Forum

Skadedyr og truede mårdyr

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. december 2020 kl. 12.24

30. november 2020
www.dn.dk/nyheder/rottegift-kan-draebe-sma-mardyr/
Citat:
---------------
Rottegift kan dræbe små mårdyr
I Danmark bekæmpes rotter med gift. Desværre er det ikke kun rotter, der spiser giften. Undersøgelser viser, at alle små mårdyr har rottegift i kroppen. Forsker kalder situationen "en rygende pistol".
---------------

Jeg er tilbøjelig til at se det som endnu en nedadgående spiral, hvor vi med gift afliver uønskede arter, så deres naturlige fjender bliver mere fåtallige, og så skal der bruges endnu mere gift osv..

Hvordan kan man løse det dilemma.?

Ser man en rotte, er det så ikke lovpligtigt at melde det til kommunen, som så straks kommer og lægger gift.?

Jeg hører jævnligt en mår på loftet.
Jeg har også et lille fuglefoderbræt udenfor mit vindue.
Hvordan skal jeg reagere, når jeg en aften mødes af dette syn.?:

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. december 2020 kl. 16.46

I vores kommune lægges der ikke ret meget gift ud længere, i stedet udleveres der kraftige smækfælder. Stil dem gerne i de gl. metal kasser, som der tidligere blev lagt gift ud i, så kommer andre dyr ikke tilskade.

Kan du sætte en forhindring op så musen ikke har adgang? Måske en glat metalplade/rør rundt om stolpen?

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. december 2020 kl. 20.45

@James. F.

Jeg overvejer mulighederne, men det er af forskellige grunde ikke så nemt helt at forhindre adgang for en dygtig springer.

Er der plads til, at en almindelig rottefælde kan smække i en giftkasse.?
Min kommune har aldrig budt på andet end gift.

Jeg er begyndt kun at fodre om formiddagen, så fuglene kan nå at gøre rent bord, før det bliver aften. Og jeg skyller brættet rent med varmt vand.

Hvis det bare var en mus..
Det er snart jul, og jeg kan næsten heller ikke nænne at tænke andet.

Men den 26. oktober så jeg en tilsvarende sød lille filur, og dagen efter viste der sig et pragteksemplar af et moderdyr, som bortset fra størrelsen lignede den lille på en prik.
Der florerer så mange forvirrende rottebilleder på nettet, så jeg skal passe på, hvad jeg skriver, men jeg tror måske, at det var en "Vandrerotte"/"Brun Rotte"
naturcenter.randers.dk/taet-paa-naturen/pattedyr/gnavere/brun-rotte/

denstoredanske.lex.dk/rotter

Det er måske ikke det bedste for julehyggen, men den kan ses på nedenstående billede.

Dengang stoppede jeg også fuglefodring om eftermiddagen. Men da jeg ikke så den igen, blev jeg efter et par uger mere sløset. Jeg overbeviste mig selv om, at det bare var en strejfer, og det er der ikke sket noget ved før i går, hvor der igen var en lille filur på spil.

Set i bakspejlet var det så forkert, at jeg ikke dengang straks kontaktede kommunen og fik dem til iværksætte en bekæmpelse. Jeg er ellers, så vidt jeg ved, ikke plaget af rotter, og det ville måske blot have dræbt mårdyr eller have fjernet en vigtig fødekilde, så det ville være gået hårdere ud over småfuglene.
Jeg er i tvivl, når jeg kun ser en enkelt eller to, som jeg selv har tiltrukket med foder.
Jeg vil ikke være overhysterisk, selvom det sætter min rottefobi på en hård prøve.

Måske bør jeg blot ophøre med at fodre fugle så tæt på huset og i stedet fodre i frugtlunden, hvor de små stygge dyr i forvejen kan mæske sig i nedfaldsfrugt, mens både ræve, rovfugle og mårdyr overvåger området og holder dem i skak.?
Så ser jeg dem ikke, og hvad jeg ikke ser, kan jeg ikke anmelde til kommunen. ;-)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. december 2020 kl. 20.57

Jeg har igennem flere uger haft rotte smækfælder stående i drivhuset og fanget en rotte hver 3 dag.
Normal plejer jeg ikke fange dem så ofte, så jeg allierede mig med køge kommunes rottemand, der kom og satte en kasse op og i løbet af få dage var kassen tømt for gift. Nu efter ca 10 dage er der ingen rotter at se/fange så hans gift må være meget effektiv. Jeg har hellere ikke set de store mus, der plejer at gå i fælderne.

Fælderne som jeg normal bruger er klapfælder med pedal, de sælge under navne som t-rex rottefælder og fidusen ved dem er at man ikke skal røre ved dyret...

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 5. december 2020 kl. 8.23

@ Jakob B.
Den lille på første billede er en Halsbåndmus (lang tynd tofarvet hale).
Den store på andet billede er rigtig nok en Rotte (stort dyr, lang tyk hale)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 5. december 2020 kl. 8.48

Jakob, jeg tør ikke sige, at ALLE rottefælder kan stå i ALLE metal giftstationer, men jeg tør godt skrive, at du kan finde flere fælder, som kan stå i mange metalkasser! :)

PS. Hvis du fanger mange mus eller rotter - uden brug af gift, - så kan du lave dig en foderplatform på en pæl i 2m.´s højde. På min egen platform kommer musvågen dagligt for at få sig 1-3 mus i frilufts restauranten. Det har vi begge stor glæde af :)
Når det bliver rigtigt koldt, er her sommetider 2-3 våger ad gangen, men så må der suppleres med div. fiskeaffald eller trafikdræbte dyr.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 5. december 2020 kl. 12.28

Mange tak for alle svar.

@Søren - svar 3

Ja, det er også min erfaring, at rottegift udrydder mus, og i mit økosystem kan jeg ikke finde et eneste argument for, at det skulle være ønskværdigt.
Men kommer de ind i beboelsen, så er det en helt anden historie.
Tak for fældetippet.
Ved nærmere eftertanke har jeg måske også en fælde, som det kan være interessant at afprøve, fordi den fanger dem levende, så der er mulighed for at fortryde fangsten uden at skade dyret. Jeg må på jagt i mine gemmer i stalden og se, om jeg kan finde den.

@Kim Petersen - svar 4

Jeg kunne dårligt få øje på et halsbånd, men jeg vedtager med mig selv, at du har ret. :-)

@James. F. - svar 5

Tak for tippet om platformen til bortskaffelse af ligene.
Det kan måske blive aktuelt med friske lig. Men hvis de blot lægges på jorden, så kan ræven jo også være med. Er der en grund til, at du ikke gør det på den måde.?

--

Kan mus og rotter kravle op ad en mur med fuger.?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 5. december 2020 kl. 14.37

Det lykkedes mig at finde rottefælden.
Den er blevet lidt rusten. Det gør vist ikke så meget, men det kan være en reminder om, at man skal passe på med at anbringe galvaniseret jern et sted, hvor hankatten gerne vil strinte.

Skaftet på skruetrækkeren symboliserer rotten, som er på vej ind efter osten.
Når rotten er kommet ind, så falder lemmen ned ved egen vægt bag den, så den ikke kan komme ud igen.
I den modsatte ende kan hele gavlen åbnes, så det er nemt at lukke dyret ud og lægge ny madding.

Er der evt. nogen, som har erfaring med den type fælde.?

Jeg afprøvede den i en udbygning i et par uger for nogle år siden, og jeg fangede aldrig noget. Men det er ikke sikket, at det er fældens skyld.
Der er også mange andre ting at overveje omkring en fælde, som fanger levende bytte.
Den skal i hvert fald tjekkes hyppigt.
I skrivende stund kan jeg få is kolde fødder ved tanken om, at jeg måske risikerer at fange en lækat eller en brud. Den frygt kan måske i sig selv være grund nok til at stille fælden væk igen.
Mus og rotteunger kan nok næsten gå ud og ind, som det passer dem, fordi maskerne er 1 cm brede.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 5. december 2020 kl. 20.31

Jeg kan bedre lide rovfugle end katte og ræve, derfor har rovfuglene deres egne faciliteter :)

Musene klatrer gladeligt op inde i mine hulmure, for at komme op i varmen under isoleringen. Så det vil de sikkert også kunne udvendigt på en slidt facade.

Din trådfælde ér en rottefælde, som sikkert også kan holde på en stor mus. Rotter er ret mistænksomme, så hvis fælderne lugter af mennesker, kan der godt gå 1-2 uger før de går i dem. Derfor bruger rottefængerne også handsker, når de sætter fælderne. Ungerne er knapt så forsigtige, som de gl.

Brud og lækat går nok ikke i trådfælden, medmindre du lægger kød i den. Og skulle det så alligevel ske, så vender du bare fælden på hovedet, så skal de nok hurtigt finde ud igen :)

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 5. december 2020 kl. 21.32

@James. F

Tak for tips. Det er en imponerende foderpiedestal, du har til rovfugle.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 5. december 2020 kl. 21.34

Jeg har besluttet indtil videre at stille fælden væk igen til på ubestemt tid.
Jeg vil ikke sætte den i spil bare for at undersøge, om der er et rotteproblem.

Rottefængerens bedste råd imod rotter er, at man undlader at fodre dem, så det må jeg først og fremmest sætte fokus på i forebyggelsen.
Når man tænker sådan, så kan en lækker madduft i en fælde måske ligefrem medvirke til at skabe et problem.

Min kompostbeholder et lukket, og fødevarer som f.eks. fedt og sovs i kloakken er i forvejen bandlyst, så det er nok kun mit fuglefoderbræt, som jeg bør finde en bedre løsning til.

Og mens jeg tænker nærmere over det, og måren måske er rejst på ferie, så ser jeg, at naboens kat er på besøg i min have. Om dagen plejer jeg at jage den væk af hensyn til småfuglene, men nu er det mørkt, og den skal vel også mærke, at det snart er jul, så jeg lader nåde gå for ret. ;-)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Åge Nielsen, 8. december 2020 kl. 17.46

Det rottefænger firma der har entreprien i øjeblikket her i kommunen er der klapfælder med rottegift i metalboksene. Men jeg har altid nogen rødbeder liggende på kritiske steeder, så er det tydeligt hvis der er rotter.Så bliver klapfælderne fyldt med hjemmelavet jordbærsyltetøj og en mandel. Det har givet 4 rotter plus en mus i år

Nyt svar til emnet »Skadedyr og truede mårdyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Skadedyr og truede mårdyr

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider