Forum

Humlebiens bosteder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. april 2021 kl. 9.20

I stedet for at interessere sig for blomstrende fersken, fordythia, påskeliljer, violer, stedmoder hyacinther og fjeldribes + meget andet, er der ret mange humlebier, som leder efter et passende bo. De er ivrige i nærheden af musehuller, krathegn, muldvarpehuller som er dækkede og diverse andre steder. Desværre også mellem sprækkerne i kantstensmuren ved terassen. Her bør jeg sætte et “ikke til salg” skilt op, men hvordan får jeg dem til at fortrække?
De må gerne være på matriklen, disse hyggelige klodsede brumbasser.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. april 2021 kl. 21.09

Vi har i disse dage, måtte sætte mange forskellige ud vha glas + papstykke-metoden. De VIL tage et par runder inde, og vi har også mange steder ude, hvor de måske bedre ville kunne bo!

Men, de summer altså rundt inde, pga varmen har jeg haft vinduer/dør åbne, sa kattene kunne gå ud.

Så jeg har desværre ikke et idiotsikkert svar, men dronninger leder efter varme steder, vand (!) og steder, de kan oprette et bo.

I dag i blæsevejret, nåede jeg lige at lukke yderdøren, der var også en på vej ind...

Men, jeg glæder mig over, at det har været flere forskellige arter, selvom de er irriterende inde. For 20 år siden havde vi ca. 11 forskellige slags, så gik det ned brat, men nu har vi lidt flere igen. :-)

Mvh
Tine

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 8. august 2021 kl. 13.47

Kan nogen hjælpe mig med navnet på en humlebi, jeg aldrig har set før?
Desværre fik jeg ikke fotograferet bien. Den var ret lille, ca. 1 - 1½ cm. Helt gråpelset og med 2 gule kommategn på hver side. Kommaerne vendte fra ryggen og udad. Ned lang ryggen var den gråpelset.
Den søgte nektar på en tidsel.
En gæst fra Tyskland opdagede bien, som han heller aldrig havde set før.
Jeg har prøvet at google humlebier, men kan ikke finde et billede, der bare ligner.
Sikkert en umulig opgave, men kan nogen hjælpe?
Venlig hilsen
Alice

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. august 2021 kl. 22.42

Hej Alice.

Der findes en plakat med samtlige af Danmarks bier, hvor humlebier, hvepse og bier er tegnet og i sådan en kvalitet at man, hvis man er dygtig til at tyde forskellen kan se hvilket insekter, der besøger ens have eller man kan støde på i naturen.

Personlig har jeg lidt svært med at skille de forskellige humler, hvepse og bier fra hinanden og har desuden opdaget er der f. eks indenfor de almindelige humler er forskel på dronning, arbejder og ungbier eller unghumler som det vist hedder....

Jeg kender kun honning bien, som jeg har arbejdet med i mange år.

Plakaten er lidt dyr i anskaffelse (koster Ca 300 kroner). Men er efter min mening pengene værd.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. august 2021 kl. 9.20

@Søren

Hvor sælges den?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. august 2021 kl. 9.48

Tom

natur-shop.dk/shop/nyhed-plakat-med-221p.html

Så lige at plakaten koster kr 350,.

Nyt svar til emnet »Humlebiens bosteder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Humlebiens bosteder

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider