Forum

Slange el. hale?!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 4. august 2020 kl. 10.50

Da jeg stak kompostbunken om, så jeg en hale el. slange sno sig gennem et hul.
Der var et tydeligt markeret ^ mønster.
Overfladen var som olieret sølv med et blåligt skin.
Lidt a la stålorm.
Den gled ind i et hul, lidt større end halen/slangen og der var ingen tegn på noget større gang el. nogen hule i kompostbunken.
Den forsvandt fra bunken og jeg nåede ikke bagom og så hvad det var.
Har aldrig nogen sinde set noget lignende.
Er der nogen som kan komme med et bud?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 4. august 2020 kl. 10.56

Da jeg så den, var slangen/halen 8- 10 mm. ved hullet!

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. august 2020 kl. 16.11

Hvorfor mener du ikke det var en stålorm?
Jeg må ærligt sige at jeg ikke ved det, men mon ikke det så har været et firben eller en salamander. Prøv på fugle og natur synes jeg

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2020 kl. 21.15

Hej Willy.

Jeg er næsten 100 procent sikker på at det er en stålorm du har set. Det passer meget godt til beskrivelsen og at den lægger sig, hvor der er fugtig om varme som i en kompost bunke.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. august 2020 kl. 10.01

Hej Willy N

Den blågrå farve du har set stemmer ikke med at det skulle være stålorm - de er grå / gråbrune / bronzefarvede; hunnerne kan have en mørkere langsgående stribe på ryggen.

Mit bud ud fra din beskrivelse er, at det er en snogeunge som du har mødt.
Kompostbunker er mellem snogenes ynglesteder - de lægger æg, som kun klækkes på steder, hvor der er stabilt lunt. De voksne individer opholder sig ikke ved æglægningsstedet.
Snogeungerne kommer ud af æggene i august / september. Jeg har for få dage siden set en trafikdræbt snogeunge (som ligesom de voksne har to gule nakkepletter) på ca 15 cm og en tykkelse på 8 - 9 mm.

Venlig hilsen
Lone

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. august 2020 kl. 11.00

Der er en på fugle og natur, der også også har set stålorme i sin kompost, men jeg vil også tro at det det kunne være en snoge unge. Jeg så en udsendelse fra England, for år tilbage, hvor det hævdes at snoge lagde æg i komposten, som Lone også nævner, men at de danske snoge fødte levende unger, pga det kolde vejr herhjemme. Men noget tyder på at det ikke altid er tilfældet.

www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=1&MessageID=1409655&ForumID=13

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. august 2020 kl. 13.20

I al beskedenhed vil jeg godt kunne mene den er blågrå..

www.naturephoto-cz.com/stalorm-picture_da-20926.html

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. august 2020 kl. 14.13

Som jeg læser Willys indlæg, så forsvandt dyret hurtigt. Snoge er lynhurtige og reagerer ofte på vore fodtrin og det derfor tit er halen, hvis noget, vi ser af dem, inden de er væk.
Stålorme derimod, er noget langsommere. Så langsomme, at jeg ofte er ved at køre dem over med plæneklipperen inden jeg opdager dem, -og da må vente pænt et minut eller to inden den har snoet sig langt nok væk til at jeg sikkert kan klippe videre..

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. august 2020 kl. 22.08

Jeg har både snoge og stålorme i haven og det har hverken været snog el. stålorm.
Der er ingen som har kommenteret mønsteret og den var også lidt flad/oval som jeg har søgt at fremstille på skitsen.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. august 2020 kl. 23.51

Der er vel nærmest kun en hugormeunge tilbage. De kommer også til verden omtrent nu.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. august 2020 kl. 0.47

Ja, pas. Det er vist hvad vi har vildtlevende i landet, og jeg tænkte lidt på hugorm der (aner ikke om det er nu) ser underlig ud efter hamskifte. Firbenhaler er nok for små, glatsnogen vist helt uddød.
og dit mønster passer ikke helt. Det er den rene ynk.

Men når man tænker på alle de katte, hunde og marsvin folk smider ud, kunne det måske være en velassorteret dyrehandel kan give et svar. Det sker jo at der er slanger der er stukket af eller måske kasseret.

Fortæl os hvad det var hvis du en dag finder svaret.

hvordan ser en æskulpa snog ud, ved nogen det?

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. august 2020 kl. 20.23

Æskulapsnog er en art af ikke giftige slange, som tilhører familien snoge. Æskulapsnog findes i Europa. Den har tidligere forekommet i Danmark, men gør der formodentlig ikke længere. Sidste rapportede fund i Danmark er fra 1910. Wikipedia

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. august 2020 kl. 20.41

Jeg ved det Søren, men for et par år siden var der nogen, - antagelig uafhængigt af hinanden,- der påstod de havde set den, så vidt jeg husker et sted i Jylland. Desværre kunne de ikke dokumentere fundet.
Og man skal jo aldrig sige aldrig.
Jeg var på biblioteket i dag for at læse om den, og af de billeder jeg så, fremgik det at den heller ikke har sådanne ^ på ryggen.

men det var også mest fordi alt hvad vi har af slanger og slangelignende padder nu er nævnt.
ergo må det være en turist af en slags, Willy har haft besøg af. øv

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. august 2020 kl. 23.02

Det kan være at den med tiden rykker tilbage, pga vejret
Bare det nu ikke ikke er en fed rotte Villy har set.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. august 2020 kl. 23.02

Jeg hælder også til en turist af en slags.
Men det er ikke særlig beroligende.
På den anden side er det måske et mindre problem hvis kun der er én.
Jeg leder videre ...

Nyt svar til emnet »Slange el. hale?!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Slange el. hale?!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider