Forum

Får vi mange tidselsommerfugle i år?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. marts 2022 kl. 18.40

Der er mange tidselsommerfugle i min have allerede nu. + citronsommerfugle. Er det tegn på en ny invasion?
Ingeborg

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 27. marts 2022 kl. 23.33

Citronsommerfugle - ja.
Men det er næppe Tidselsommerfugle du har i haven på nuværende tidspunkt.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 28. marts 2022 kl. 7.16

Jeg ved ikke, om det er en invasion, - men jeg har også ret mange tidselsommerfugle i mine pebertræer i disse dage. Måske er de bare kommet tidligt pga. det fine vejr.!?

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 28. marts 2022 kl. 8.47

Har I mulighed for at fotodokumenterer jeres fund af Tidselsommerfugle her i marts måned.
Send gerne at foto her på siden, i tråden.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. marts 2022 kl. 8.27

Efter de mange, mange tidselsommerfugle vi havde for et par år siden, behøver de ikke at komme sydfra, men kunne være “migranter”? Jeg er ikke i tvivl om at det er tidselsommerfugle.
Ingeborg…. Fredericia egnen

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. marts 2022 kl. 11.01

Når vi får lidt varme og sol igen, vil jeg se, om jeg kan liste mig til at få et foto. :) De er nu hurtigt på vingerne, når jeg nærmer mig, men jeg vil prøve.
Jeg var hurtig til at kalde dem tidselsommerfugle, men med ønsket om foto dokumentation fra Kim, så må jeg hellere kigge grundigt efter, næste gang de viser sig, - for jeg har indset, at der er 2-3 sommerfugle, som ligner hinanden ret meget.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 29. marts 2022 kl. 11.09

Det er netop derfor, at det kunne være fint med dokumentation i form af foto af Tidselsommerfuglene opserveret i marts måned, så forvekslings mulighedder kan udelukkes.
Jeg interesserer mig en del for sommerfugle. Og jeg har ikke set andre indobservationer af Tidselsommerfugle på nuværende tidspunkt. Og da de ikke plejer at flyve på nuværende tidspunkt, men først fra engang fra slut maj måned, er det jo interessant hvis de er observeret nu.
En egentlig invation af Tidselsommerfuglen er det ikke på nuværende tidspunkt. En sådan er afhængig af om deres livsvilkår har haft et extremt godt år, sydpå hvor de kommer fra.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 29. marts 2022 kl. 11.17

Forøvrigt - Vi havde sidste år en stor invation af sommerfuglen Sørgekåbe, der ellers er sjælden i Danmark, men sidste år kunne den ses overalt i landet, selv i folks haver.
Og dem er der set en hel del af her i foråret, som har overvintret i brændestabler hule træer og lignende.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. marts 2022 kl. 12.25

Jeg har set både admiralsommerfugl og andre. Derfor kender jeg også lidt til tidselsommerfuglen. Jeg giver dog Kim ret i at den kan forveksles med andre. Jeg prøver at tage et billede, men de gider ikke mennesker og er i konstant bevægelse.
Ingeborg

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. marts 2022 kl. 20.07

@Kim

Ved du hvilke foderplanter Sørgekåbens larver kan overleve på?

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. marts 2022 kl. 23.21

Hej Tom .

I følge dette link fra Wikipedia er foderplanter som bl.a seljepil, birk og andre værd at plante for Sørgekåbens larver da.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8rgek%C3%A5be_(sommerfugl)

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 31. marts 2022 kl. 2.17

Ja, jeg tænker mest Sørgekåber som holdene til i birkeskove.
Jeg slog den efter, og som nævnt ovenfor, lever larverne af birkeblade eller pileblade og evt. af Asp.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. marts 2022 kl. 8.19

Er det slet ikke muligt at nogle tidselsommerfugle beslutter sig for at blive i DK, måske fordi de er for slidte?
Vi har flyttet en del brænde fra vores brændeskur og ud under terassen. Det kan være et tilfælde at jeg så netop har set dem de dage, hvor der så var solskin og varmt.
Ingeborg

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. marts 2022 kl. 20.24

Tak for det Kim - har både Birk og pil i rigelige mængder så de er velkomne :)

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 31. marts 2022 kl. 22.26

Ingeborg
Takvingerne er en stor familie, og det kan godt være svært at se hvilken der er hvem.
Tidselsommerfuglen kan ikke overvintre i Danmark, den tåler ikke de lave temperaturer og slet ikke frost.
Den ankommer maj og juni hvor hunnen lægger æg. Den trækker tilbage i slutningen af sommeren, men er set her i landet sidst i oktober.
Jeg er også meget skeptisk på at det er den du har set.

Nyt svar til emnet »Får vi mange tidselsommerfugle i år?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Får vi mange tidselsommerfugle i år?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider