Forum

Firben i grendyngen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 26. april 2021 kl. 11.00

Jeg så et firben i en grendynge i går.

Grendyngen ligger tæt på to frugttræer, så nu kan bladlusene bare komme an.! ;-)

Gode tips til, hvordan man får flere firben i haven.?

(Det er da ikke en salamander, vel.?)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2021 kl. 12.32

Nej det er et flot eksemplar af et firben..

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. april 2021 kl. 14.53

Du skal undlade at anskaffe dig en tårnfalk Jakob! :)
Min falkehan havde et firben med retur til redekassen i forrige uge.

Noget bar jord og nogle store sten hvor de kan solbade - vil de synes godt om. - Når så hunnen dukker op i næste måned - så sørger de selv for at skaffe dig flere firben. :P

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. april 2021 kl. 20.31

Hej Jacob B

Og lad grendyngen ligge i fred - helt i fred & i årevis !

Det er muligheden for at veksle mellem fugtige, frostfrie hulrum og (især i yngletiden) solbeskinnede tørre grene i læ der gør det attraktivt for firbenet.
Firben er aktive gravere og kan lettest arbejde i sandet jord uden massiv vegetation. Så det kan være en hjælp for dine firben at du som James F gør opmærksom på holder nogle gerne solbeskinnede, mod syd skrånende kvadratmeter fri for tæt opvækst af græsser, flerårige højstaude-ukrudt: fx syre, bynke, lancetbladet vejbred eller hvad der nu trives i din have.

Og hvis du får mere fyld til din grendynge, kan du opbygge en udvidelse i forlængelse af den eksisterende dynge i stedet for at lægge et tykt lag henover den grendynge, der er nu.

Venlig hilsen
Lone.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Madsen, 28. april 2021 kl. 11.46

Wow, smuk firben.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. april 2021 kl. 21.40

Dagen efter så jeg yderligere et firben ca. 6 meter fra grendyngen.
Men jeg tror måske, at de var på træk væk fra mit fuglebad i jordhøjde, som ved en fejl var løbet tør for vand. Der har jeg også stablet nogle sten netop for at gøre det mere tillokkende for frøer og firben, og det er også et af de eneste steder, hvor der er lidt løst sand at finde.
Hvis det er rigtigt, at de var på flugt, så er grendyngen måske ikke så interessant for firben, som det i første omgang kunne se ud til.
Det er selvfølgelig ikke bevist, men min konklusion må nok nærmere blive, at vand i jordhøjde er det vigtigste element, hvis man vil tiltrække firben og holde på dem.

Men jeg har det sjovt med mine grendynger.
Det er rigtigt, som Lone Brems skriver, at de helst skal have ro, hvis man vil pleje dyrelivet i dem.
Jeg er dog ikke så konsekvent, at jeg aldrig læsser noget ovenpå, men jeg undlader som regel at trykke dem hårdt sammen, og nogle steder har jeg lagt noget, som hjælper med at sikre nogle hulrum i bunden.
Jeg flyttede en enkelt lille grendynge i år, og jorden under den var herlig ren for ukrudt, nem at bearbejde og lige til at så og plante i.

Det er også sjovt med dyrelivet. Når man hjælper insekterne, så hjælper man samtidigt mange andre dyr og flere fødekæder. Og skulle det ende med, at det også hjælper en tårnfalk, så vil jeg gøre hvad jeg kan for at tage det pænt, selvom det skulle koste et firben. Det bliver bestemt ikke nemt. ;-)

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. april 2021 kl. 9.54

I aftes så jeg årets første pindsvin kredse om grendyngen.
Jeg skyndte mig ud og gav det noget kattetørfoder og vand i håb om at skåne firbenets hale. ;-)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. juli 2021 kl. 21.04

James. F. - svar 2

Så må dette vel være hunnen.?

Men nu er hannen væk. De er ikke nemme at holde styr på.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 2. juli 2021 kl. 7.14

Ja, det må det være! Kun hannen har det grønlige skær, som ses på 1. billede. Så du har nok flere firben, end du ved af. :)

Nyt svar til emnet »Firben i grendyngen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Firben i grendyngen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider