Forum

Fortsæt fodring af fugle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2021 kl. 8.56

Den kolde og meget våde måned er rigtig dårlig for vores småfugle. Jeg plejer at fodre vinter og forår med lidt hensyntagen til vind og vejr, så de også ernærer sig naturligt.
I dag har rigtig mange småfugle unger i reden og forældrene må kæmpe en brav kamp i regnbygerne for at finde foder. Jeg har flere fodringssteder og aldrig har jeg set så mange våde forpjuskede fugle ved fodringssteder på een gang. De gider ikke en gang at slås. Nogle arter kan finde regnorme og larver til ungerne, men det er fint, hvis de kan klare egen fouragering ved foderbrættet.
Hjælp fuglene med lødig kost nu, så hjælper de os med at blive af med uønskede larver og insekter senere.
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. maj 2021 kl. 10.20

Der er masser af naturlig føde til fuglene , og de gider ikke at spise det man lægger ud på foderbrædtet , så jeg stopper med at fodre i starten af april .

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2021 kl. 10.39

Jeg har lige bestilt sæsonens 4. Sæk a’ 15 kg afskallede solsikkekærner, leveret fragtfrit for 239 kr. du kan få adressen ved at skrive en privat mail til mig.
Der er virkelig trængsel i fuglefoderhusene i dag !
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads P. V., 26. maj 2021 kl. 13.19

Hvor lang tid (måned) skal man blive ved med at fodre fuglene? :-)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2021 kl. 14.11

Hej, der er jo ingen, der siger at man SKAL fodre fugle. Vi der gør det, tager bestik af vejret, antal af insekter og andre naturlige fødeemner. Når der findes tilstrækkeligt med det i naturen, holder jeg langsomt op med at fodre.
Nogle fugle bliver måske også lidt bekvemmelige. For mig er det en win-win ting at fodre fugle. De får føden og jeg fornøjelsen af at se på fuglene.
Maj måned er den måned, hvor fuglene har unger i rederne og med det vejr vi har haft hidtil, fodrer jeg næsten mere end i vintermånederne. Men det skal være kvalitetsfrø og jeg bruger afskallede solsikkekærner. Når det bliver vejr med sol og varme, skulle de voksne fugle gerne kunne lære ungerne at spise insekter, orme og alskens kriblekrable. På det tidspunkt holder jeg op med at fodre et par måneder.
Jeg var så dum at klippe en rose ned og opdagede først for sent en solsorterede, som dermed mistede sit “tag”. Jeg fik sagt indskyld med en plastikforet kurv og nu hygger solsorten sig under sin “paraply”.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2021 kl. 14.15

Man kan lige ane solsorten i reden under kurven. Der må være unger om 2-3 dage.
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. maj 2021 kl. 19.12

Jeg holdt op hen i begyndelsen maj. Jeg begyndte i februar, da det sneede så meget, og et eller andet sted hørte jeg, en fugle-ekspert sige, at april måned, var okay at stoppe i. Men vejret og fuglene ville det lidt anderledes.

Så da jeg for tredje gang løb tør for foder så stoppede jeg. Altså 2-2200 kr- er jo en slags penge, som jeg ikke har! Kattene koster ikke engang så meget om måneden. (Fragten kostede 300 kr pr gang)

Men jeg har da fuglesang, og de elendige skovspurve under taget.

Jeg er stoppet, så må de klare sig, som de kan. Det er jo vilde dyr, men jeg synes ikke, at jeg driver en privat zoo.

Jeg vil gerne hjælpe de små fjedrede igennem en snefyldt og kold periode, men Moder Natur er en dum kælling. De fleste små vilde dyr vil dø i en ung alder.

Mvh
Tine

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2021 kl. 20.21

Hej Tine
"Mine" fugle i haven er til så stor fornøjelse for mig - sikkert ligesom dine katte er for dig.
Eftersom der er en mega stor søgning til mine fodersteder stadigvæk, bliver jeg ved med at fodre indtil jeg kan se at "naturligt" foder nu kan fås.
De sidste par dage med styrtregn kunne jeg gå ud og fodre flere gange om dagen. Aldrig har jeg set så ynkelige sjaskvåde fugle.
Jeg ved ikke, hvor mange arter du har i din have, men jeg har fotograferet stillids, kærnebider, dompapper, bogfinker, spætter, jernspurve, gråspurve og skovspurve, duer som jeg jager væk og selvfølgelig musvitter og flere slags finker. En enkelt sjagger blev det også til.
Min solssort har fået unger og hannen fodrer med naturlig føde, men fouragerer selv på foderbrædtet. Det kan jeg se at mange andre gør nu, hvor der er unger i rederne.
Jeg synes det er en win/win situation for fuglene og mig!
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2021 kl. 20.23

Spætten er der hver dag. Hannen og hunnen skiftes, så mon ikke der er unger i reden?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Fortsæt fodring af fugle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fortsæt fodring af fugle

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider