Forum

Dødt pindsvin i går

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2021 kl. 8.20

Hej. Jeg blev rigtig ked af at finde et dødt mellemstort pindsvin under mit fuglefoderhus i går.
Ingen tegn på skader. Burde det ikke være i vinterhi her sidst i november?
Foderhuset er rottesikret og jeg fodrer kun med afskallede solsikkekærner. Selvfølgelig kan der ryge en kærne udenfor, men der har ikke været foder i de sidste 14 dage.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. november 2021 kl. 23.02

Jeg tror at dit pindsvin har været syg, om det så skyldes forgiftninger, ( pindsvin spiser også kadaver ) forkert foder (pindsvin er rovdyr) eller andet ved jeg naturligvis ikke og det finder vi hellere ikke ud af . Vi har tidligere haft nogle tråde omhandlede fodring af pindsvin og der står en masse på nettet ...

Jeg tror ikke at du skal tænke så meget over det og den burde også have været gået i hi nu, men pga det varme efterår vi har haft i år kan det godt tænkes at meget er blevet forandret..

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. december 2021 kl. 14.51

Hej Søren Duun

Næh - Pindsvinet er ikke et rovdyr.
Det tilhører gruppen ægte insektædere og kaldes på latin Erinaceus europaens. Sådan har det været siden 1953, hvor man mellem zoologiske forskere internationalt enedes om navngivning og systematik for dyr "International Code of Zoological Nomenclature".

Før det tidspunkt havde mange forskere hver deres foretrukne systematik. Fx indenfor botanikken er der ikke ændret i de internationale regler, som svenskeren C. Linné lagde grunden til allerede i 1753 (året hvor Carl Linnaeus (= Linné) første gang udgav "Species Plantarum"

Pindsvinet tilhører den zoologiske orden, der kaldes insektæderorden og har efter systematikken fra 1953 sin egen familie: Pindsvinefamilien.
Den art i pindsvinefamilien, som vi finder i den danske natur, hedder Erinaceus europaens kan oversættes "Lille europæisk dyr med pigge".

Men ellers er jeg da enig med dig i, at dyrene også påvirkes af vejrforholdene - nogen gange til deres fordel og andre gange det modsatte.

Venlig hilsen
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. december 2021 kl. 15.08

Tak for svarene. Ifølge oplysningerne er det så ret unaturligt at fodre pindsvin med kattemad substans. Det kunne jeg ikke finde på.
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. december 2021 kl. 17.42

Lone.

Tak for info.....

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. december 2021 kl. 18.36

En god ting ved sådan en sørgelig hændelse kan være, at man overvejer, om man kan gøre noget mere godt i haven for pindsvin.

Med hensyn til foder, så må det nok især blive et spørgsmål om videreudvikling af en insektvenlig have.
Pindsvinevennerne i Danmark anbefaler kun kunstig fodring med kattetørfoder til pindsvin.
Det kan evt. være killingetørfoder, som nok er bedre, hvis pindsvinet mangler fedt til vintersøvnen.
Det er så selvfølgelig også meget vigtigt, at der er masser af vand at drikke.

Angående pindsvinehuse, så har jeg været noget i tvivl om, hvor stor afstand, der bør være imellem dem.
Men efterhånden er jeg nået frem til, at der nok ikke kan være for mange. Jo flere jo bedre.

Jeg har læst, at de store pindsvin går i hi, før de små.
Og et pindsvin kan vågne igen midt om vinteren, hvis det begynder at sulte eller noget andet går galt i boet.

Nyt svar til emnet »Dødt pindsvin i går«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Dødt pindsvin i går

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider