Forum

Insekter og vintergækker

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. marts 2021 kl. 21.50

Jeg så årets første sommerfugl i min have i dag. :-)

Den sad på en Dobbelt-Vintergæk, som på nedenstående billede.
Om den sad der mest for at sole sig eller mest for at spise, ved jeg ikke.

Er Vintergækker noget værd som føde til insekter.?
Er Dorothealijer bedre, eller hvad er bedst, når det skal være helt tidligt på året.?

Jeg mener, at Dobbelte-Vintergækker dufter mere end almindelige Vintergækker, men det fortæller vel ikke nødvendigvis, at de er bedre til insekter.?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. marts 2021 kl. 23.12

Hej Jakob.

Plan Bi har udarbejdet en artikel, der beskriver nogle af de tidlige forårsblomster planbi.dk/gode-foraarsloeg-til-vilde-bier/

Jeg håber at du kan bruge den.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. marts 2021 kl. 9.22

Tak for linket. Her er et mere, som kan anbefales:
www.dn.dk/nyheder/fa-en-vildere-have-6-ting-du-kan-gore-i-haven-i-marts/

Men jeg er på jagt efter en mere nuanceret graduering af vintergækker mv.
Jeg har f.eks. mange påskeliljer, men de blomstrer slet ikke endnu, og det skuffer mig, at jeg aldrig har set de tidlige humlebier vise større interesse for dem.

Hvilke planter vælger de så.?

Måske nogen ved det eller har lagt mærke til noget interessant om det i deres egen have.?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. marts 2021 kl. 12.40

Hej Jacob B

Du kan få indblik i den allernyeste forskning på feltet.
hvis du læser "Vilde bestøvende insekter og virkemidler" - udkommet februar 2021 -
Det er en rapport fra Nationalt center for Miljø og Energi - du finder den her: dce2.au.dk/pub/SR427.pdf

Rapportens nøgleord er: "Virkemidler, habitatressourcer, humlebier, enlige bier, dagsommerfugle, svirrefluer"

Sammenfatning incl. liste over de eftertragtede planter findes på side 30 i rapporten sammen med lister over andre vigtige faktorer (læ, sol, veterantræer, uforstyrrede græs- og vegetationstuer, myreturer, adgang til vand osv)

Rapportens omdrejningspunkt er forholdene i et i høj grad landbrugs-påvirket land - og forslag til, hvad der kan gøres for at reducere skadevirkningerne på naturen, som har årsag i de metoder, som landbrugsdrift indebærer.

Så hvis du har noget, der er / ligner et vildhegn i åbent land, kan du gøre meget ved at gøre, hvad der er muligt for at øge biodiversiteten der - og hvis du kan øge udstrækningen til mere end, det du nu råder over er det kun til gavn for flere forskellige insektarter.

Hvis dit udgangspunkt er en have i gængs forstand er det jo lidt anderledes, men bestemt ikke umuligt at overføre artssammensætningen og variationen i leveforhold, bare i mindre skala.
Bedste virkning opnår du, hvis du kan få dine naboer med på ideen.
Insekter ser ikke på skel i den forstand, som vi mennesker gør, og jo større sammenhængende velegnede levesteder de kan finde, jo bedre overlever de og sikrer en fortsættelse af bestanden.

Så hvis du tænker langsigtet og i lidt større skala kan du helt sikkert bidrage positivt til øget biodiversitet - og hvis du oveni det tænker i naturligt hjemmehørende plantearter, har du gjort det ekstra, som skal til for at bevare livsmuligheder for de hjemmehørende insektarter.

Lige her vil jeg gerne rejse et "advarselsflag" - det at bevare / opelske den vilde natur er en spændende opgave at tage på sig:
* Der er naturplejelaug / -grupper nok at tilsluttet sig;
* Der er naboer nok at snakke med om små, men virkningsfulde
tiltag (begrænse græsslåning, indplante vilde arter fra den
danske natur, bevare grøfter og diger osv osv)
* Lære sig hvad naturpleje-metoder indebærer
* Afsætte tid til fordybelse i alle de forunderlige og overraskende
opdagelser der ligger klar derude - hvor vi jo selv har fordel af at
opholde os mest muligt i disse Corona-tider ;-)

Så jeg vil foreslå dig at løfte blikket fra vintergæk-variationer og i stedet se på, hvad der har været muligt i Danmark gennem tusindvis af år for insekters samspil med planter helt indtil
vi mennesker blandede os som bønder for 5 tusind år siden og gennem de sidste par hundrede år i stigende omfang ville have tingene på vores måde.
Det er også værd at gøre sig klart, hvad det betyder for hjemmehørende insekter og planter, at der er en udtalt økonomi-tænkningen omkring planteskoler og plantecentre, der over hele landet falbød og falbyder varer (planter og frø) fra fjerne egne af verden - varer som opfylder æstetiske formål & som det vil tage vores insektbestand mange generationer at vænne sig til et positivt samspil med.

Så nyd forårssolen & tænkt stort !

Venlig hilsen
Lone

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 18. marts 2021 kl. 17.48

Mine bier prioriterer sådan:
Erantis (er de første)
krokus (har værdifuldt pollen)
vintergækker (enkelte, de dobbelte søges også. Da de har omdannede støvdragere, er de sikkert ikke meget værd, men i mangel af bedre..bier er opportunister.
Juleroser!!! Værdifuldt pollen.
Hassel (fordi den er så tidlig)
Pil, den er tidlig og god (seljepil især hanplanter, dugpil mm)
I det tidlige forår er der langt flere bier end pollenkilder, så bierne undersøger hvad som helst.
Bierne flyver langt (ikke så langt, når det er koldt), men det er fint, hvis der er blomstrende planter i nabolaget. Man behøver ikke selv at have det hele.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. marts 2021 kl. 9.13

Mange tak for svar og link.
Der er noget at læse på, når jeg får bedre tid.

Men er Dobbelt Vintergæk ikke en hjemmehørende art.?
Lidt naivt faldt det mig slet ikke ind at overveje, for den har altid været i haven, og jeg tænkte, at den måske blot var en naturlig mutant.

Hvis jeg kun vil plante een enkelt plante til ære for humlebierne i det tidlige forår, hvilken bør jeg så vælge.?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. marts 2021 kl. 10.09

Vintergækker er hjemmehørende i central/øst Europa. Dobbelt vintergæk er blot en mutant. Om arten er hjemmehørende betyder ikke sig selv noget for dens pollen og nektarværdi. Bierne er pragmatiske. Hjemmehørende arter har dog, over en bred kam, flere arter tilknyttet som spiser af dem, snylter på dem eller har symbiotiske forhold.
Jeg ved ikke om dobbelt mutationen har betydning for pollen og nektarværdien. Sommetider kan mere fyldte blomster gøre det svært for bierne at komme til. Prøv at se om de søger og bruger tid i blomsterne.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 22. marts 2021 kl. 18.00

Hvorfor kun en plante? Bier spiser også hver dag.
Jeg ville dog vælge forskellige sorter krokus, som blomster på forskellige tider og plante dem sådan, at nogle kom senere. Men bierne flyver, når blomsterne er åbne. Det er de, når de får lidt sol (og bierne har brug for læ).
Småplanterne kan dog ikke konkurrere med et blomstrende piletræ, altså hanplanter, som giver både nektar og pollen. Nektar bør bierne ikke mangle nu, hvis biavleren ellers har fodret ordentligt.
Bierne skal vælge: Er der noget at samle?: Alt godtages.
Kvalitet: Krokus, pil, julerose (har værdifulde aminosyrer (har jeg læst)
Hassel: ikke god kvalitet, men tidlig, altså vælges den, når der ikke er andet.
Om der er pollen? stik fingeren i planten pog se, om der hænger pollen ved.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 23. marts 2021 kl. 8.33

Tak for flere svar.

@Alice Greifenstein

Forklaring følger her:
www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/21523.html

Nyt svar til emnet »Insekter og vintergækker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Insekter og vintergækker

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider