeg, at en hønsefræser kunne være løsningen.

18 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. juni 2020 kl. 17.41

Jeg har selv høns og de får fuldfoder suppleret med grønt. Jeg har en stor hønsegård. Mine høns har før fået lov til at gå i store dele af haven, men det var lidt besværligt at hegne ind. Og naboens katte havde et godt øje til hønsene, det skete ikke noget, men jeg tror, at kattene havde det sjovere end hønsene. Så derfor tænkte jeg, at en hønsefræser kunne være løsningen.

19 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. juni 2020 kl. 17.41

Jeg har selv høns og de får fuldfoder suppleret med grønt. Jeg har en stor hønsegård. Mine høns har før fået lov til at gå i store dele af haven, men det var lidt besværligt at hegne ind. Og naboens katte havde et godt øje til hønsene, det skete ikke noget, men jeg tror, at kattene havde det sjovere end hønsene. Så derfor tænkte jeg, at en hønsefræser kunne være løsningen.

20 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. juni 2020 kl. 17.54

Jeg giver tilskudsfoder i automat inde i hønsehuset, og korn (hvede eller byg - ikke blandet) i foderautomat i hønsegården, og resten strøs ud med kærlig hånd.
@Søren. Hvis du holdt høns sammen med naboen, som jeg gør, kunne I have dobbelt så mange høns, og dermed ingen problemer med foderets holdbarhed.

21 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2020 kl. 22.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2020 kl. 22.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. juni 2020 kl. 22.15

Lars.

Der er forbavsende få, der har høns herude. Tror kun jeg kender en ud over mig her i nabolaget. Tilgengæld er det mange, der har hunde. Så her er godt med hundelorte på vejene, desværre. Vi har også fået en del rotter herude. Jeg har nakket 3 i min klapfælde og til trods for at drivhuset er belagt med sten søger de derind alligevel. Også selvom det ikke er noget at komme efter. Det er kun jord og planter.

Forresten er det tilladt at fodre høns med osteskorper?
Jeg har læst at det ikke er tilladt at give dem noget med animalsk foder fra husholdninger, hvilken også må gælde osteskorper og det er af hensyn til evt smittefare..

24 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2020 kl. 22.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. juni 2020 kl. 22.40

Mine tager også revet eller stykker af gulerødder og kartofler. Agurk er de vilde med og allerbedst er salatblade

26 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. juni 2020 kl. 5.54

Jeg vil tro, du skal lukke fodersækkene godt og iltfrit til- eller finde et sted, hvor det kan fås i mindre mængder.
Selv opbevarer jeg kattenes tørkost (og vildtfuglefoder) i nogle orange fodertønder, jeg fik på apoteket dengang de var de eneste, der forhandlede kattefoder. (Det var et eller andet rabat slagtilbud noget)
De er så meget orange, men udmærkede, så (katte! eller mus/rotter) dyr ikke flæser posen op og foræder sig.
Poserne trykker jeg mest mulig luft ud af, og lukker med tøjklemmer. (dem af træ, de er mere solide). Fodertønder kan man endelig også købe, de er ikke allesammen blå og kæmpestore.

Nu har jeg mine naboers høns øffende, og mine katte måtte da dårligt så meget som *se* på en hønemor, de har meget respekt for hønsene!

Jeg har lært, (ved at se Søren Ryge), at animalsk foder til høns- skal koges. Men når kræene vanker ind i ubevogtede øjeblikke ad åbentstående døre og selvforsyner sig med kattenes tørfoder, så må ejeren selv om det! Jeg gider ikke høns i mit køkken! (Heller ikke tilberedte).

Ja, ja- de får da af og til tørt brød/æbleskrog- lidt grønt køkkenaffald af mig. Og så er de glade- og jeg kan kalde dem til mig. Hvad naboen påstår HUN ikke kan. (WTF??!)

Hvis du har rotter- skal du kontakte kommunen! Det har du PLIGT til.

Mvh
Tine- høns er søde og sjove, haner derimod- og gaser..!

27 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juni 2020 kl. 9.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juni 2020 kl. 9.42

Det var også det jeg havde læst mig frem til og jeg tror hellere ikke at mange ved det eller overholder det.
Men risikoen for at sprede sygdomme er stor.

29 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juni 2020 kl. 10.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. juni 2020 kl. 15.54

Hvor stor risiko er der for smittespredning når man fodrer sine høns med resterne fra sit middagsbord, og selv spiser alle æg de få hanekyllinger, der bliver til overs?
Kan man smitte sig selv?

31 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juni 2020 kl. 18.46

I følge miljøstyrelsen må du ikke
jyllands-posten.dk/livsstil/ECE9740453/det-er-forbudt-at-fodre-hoens-med-koekkenaffald/
Jeg kan huske får mange år siden at Søren ryge blev skæld ud af en masse seer da han i sin tid viste det på tv og det var selvom han havde kogt maden.

32 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juni 2020 kl. 18.47

I følge miljøstyrelsen må du ikke
jyllands-posten.dk/livsstil/ECE9740453/det-er-forbudt-at-fodre-hoens-med-koekkenaffald/
Jeg kan huske for mange år siden at Søren Ryge blev skæld ud af en masse seer da han i sin tid viste dette på tv og det var selvom han havde kogt maden.

33 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. juni 2020 kl. 20.33

Det var ikke det, jeg spurgte om.
Jeg spurgte om jeg kan smitte mig selv med at fodre mine høns med mine madrester.

34 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juni 2020 kl. 21.03

Såå skal det være med salmonella. Men jeg tror ikke at reglerne er myntet på om vi bliver syge. Det er straks være med vores husdyr, der kan få katastrofale følger. Om der så findes andre sygdomme, der via foder og videre til mennesker kan smitte i sidste ende ved jeg ikke jeg tror det ikke. Enten ved man det ikke eller også sker der intet ved det for så havde man vel oplyst det.

35 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juni 2020 kl. 22.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

36 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juni 2020 kl. 22.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

37 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. juni 2020 kl. 23.03

Hej Søren Duun - kommentar til indlæg nr 34

Begrundelsen for reglerne om begrænsninger af hvilke typer fødevarerester, der må fodres med er lige netop smitterisiko fra dyr til menneske.

Fødevarestyrelsens oversigt - citat:
"Hvorfor er det forbudt at fodre dyr med køkken- og madaffald?
Der er stor risiko for, at køkken- og madaffald kan overføre alvorlige smitsomme husdyrsygdomme til dyr. I hele EU er det derfor totalt forbudt at fodre dyr med køkken- og madaffald.

Fodring med inficeret køkken- og madaffald har været årsag til udbrud af fx svinepest og mund-og klovesyge i udlandet. Inficerede fødevarer, som ikke er farlige for mennesker, udgør en stor trussel mod dyrene. Udbrud af fx svinepest vil have alvorlige eksportmæssige konsekvenser for Danmark med meget omfattende eksporttab.

Andre sygdomme, som fx Salmonella- og Campylobacterinfektioner, der giver sygdomme hos både dyr og mennes ker, kan også overføres via fodring med køkken- og madaffald og smitte videre fra dyr til mennesker via æg, kød fra smittede dyr og kontakt med smittede dyr.

Når forbuddet ikke skelner mellem vegetabilske og animalske dele, skyldes det risikoen for, at smitstoffer kan være fordelt i alt affaldet. Der kan fx være inficeret kødsaft på kartoffelskrællerne, også uden at man kan se det."

Hej F. Christensen - kommentar til indlæg nr 27:

Det er vigtigt at få klargjort, at Fødevarestyrelsens skelner mellem fødevarerester og fødevareaffald.
Fødevarerester må med visse begrænsninger anvendes til foder - også til høns.

Citat fra Fødevarestyrelsens regelsæt:

"Visse typer af tidligere fødevarer må bruges til foder til fødevareproducerende dyr, eksempelvis kvæg, svin og høns:

Tidligere fødevarer, der ikke indeholder animalske ingredienser, fx frugt og grønt. Der er ikke krav om, at disse fødevarer skal være forarbejdede.
Tidligere fødevarer, der som de eneste animalske ingredienser indeholder mælk, mælkebaserede produkter, produkter afledt af mælk, æg, ægprodukter, honning, fedt, kollagen eller gelatine. Produkterne skal være færdigt forarbejdede som fødevarer, og de skal hele tiden have været holdt adskilt fra andet animalsk materiale som fx kød og fisk. Dette kunne eksempelvis være brød, kager, pasta, kiks, chips m.m.
Tidligere fødevarer, der indeholder kollagen og/eller gelatine fra ikke-drøvtyggere (fx svin) kan anvendes som foder. Dette kunne eksempelvis være vingummi, marmelade og husblas."

Regelsættet angiver derudover, at "Frugt og grøntsager fra egen avl og andre vegetabilske rester fra haven, fx græsafklip og smågrene, må godt gives til dyrene".

Disse præcise regler er vigtige at kende, fordi det er i alles interesse ikke at sprede sygdomme - og derudover er det jo godt at vide, at man ud fra Fødevarestyrelsens retningslinjer gerne må anvende visse grøntrester og visse forarbejdede fødevarer som foder i det lille private hønsehold.
Og hvis du har tid, kan du jo konfrontere JP's journalist på artiklen med en misvisende / utilsigtet forsimplende overskrift.....

Venlig hilsen
Lone

38 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juni 2020 kl. 23.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

39 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2020 kl. 18.42

Hvor mange høns har du?

Jeg tror at en top hygiejne er vejen frem for at undgå sygdomme. Jeg har set mange hønsegård, der tangerer dyrplageri når vi taler om hygiejne. Dyrene vader rundt i deres eget lort for nu at sige det mildt. Men har man høns over det hele eller flere tusinde er en tophygiejne næsten umuligt.

Jeg kom lige i tanke om en artikel hvor det fremgår at briterne kommer til at indfører amerikanske klor kyllinger.
Her kan man læse om klor kyllinger og jeg siger bare... Velbekommen..

Klorvasket kylling

- I blandt andet USA er det tilladt at vaske kyllinger i bakteriedræbende midler som klor.

- Det har været forbudt i EU siden 1997 på grund af bekymringer omkring fødevaresikkerhed.

- Metoden er meget udbredt i USA, og derfor har amerikanerne stort set ingen kyllingeksport til EU-landene.

- EU's modstand omhandler ikke frygten for at indtage klor. Klorvask er blandt andet tilladt, når det kommer til salat. EU frygter i stedet, at brugen af klor i slutningen af forarbejdningsprocessen kan blive en måde at opveje dårlige hygiejnestandarder.

40 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juni 2020 kl. 19.15

Der findes en langt bedre metode til rengøring af kyllinger. De skal behandles med ultralyd. Det er en dansk opfindelse, der bliver solgt til bl.a. England, men vist nok ikke endnu i Danmark.

41 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2020 kl. 19.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

42 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2020 kl. 19.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

43 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2020 kl. 19.58

Ok så du lå ikke inde med 30 til 40 høns på et lille areal.
I de mange bøger jeg har om høns skriver de ikke meget om sygdomme ud over de mest almindelige, men de skriver ikke noget om at vi mennesker kan smitte, men selvfølgelig kan vi det. Vi skal bare træde i en fugleklat, så er balladen der.

At give mine høns klorvand ville jeg bestemt ikke bryde mig om og jeg vil også tro at jo flere kemikalier man bruger jo større er risikoen for at få fremavlet resistente bakterier og virus. Virus, der i sidste ende kan gøre os alvorlige syge og i værste fald døde.

44 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2020 kl. 20.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

45 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2020 kl. 20.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

46 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2020 kl. 20.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

47 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2020 kl. 20.26

Når ok, jeg troede at myresyre blev brugt til kopatter, men der bruger man vistnok klor. Jeg har været i en stald og undrede mig over lugten af klor

Apropo myresyre så bruger vi biavlere det imod varroa.
Men man kan ikke købe det mere i 25 liters dunke, som privat person. Men en liter rækker nu også ret lang.

48 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2020 kl. 20.28

Skal de ikke være vaccineret jvf lovgivningen? Jeg skulle både opgive navn, adresse og mailadresse da jeg købte høns for første gang. Jeg købte dem ikke privat.

49 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2020 kl. 23.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

50 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2020 kl. 8.05

@F.Christensen, indlæg 42
Det er nu en helt anden teknik, jeg talte om, hvor man bruger ultralydsfløjter i forbindelse med damp.
Det kan dampe kyllingerne så skånsomt og alligevel effektivt, at huden på kyllingerne ikke bliver kogt, som det ville ske, hvis man brugte damp alene.
Jeg må dog indrømme, at jeg kun har set en testopstilling i laboratoriet.

51 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Vibeke P., 11. marts 2021 kl. 11.41

Slettet af administrator 11. marts 2021 kl. 13.26.

52 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. marts 2021 kl. 11.51

Vibeke.

Det er jo bare spam du medvirker til. Det fortæller ikke noget om at økologisk hønsefoder kan holde sig længere. Og at købe små portioner ad gangen gøre det kun meget dyre at indkøbe. Så hellere forsøge at dele det med andre. Men de fleste jeg kender i nabolaget, der har høns, køber almindelig foder.

53 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. marts 2021 kl. 14.38

Hej Søren

Tråden her - som du startede i juni 2020 - er det nok svært at spinde meget videre på. Du er ikke villig til at indrette dig på at betingelsen for at fodre med økologisk fuldfoder er en begrænset holdbarhed og en højere pris.
Du fortæller i indlæg nr 2 (3. juni 2020), at du alligevel foretrækker det foder, der indeholder konserveringsmidler, fordi lavere udgift er vigtigere for dig end økologisk kvalitet.

Dit forslag om at gå på kompromis med indholdsstoffernes oprindelse og kvalitet (indlæg nr 12) - selv om du helst var fri skriver du - er heller ikke nogen gedigen øko-vejledning til andre deltagere i diskussionen.

Nu slutter dit seneste indlæg nr 52 (9. marts 2021) - med samme argument som i dit indlæg nr 2.
Så du er endt med at være samme sted som for 9 måneder siden - & det er jo herudover et udtryk for, at du ikke vil indrette dig efter rammen for debat her i Økologisk Forum på Havenyt.

Og endelig er det mærkeligt, at du starter en tråd med en påstand, som du slet ikke dokumenterer "Økologisk hønsefoder holder sig dårligt". Min opfattelse er, at det holder sig så langt som til udløbsdatoen, hvis det er opbevaret som angivet på emballagen. Hvis det ikke gjorde det, ville producenterne formentlig få klager ....

Så jeg vil foreslå, at du giver dig selv et valg:
Er du med på det økologiske spor eller er du ikke ?

Og en opfordring til dig:
Vær nysgerrig på, hvordan tamhøns er udviklet ud fra vilde høns - og på hvor godt og længe tamhøns kan klare sig sygdomsfrit, hvis de får adgang til god plads og muligheder for selv at vælge mellem alskens mulige fødeemner: orme, snegle, insekter i alle livsfaser, bær, frø (og frøer) og et stort varieret urte-tilbud.

Og til slut en eftertanke:
Måske er effekten af at spærre høns inde på lille plads og vedkende sig det økonomiske aspekt som vigtigere end det økologiske aspekt, at du giver dig en uløselig opgave.
Det er næppe muligt gennem færdigproducerede foderblandinger at nå op på samme variation i føden, som hvis hønsene fik plads i naturlige omgivelser og selv fandt den føde, de har behov for.
Og det er ihvertfald ikke muligt at indgå kompromiser omkring indhold af ikke-økologiske bestanddele i foderet og så fortsat mene, at man taler om økologisk hønsehold / økologisk hønsefoder.

Venlig hilsen
Lone

54 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. marts 2021 kl. 15.37

Jeg gider ikke at kommentere på dine surer opstød hvor du analyserer alt hvad jeg skriver og dermed hænger mig op på det. Du går efter mig som person ligesom du gjorte det med mit redegørelse når jeg i sin tid skrev om brugen af spagnum oog de problemer der var her og Lilium hvor jeg åbenbart ikke ikke kunne tillade mig at nævne at manden var død. Hvor du også skulle komme med at negativ kritik af oplægget...Men ikke noget konstruktivt. Herregud det vel ingen skade at manden er død, men også her skulle jeg bevise min påstand, men hørte intet fra dig bagefter..

Det er sgu sørgelig at du skal fordreje sandheden og køre dine oplæg over i noget helt andet blot fordi jeg, og andre ikke er enige med dig Lone.

Jeg tror ikke at du er klar over hvor få, der følger dine råd, der ofte bygger på noget filosofisk pladder, og som kun få kan efterleve, hvis de bor i Jylland, hvor du får mere have for pengene. Men de siger det bare ikke til dig, men tænker at du må leve i en anden verden, hvilket meget også tyder på..

Der står ikke noget i Havenyt om at man ikke må ytre sig negativ omkring sine erfaringer med økologiske havedyrkning, foder eller irettesætte det, hvis man finder det forkert, besværligt, men du tager det som en personlig fornærmelse og handler som om det er dig, der bliver ramt.... Du forsvar økologi med næb og klør...Har jeg efterhånden bemærket...

Jeg syntes at det er sørgeligt at du ikke kan acceptere andre mennesker end dig selv og du må virkelig have nogle problemer som du burde arbejde med
Hvilket sikkert også var grunden til at du også forlod Facebook...

Til sidst ville jeg nævne at jeg ville have foretrukket at tage denne diskussion pr mail, men det er ikke muligt og så må vi gøre det offentligt og så kan man tænke sit...

Fremover vil jeg lade værd at kommentere på dine ofte negative svar til mig og så kan du vælge at skrive hvad du vil...

55 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 18. marts 2021 kl. 22.06

Søren, hvis det kan være dig en trøst, så er du ikke alene med den opfattelse at man enten skal være frelst, eller være udenfor.
Man må helst heller ikke anbefale nogen et produkt som man har gode erfaringer med, så tror redaktøren straks at Havenyt er gået glip af en formue i reklamekroner.
I andre fora hvor man deler interesser og erfaringer er det netop en styrke, at man også på den måde kan hjælpe hinanden.
Jeg tror desværre også at redaktøren mest opfatter sin rolle, som en slags politimyndighed.
Jeg har i adskillige år deltaget meget, og føler også at jeg har hjulpet mange med forskellige råd og vejledninger.
Men den nuværende linje som redaktøren har anlagt har også gjort, at jeg ikke længere har lyst til at være med, eller at være medlem af foreningen, hvorfor jeg da heller ikke, efter rigtig mange år, ikke fornyede mit medlemsskab.

56 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. marts 2021 kl. 19.28

Hvis nogen tror, den der mere end meterhøje gase, der hakkede ud efter mig, når jeg kom kørende på min knallert, var et "sødt lille dyr", og "den bider aldrig", så må jeg oplyse, at min oplevelse var noget anderledes.:
Jeg sprang af mukkebikken, til den anden side, og det hak gasen lavede i min knallert, hvor mit ben lige havde været, var ikke et lille sødt bid!

Ja, jeg jog ham som regel væk ved at vifte med et et uldtæppe. Ikke så dyrene blev panisk bange, (jeg holder meget af dyr!), bare så de var nødt til at forlade min grund.

Jeg har ikke personligt oplevet en aggressiv hane, men da min ældste søster var lille, oplevede hun, som hun sagde "hanen økser mig". Den hane blev meget kort tid efter "økset". (og formentlig serveret til middagsmad)

Normalt klapper jeg bare i hænderne, eller bruger tæppet- mod høns/haner i min have.

Jeg har jo lov til, at jage tamdyr fra nin grund. Men selvom der står i loven, at jeg ikke er ansvarlig for de skader, dyrene evt vil pådrage sig, når jeg jager dem væk, så betyder det jo ikke, at jeg ikke føler et vist ansvar for, at de IKKE kommer til skade.

Den dumme er altid ejeren!

Mvh
Tine

57 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. november 2021 kl. 19.26

Det er godt nok svært at omlægge til økologisk ægge producent, hvis man som mig har hønsene på hobbyplan og er i besiddelse af en lille have.
Ud over at skulle tage hensyn til at hønsene skal have godt med plads og bl.a fri adgang til grønne områder så er det svært at opfylde det for dem .. Men ser man lige bort fra dette er der andre problemer . Foderet, der skal indeholde minimum 95 procent økologisk foder, gøre at så kan man ikke tillade sig at fodre med levninger fra husholdningen hvis ikke den er økologisk og man skal følge reglerne slavisk...

Da jeg i sin tid startede denne tråd, der handlede om de problemer jeg havde med fuldfoder, der ofte blev harsk før udløbs datoen er det nu lykkedes mig at få løst dette problem, ved at skifte til en race nemlig Isa Brown/Warren, der giver flere æg således at der nu bliver spist op ...og så en masse god gødning til haven :-). Før havde jeg dværghøns af racen Dværg welsumer...

Men mit næste problem er at jeg ikke kan opdrive en økologisk landmand der producerer økologisk korn, men er tvunget til kun at købe hvede hos den lokale foderstof til åger pris . Og her er det hellere ikke "ny høst", men korn af sidste udkald ...der sælges . Da de ikke sælger nok af det .

Men det der undre mig allermest er at det ikke er til at finde en økologisk landmand, indenfor en rimelig afstand , der producerer økologisk korn til høns og selv om jeg har kontaktet både økologisk landsforening, økologisk rødgivnings center, Praktisk økologi og ikke mindst Camilla Plum, der også har problem med at finde en økologisk foder leverandør til sine dyr er der desværre ikke meget hjælp at hente nogle steder .

Der findes dog en liste over over økologiske producenter, men listen fortæller ikke hvad disse producenter producerer og derfor skal man ligge og ringe rundt til de forskellige producenter og spørge til hvad de producerer og om de evt vil sælge til en . Det syntes jeg ikke er så smart og jeg ville som producent også blive lidt irriterende at blive ringet op af en der vil købe lidt korn

Før i tiden havde vi en gul bog/liste over de økologiske producenter, der var at finde i Danmark, hvor det fremgik hvad der blev solgt hos dem.

Jeg forstår derfor ikke hvorfor at man i forskellige foreninger ikke er mere interesseret i at støtte op omkring økologien og de producenter der gøre noget for miljøet, men at man som jeg står på "herrens mark" når man viser interesse for økologien .

Hvad gøre i andre . Og er jeg hel gal på den ?

58 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. november 2021 kl. 19.59

PS :: Den førnævnte liste over autoriserede bedrifter i Danmark findes via denne hjemmeside :
lbst.dk/tvaergaaende/oekologi/jordbrugsbedrifter/autoriserede-bedrifter/

59 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2021 kl. 17.32

Så lykkedes det sgu.....

Måske skal man lige klappe hesten inden man beklager sig.. for det lykkedes mig efter meget besvær at finde en producent af min ønskede økologisk hvede da jeg skrev rundt til flere af mine Facebook venner . Her var der en økologisk landmand i Jylland, der kendte et landbrug i Karise, ca 25 km fra mig , der kunne sælge mig en god portion øko hvede til kr 100+ moms for 50 kg, hvilket er billigere end den konventionelle hvede..Så der er grund til at lede efter det især til de priser .

Vedkommende sælger desuden grøntsags kasser og hjemmemalet mel til mange kunder på Stevns og er derfor kendt af de forskellige foreninger.
Men det undre mig bare at jeg skal via en økologisk landmand i Jylland og ikke kan for det oplyst via de forskellige foreninger, der repræsenterer økologien i Danmark...

Men nok om det jeg fik min økologisk hvede....

60 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. december 2021 kl. 17.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

61 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. december 2021 kl. 17.36

Jeg ved det godt at det du refererer til har været oppe i medierne og det kom også bag på mig, men jeg er ikke støt på en en eneste økologisk bondemand, der ikke holder denne race eller den der også kaldes lomann, der også er en hybrid høne, så hvis de kan holde dem kan jeg vel også og ellers har du ret..Jeg er gået efter at få flere æg, men ikke plads til at holde flere høns på matriklen..ellers havde jeg også valgt en anden og roligere race..

Men hensyn til høns, der med tiden får brækket brystbenet, så handler det ikke kun om hybrid høns, men om de racer, der alle ligger mange æg og dem er der en del af. Jeg håber at man vil avle sig ud af problemet med tiden..

62 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. december 2021 kl. 18.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

63 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. december 2021 kl. 18.04

PS Jeg syntes også at det er blevet svært at købe bestemte hønseracer i Danmark, da der ikke ikke er mange racer/avlere at vælge imellem . Ofte skal man til Jylland hvis man da kan finde en avler, der sælger ud af sine høns og så til en rimelig pris.

Jeg har set høns af bestemte racer til over. Kr 300, kroner stykket og det syntes jeg er for dyrt. Så kunne man udruge dem selv, men hellere ingen er interesseret i at sende æg med posten mere..
Når jeg kan få en hybrid kr 89, stykket vælger jeg derfor dem.
Jeg har hellere ingen mulighed for at avle dem selv da vi ikke må have haner i området .

64 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. december 2021 kl. 19.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

65 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. december 2021 kl. 21.01

Jo jeg er på Facebook, men blev lidt træt af nogle af de hønsegrupper, der var her og det var fordi at folk spurgte om det samme uden at læse de opslag, der tidligere var skrevet. Det går igen i mange andre grupper, så det er ikke kun hønsefolk, der er sådan . Men her er min tålmodighed sat på en hård prøve...

Nej jeg holder høns på en beskeden plads og som jeg tidligere har oponeret imod så kan jeg ikke leve op til de krav ,som stilles til et økologisk hønsehold, hvis ikke jeg skal "bryde kæden" flere gange.
Men min filosofi går ud på at komme så tæt på det, men samtidig også støtte op omkring økologien så godt jeg nu kan . Så har du ret i at jeg glemmer "dyrevelfærd"i mit valg af race. Men , selvom jeg har haft høns i nogle år, føler mig stadig som en nybegynder, der vælger den letteste vej ...

66 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. januar 2022 kl. 21.35

Hvis du vidste hvordan mine søstre udveksler befrugtede (hønse- hvad ellers?!) æg af racefjerkræ, så ville du holde op med at undre dig! Det er en alvorlig sag, og befrugtede æg skal opbevares på en måde, så jeg næsten synes 300 kr er billigt for en høne.

På et tidspunkt ville jeg gerne holde høns selv, og gerne den ÆGTE fynske race, selveste "Kykkeli Lavben", som HC. Andersen har skrevet om. Så bliver det vel ikke mere fynsk på Fyn vel?

Så jeg kontaktede den lokale Fjerkræforeningsformand, han var nu en meget fornuftig fyr, men desværre racen er uddød på Fyn.

Og hvorfor er den så det? Jo, det er en muteret version af en ganske almindelig Dansk Landhøne, men fordi, deres knogler er forkortede pga mutationen, er det svært for kyllingerne med de forkortede lemmeknogler at klækkes, da mutationen ikke nedarves dominant, kan man let ende med lutterKykeli Højben i sin avl.
Det er nu nok ikke derfor, racen hedder Luttehøns! ;-)

Den avler anbefalede mig Dvæghøns, at anskaffe som kyllinger i februar måned. Det var det bedste tidspunkt.

Jeg sidder nu stadig på hegnet mht høns. Naboens er alligel meget sjove og tamme. Det er vist nok for mig.

Mvh
Tine

67 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. januar 2022 kl. 13.52

Tine.

Jeg har meldt mig ind i en hønsegruppe på facebook og her er det mit indtryk at mange hønseavlere sjældent holder racehøns, men derimod blandings høns . Mange spørger ofte hvad der er for en race de har fået med i deres rugeæg.

Jeg ved godt at der stadig er nogle, der tager det seriøst det at avle racehøns for ellers kunne de jo ikke udstille med dem, ej hellere danne en bestem racefjerkræs klub . Men der er lang i mellem dem . Jeg tror også at det er svært at drive racefjerkræs avl, hvis ikke man er obs på hvor man får gode avlsdyr.

Mht lutterhøns så har jeg også været interesseret i dem, men for ca 25 siden var de sjældne og dels skyldes det du selv nævner og dels avls materialet, som stor set ikke eksisterende...

Nyt svar til emnet »Økologisk hønsefoder holder sig dårligt.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Økologisk hønsefoder holder sig dårligt.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider