Forum

Fandt ælling i drænrør

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 2. juni 2021 kl. 20.27

Hej Alle.

Vi har for få dage siden opdaget der er ællinger i vores ducktube. her til aften ville jeg ne og lure, og kunne høre en af ællingerne var røget ned i det lodrette drænrør der er midt i søen, det lykkedes os at få den op, og den svømmede tilbage til reden.

Men her er ikke skyggen af de andre ællinger eller moren (de var her om morgenen.

Mine to spørgsmål er; er der en chance for ænderne kommer tilbage til mørkets frembrud? (hvorfor er de ikke i søen..?)

kan en våd ælling klare sig uden de ndres varme i løbet af natten?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. juni 2021 kl. 21.42

Hej Nicholas D

Hvis det er en ælling der endnu ikke har fjer kan det blive rigtig svært at håbe på overlevelse uden varme.

Et behjertet forsøg kunne være at tørre og varme ællingen med fx en hårtørrer og tilbyde noget spiseligt i form af blended solsikkefrø 1 dl + havregryn 1 dl tilsat en teske oliven/rapsolie. Tag en skefuld af massen og bland med lunkent vand til konsistensen er som vælling til småbørn. Tilbyd foderet i flad skål og prøv evt at lokke den til at æde ved at "daske" en teske ned i foderet.

Hvis ællingen bliver tør og mæt kan den overnatte i en papkasse i størrelse som en skotøjsæske med halm / tørt græs i bunden.

Hvis resten af ællingerne og andemor ikke dukker op i morgen - Ja så har I en pasningsopgave de næste mange døgn. Og en opgave med at skaffe bedre egnet foder....

Venlig hilsen
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 3. juni 2021 kl. 16.40

Tak for svaret.
ællingen har tilbragt natten i reden og ræser rundt ude på søen. Tænker hvis den har klaret natten med regn, kan den nok holde varmen fremad.

Tak for opskriften, vi ved ikke helt om vi vil fodre den, når nu den stadig er "vild" vi har også overvejet kyllinge starter foder

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. juni 2021 kl. 18.22

Har du overvejet at sætte noget for det der drænrør? Jeg mener, ligesom man sætter allikke dims på sin skorsten? (Så allikkerne ikke bygger reder elller i værste fald forsøger, og bingo! Når skorstensfejeren kommer og åbner renselemmen- har du jackpot i grene og kviste! ;-) Vi har prøvet dette...)

Jeg ville da være superbekymret for, om andre små svømmefugleunger falder i. Rørhønsekyllinger fx.

Hvad er en "ducktube"?

Den ræser nok rundt fordi, den er alene. Det er jo ikke naturligt for en ælling, og nu bruger den meget energi på, at finde mor og søskende.

Mvh
Tine

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 6. juni 2021 kl. 21.44

Hej Nicholas

Jeg er enig med Tine mht. at lukke tuben, så andre dyr ikke fanges, og i vurderingen af hvorfor den ræser rundt, men godt den har kræfter til det.
Du kunne jo overveje lidt fodring på bredden i et par uger for at hjælpe den på vej? Lones blanding lyder god.

En lille historie:
Vi har en gang opfostret en svaleunge på stankelben og vand. Det tog en uge, så havde den fjer og kunne flyve. Reden faldt ned og gik itu, og de to andre unger i den var døde, da vi fandt dem.
Forældrene kredsede omkring den ødelagte rede og unger, og min kæreste fik den geniale ide at skære en plastikskål over og skrue den fast på en planke tæt på det sted, hvor reden havde været som en form for erstatningsrede. Her kunne forældrefuglene + en tredje svale se til ungen. Min kæreste lavede også et låg, så den blev beskyttet mod rovfugle (skålens åbning var ca. 20-22 cm), og ungen havde et lille kighul. Vi forede reden med vat og resterne af stråene fra reden.

Jeg havde ikke de store forhåbninger til, at den kunne klare det, men det tog som sagt 1 uge. Det var helt utroligt. Vi fodrede den morgen og aften med (mange) stankelben og vand. Min kæreste konstruerede en meget lille foderkrog, så insekter + vand kunne komme ind i næbbet, da den ikke kunne finde ud af at tage insekterne selv. Efter 6 dage vurderede vi, at risikoen for rovfugle og måger var lille og tog låget af. Det opdagede forældrefuglene straks. Dagen efter fløj den væk sammen med dem.

Mvh. Marie Louise

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 8. juni 2021 kl. 18.40

Tak for svarende, Der røg net rundt om drænrøret lige efter ællingen blev fisket op.
Jeg ringede til dyrenes beskyttelse, de fortalte at ællinger er meget selvkørende fra starten af. så den fik lov til at ræse rundt alene, dog gav vi den lidt kyllinge startfoder fra starten af.

For få dage siden dukkede ande mor op! den er der nu hver dag, så det er skønt for den lille ælling..hvad der så er sket med de andre ællinger hun tog med væk, ved jeg ikke :(

en ducktube er et foret rør hvor ænderne kan ruge ud i.
Vi har lavet flere forskellige versioner gemmen de sidste 5 år, og denne er vi mest tilfredse med :)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2021 kl. 18.57

Ja, det er forunderligt, at et manglende sikkerhedsnet tilsyneladende reddede en ælling, der faldt i hullet.
De må være blevet skræmt af et rovdyr/fugl.

Nyt svar til emnet »Fandt ælling i drænrør«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fandt ælling i drænrør

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider