Forum

Hvem har jeg haft besøg af?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 22. marts 2022 kl. 8.55

Har i længere tid bemærket at bladene på mine vintergrønkål og jordbær er blevet nippet til - ikke rippet totalt. Og fandt disse lorte i mine jordbær i højbedet… er det rådyr? Som jeg aldrig har set i haven, og som i så fald ubemærket har mast sig igennem vores hæk..
Nogen det kan hjælpe mig?
Mvh Maria

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 22. marts 2022 kl. 10.00

Det kan sagtens være rådyr.De behøver ikke mase sig igennem en hæk, det kommer an på hvor høj den er, men de kan faktisk springe pænt højt.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. marts 2022 kl. 11.22

Jeg er også enig med Lotte om at det er lort fra råvildt. Min mor og hendes mand havde sommerhus ved Kalundborg, og de var også plaget af råvildt, der spiste af jordbærrene og ikke mindst hindbærrene når de ikke var deroppe . De droppede med tiden at holde køkkenhaven .

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 22. marts 2022 kl. 12.12

Ok tak for svar, - det er det nok så! Jeg har set dem forholdsvis tæt på selvom vi bor midt i et villakvarter og hækken er ret høj…men vi har et hul som jeg tror de går igennem… så må jeg se om jeg kan finde en løsning på det. Forhåbentlig kan jeg fortsætte med at holde køkkenhave 😃

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 22. marts 2022 kl. 12.12

Ok tak for svar, - det er det nok så! Jeg har set dem forholdsvis tæt på selvom vi bor midt i et villakvarter og hækken er ret høj…men vi har et hul som jeg tror de går igennem… så må jeg se om jeg kan finde en løsning på det. Forhåbentlig kan jeg fortsætte med at holde køkkenhave 😃

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 22. marts 2022 kl. 12.12

Ok tak for svar, - det er det nok så! Jeg har set dem forholdsvis tæt på selvom vi bor midt i et villakvarter og hækken er ret høj…men vi har et hul som jeg tror de går igennem… så må jeg se om jeg kan finde en løsning på det. Forhåbentlig kan jeg fortsætte med at holde køkkenhave 😃

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. marts 2022 kl. 20.16

Har de først fået færden af dit spisekammer, er de vanskelige at slippe af med.
Lidt hjortetakolie lagt strategisk er dog 100% effektivt.
Det ser dog ud som det ikke længere er tilladt og kun sælges i en fortyndet udgave. Den kender jeg ikke.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. marts 2022 kl. 20.37

Jeg har sat hegn om min have! Den er nu heller ikke så stor. Jeg brugte 100 meter hegn, 80 cm højt og med en maskestørrelse på 10 gange 10 cm.

Jeg var især plaget af ræve og mest hvalpene, som ødelagde en del afgrøder. Nu kan de ikke længere komme ind.

Hjortetakolie kunne ikke holde ræve væk, selv om det lugtede fælt!

Men da der lå en smule sne i vinter, fandt jeg harespor! De må lige akkurat kunne komme gennem maskerne i hegnet. Og jeg vil tro, at det er harer, der spiser mine grønkål. Men det må de godt. Jeg har heldigvis gemt lidt hakket grønkål i fryseren!

M.v.h.

Doris Møller

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. marts 2022 kl. 21.27

@Doris.
Det forstår jeg. Harer er efterhånden en sjældenhed mange steder ligesom agerhøns.
Jeg har det sådan med rådyr, at de er velkomne i perioder hvor der ligger meget sne. De kommer så og spiser hvad der er og ikke er overdækket. Spiser nedfaldspære jeg har ladet ligge o.a.
Men jeg vil ikke have dem når det er en normal vinter. Problemet er i høj grad at de bliver "standdyr" som overnatter i haven i grantræerne og først forsvinder når jeg går ud og jager dem væk.
Og i foråret snupper de bl.a. samtlige tulipaner m.v.
Så vidt jeg har konstateret, har de lokaliseret mit tulipanbed og vender tilbage år efter år. Dog ikke bedet tæt besat med tulipaner efter jeg sprayer det med hjortetakolie.
Der er vist delte meninger om hjortetakolie lugter eller dufter.
Men de mængder jeg bruger genere ikke selvom det er en mængde der er istand til at holde hjorte væk.

Undre mig over hjortetakolien ikke holdt ræve væk. Den er meget effektiv mod katte. Bruger du en færdigblandet fortyndet?

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 22. marts 2022 kl. 21.49

Tak for input. Jeg håber at de måske mister interessen lidt og bliver tættere på skoven når der kommer lidt mere føde inden for rækkevidde… Ellers må jeg jo hegne ind… suk… Jeg har i ‘ økologiens have’ set at de eksperimenterer med at hænge uldtotter op i køkkenhaven… det skulle afskrække rådyrene… det tror jeg lige jeg afprøver også…

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. marts 2022 kl. 22.20

@Maria
Indhegning bør ikke være under 1,5 m. i højden.
Så det kan være et etisk problem. Uld fra får er et gammelt husråd, som jeg dog aldrig har fået til at give resultat.

Et alternativ til hjortetakolie er et overvågningskamera.
Jeg satte et op i køkkenhaven forbundet til vores wi-fi og med bevægelsesalarm.
Den bærbare stillede jeg ved siden af sengen og når alarmen gik, trådte jeg i træskoene og gik ud og jagede rådyrene væk.
Det virker! I lange perioder var jeg fri for dem.
Men hjortetakolie virker på nattesøvnen.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 22. marts 2022 kl. 22.27

@willy N … ja jeg tror lige jeg prøver hjortetskssalt før jeg ofrer min nattesøvn :-D… troede indtil idag at min værste havefjende var dræbersneglen…. Men ak!

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 22. marts 2022 kl. 22.27

@willy N … ja jeg tror lige jeg prøver hjortetskssalt før jeg ofrer min nattesøvn :-D… troede indtil idag at min værste havefjende var dræbersneglen…. Men ak!

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 22. marts 2022 kl. 22.27

@willy N … ja jeg tror lige jeg prøver hjortetskssalt før jeg ofrer min nattesøvn :-D… troede indtil idag at min værste havefjende var dræbersneglen…. Men ak!

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. marts 2022 kl. 22.38

@Maria
Hjortetakolie ;)

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. marts 2022 kl. 23.14

Den med fåreuld er der blandet erfaringer med og det skal helst være så frisk som muligt og lugte af får . Vi har prøvet det ude på kfj (Køge fælles jord) og nogle steder virkede det . Andre steder svigtet det .

Nyt svar til emnet »Hvem har jeg haft besøg af?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvem har jeg haft besøg af?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider