Forum

Insektøer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 30. september 2020 kl. 18.19

Vi har frirgående høns i en stor del af haven - regner man de få med der flyver over hegnet så er de i hele haven. Leger med tanken om at lave insektøer hvor hønsene ikke kan komme - så insekterne har nogle heller.For ikke at få haven fyldt med indhegninger overvejer jeg vandrette hegn - f.eks et vandret rionet hævet ca 10 cm over jorden, som hønsene måske vil finde det uinteressant at skulle gå på.
Nogle af jer der har prøvet det eller har andre ideer?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. september 2020 kl. 18.40

Mine høns går på rionet og kan sagtens finde på at tage insekter under nettet. Så jeg tror at det skal højt oppe og så spændes godt.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. september 2020 kl. 20.02

Hej Lene Skelmose

Et forslag til overvejelse:

En løst sammensat grendynge (eller flere grendynger).
Den/ de kan enten dynges op mellem pæle banket ned i rundkreds / firkantet eller dynges op som en grendynge. Hvis grendyngen skal gavne insektbestanden i din have, er det afgørende at den får lov at ligge samme sted uforstyrret gennem flere år.
Dyngen kan rumme både stammestykker og tykke & tynde grene af løvfældende og ikke-løvfældende træ.
Uanset om bunken blot er en bunke eller den fremstår som et risgærde vil den synke sammen i løbet af et år eller to. Nyt materiale = tørre grene og kviste kan lægges ovenpå, uden at der rodes op i den sammensunkne del af grendyngen.

Størrelsen på bunken / bunkerne skal selvfølgelig tilpasses mulighederne i din have - men det er vigtigt, at der er så meget og så groft grenmateriale, at hønsene ikke skraber det fra hinanden.
Så måske kommer du i en situation, hvor du må spørge naboerne og du af og til må hente grene hos dem ;-)

Mange insekter har brug for fuldstændig ro i en meget lang periode mens de er i puppestadiet - helt op til 10 måneder ud af et år. Og nogle insekter har endda brug for flere år uden forstyrrelser - men de har så fundet andre måder at beskytte sig på. De befinder sig under jordens overflade som larver og som pupper.
Det gælder fx oldenborre, der lever af græsrødder (& der vil derfor ikke være noget attraktivt for oldenborrelarver under en grendynge).

Hvis du synes at en grendynge er lidt for rodet til din have, kan den suppleres/skjules lidt med forskellige "vilde" stauder - fx martsviol, katost, almindelig gyldenris eller de lidt højere: fx mjødurt, kvan, hjortetrøst, almindelig gyldenris.
Vælger du en eller flere af disse planter, der alle er hjemmehørende i Danmark, har du "dækket op" med nektar og larvefoder til flere forskellige sommerfugle...

Held og lykke med at begrænse hønsenes "skrabeiver" en smule, så insekterne får et helle - eller flere - i din have.

Venlig hilsen
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 1. oktober 2020 kl. 0.11

@Lone. Vi har en “kompostdynge” der går under navnet Himalaya. Højere end mig på det højeste sted og vel næsten 10 m lang. Grenaffald, blade, hækafklip mv fra de sidste 22 år. En del af græsplænen skal være mere vild. Vil så forskelligt, men er vist nødt til at beskytte det mod opkratning og spisning af frøstande. Bare pletter dækkes hurtigt af tidsler, kløver og vejbred. Det behøver vi ikke mere af. Har gode nektarplanter sommeren igennem men jeg kunne godt tænke mig lidt mere variation i insektlivet og flere vilde blomster. Haven er meget lidt velpasset :). Det er jo heldigvis blevet moderne!

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 1. oktober 2020 kl. 0.14

@Søren. Kan de balancere på nettet hvis det er hævet fra jorden? Hvor højt tror du det skal op?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. oktober 2020 kl. 10.36

Jeg vil mene et sted i mellem 30 og 50 cm alt efter hvor tunge hønsene er. Mit net ligger på jorden og er for at sikre at ræven ikke tager hønsene.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 2. oktober 2020 kl. 7.57

@Søren. Måske jeg bare skal forsøge mig frem . Vil lægge det på nogle herregårdssten - som vi har en stak til overs af. Så kan jeg hæve og sænke efter behov. Sætte nogle tentorpæle til at holde det på plads.

Kan se at naturfredningsforeningen har egnet blomsterfrøblanding til salg. Til såning august-september, men tror jeg prøver nu alligevel.

Har plantet tørst til citronsommerfuglen og har overvintringssteder og fødeplanter til den - spændt på om det giver pote. Har kun set et par stykker i år.

Nyt svar til emnet »Insektøer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Insektøer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider