Forum

Velbekommen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. august 2020 kl. 11.33

Det kommer nok ikke bag på mange at man kan støde på små insekter/larver i sin frugt. Men at det ligefrem er over halvdelen er for nogle nok skræmmende. Som jeg læser artiklen er det konventionelle frugt, der er tale om og det er selvom det er sprøjtet. Så hvis man er sart skal man nok ikke tænke over hvad der kan gemme sig i økologisk frugt, men bare fryde sig over at det ikke er sprøjtet..og huske at larverne trods alt smager som frugten de har boet i.

Det samme gælder i øvrigt også den frugt vi dyrker hjemme og sanker i naturen. Heldigvis dør larverne ved nedfrysning..

www.bt.dk/forbrug/medie-der-gemmer-sig-larver-i-dine-baer-fra-supermarkedet

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. august 2020 kl. 16.19

Jeg ved snart ikke om der vil være den store forskel. Æggene er jo nok lagt tæt på høst hvor alle har ret begrænsede muligheder for at bekæmpe pga de tilbageholdelsesfrister der er på midlerne. I supermarkederne og hos leverandørene er man opmærksomme på at holde frugten afkølet. Så går larverne i dvale og vokser ikke...

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. august 2020 kl. 17.52

Vi kan lige så godt komme igang med at spise insekter, frem for køer og grise. Der er kun store fordele ved det, og flere typer insekter og larver smager fuldkommen som kylling.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. august 2020 kl. 19.23

Det er sjovt så forskellige vi er som mennesker. Fordi man kan se en larve bliver nogle helt hysteriske og kasserer hele æblet, eller alle ærterne i bælgen. De samme mennesker spiser uden at blinke sprøjtet frugt - evt. konsekvenser er jo kroniske, dvs de opstår først længe efter eller efter årelangt forbrug.

Jeg ser sådan på det: Når jeg en sjælden gang finder "liv" i indkøbte øko-varer, ser jeg det som et garantibevis :-D

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. august 2020 kl. 20.48

Og så er der dem, som nu f.eks. den folkekære øko-kogekone Plum, som harcelerer mod "sprøjtegift" med en pakke smøger i lommen. Proportioner er en svær ting ;-)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. august 2020 kl. 22.12

Man skal vaske sin frugt, og så spise den uden at se for nøje på den. I kan jo ikke smage små insekter.
Jeg sorterer mine tørrede ærter efter dem, jeg skal så, og dem jeg skal spise, og så dem med orm (ormen er væk, når ærten er tørret), som jeg vil spise, hvis jeg kommer til at mangler, og ellers bliver de til hønsefoder.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. august 2020 kl. 23.26

Jeg har selv været hysterisk med insekter i frugten, hvilket tror at det lå i opdragelsen, at man ikke spiste insekter for insekter i maden er lig dårlig mad(i dette tilfælde frugt).
Og spiser man det bliver man syg.

Men der er ingen tvivl om at vores forfædre har spist sig mætte i både insekter og delvis fordærvet frugt og meget andet, som vi næppe ville sætte tænderne i. Men det skal ikke undre mig at man finder ud af at insekter, der ud over at bestå af fiber, proteiner, og fedt i en god og ernærings rigtig kombination også indeholder stoffer man endnu ikke kender. Men mindre at de fremstillet af dårlig foder for så kan de ende som det industriel kød vvil har i dag

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2020 kl. 9.24

“Andre lande, andre skikke”..... og der findes folk, som rejser til Langtbortistan for at spise larver, insekter og andre for os uhumske ting, som er naturlig spise i disse lande.
Tag noget så fint som en reje.... dem spiser jeg med stor begejstring.... og strengt taget minder den jo lidt om et insekt!
Jeg så en Tv udsendelse fra Tyskland i går, hvor en skålfuld larver så spiselige ud for mig. Så kan man jo altid indhylle dem i alskens dej og frittere eller koge/stege. Ifølge videnskaben skulle larver og insekter have betydelig højere næringsværdi + andet sundhedsfremmende end det kød vi spiser.
I den forbindelse skal man nok ikke tænke på de andre dyr, som rotter, hunde, katte etc. Vi kan se flåede og grillede på asiatiske markeder.
Ingeborg
Ingeborg

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. august 2020 kl. 18.44

Claus K Madsen -svar 4

Har du ikke lært om cocktaileffekter.?

Jeg vil ikke hænges op på tallene, men det er efterhånden en del år siden, at en videnskabelig undersøgelse viste, at risikoen for at blive alvorligt syg, hvis man både er ryger og arbejde som svejser, er langt højere end de to risikomomenter lagt sammen fra nogen, som kun gør en af delene.
Der er også fundet tilsvarende resultater for pesticider, som sammenblandet bliver betydeligt mere sygdomsfremkaldende, end de ville være hver for sig lagt sammen.

Det seriøst skræmmende i dette er, at cocktaileffekterne er meget dårligt undersøgt, og det er nærmest helt uoverskueligt at gøre det, og det vil være knæk dyrt, fordi det handler om mange hundrede forskellige kemiske forbindelser.

Men logisk er det selvfølgelig, at Camilla Plum skal passe ekstra meget på forkert røg i køkkenet og indtagelse af andre gifte, hvis hun også skal have plads til en tobaksjoint i sit personlige cocktailgiftregnskab. :-)

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. august 2020 kl. 18.47

Søren D

Det er bedre at finde en hel orm i et æble end at finde en halv. :-)

Men de omtaler kun hindbær og kirsebær, og dem skulle man jo nok kunne styre udenom i rå form.
Jeg tror på, at hindbær kan blive et problem, og derfor dyrker jeg dem ikke. Men jeg dyrker kirsebær og æbler, og det er yderst sjældent, at jeg ser orm. Faktisk kender jeg ikke en god grund til at anvende sprøjtegifte på disse frugter og bær.

Hvor mange bananfluefostre er der mon i en tilfældig banan.?
Burde man ikke kunne aflæse kødprocenten.?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. august 2020 kl. 14.45

Jeg tror at der går mange bananfluer på et gram, så jeg tror ikke at vi kan forspise os i dem og hvor meget af dem, der reelt er kød ved jeg hellere ikke.

Jeg syntes det er synd ikke at dyrke hindbær, da det er en dejligt bær og der er så mange anvendelse muligheder i dem. Så selvom, der skulle være lidt insekter i dem genere det ikke mig.
Jeg tror hellere ikke at man kan sprøjte sig fri af insekter i meget frugt, hvis man analyseret det, da jeg tror at frugten også bliver inficeret imens den ligger i butikkerne, hvis ikke skadedyr så udsættes den for svampe og bakterier...

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. august 2020 kl. 16.33

Ja i vores Fakta kan man komme ud for sværme af bananfluer.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Velbekommen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Velbekommen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider