Forum

Dræber- og leopardsnegl – parring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 14. juli 2022 kl. 17.15

Er der ny viden på området?
Jeg tænker på, om det er helt udelukket, at de to hhv dræber- og leopardsnegl kan parre sig med hinanden.
Jeg vil nødig slå en gavnlig snegl ihjel.
Normalt hælder jeg kogende vand over dræbersneglene i en bøtte. Men for år tilbage læste jeg, at leopardsnegle var territoriale og gennede dræbersneglene væk og at de åd dræbersneglenes æg.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. juli 2022 kl. 20.51

Der er ingen fare for at leopard sneglen parrre sig med dræbersneglen. Dræbersnegle hedder på latin Arion vulgaris og leopard sneglen hedder Limax maximus . Der er derfor tale om to forskellige arter. Når leopard sneglen spiser dræbersneglens æg vil det også være meget usandsynligt at den også ville parres sig med den . Så nej der er ikke noget nyt omkring denne.....

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 15. juli 2022 kl. 12.00

Mange tak for svaret.
Ja, jeg læste godt nok også, at de har hver deres metode til at parre sig, så du har ret.
Det er nok usandsynligt, at de kan parre sig.
Så vil jeg lade Leopardsneglen i fred 🙂

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2022 kl. 19.41

Jeg har altid haft store leopardsnegle på de frie indvendige sider i min grønne kompostbeholder. De har det åbenbart godt der, selvom jeg ikke lige forstår at de sidder på siderne og ikke på affaldet.
Iøvrigt har jeg kun meget få dræbersnegle i haven, hvor der for år tilbage var rigtig mange. Jeg ser nogle få stykker om aftenen efter regnvejr og under spande som står hist og pist så jeg kan komme af med ukrudt som jeg fjerner på mine haverunder. Jeg klipper dem og så tager mine pindsvin sig af resten.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2022 kl. 19.50

Jeg læste her
www.sneglebekaempelse.dk/vinbjergsnegl/
At en bestand af vinbjergsnegle er med til at bekæmpe dræbersnegle. Vi har mange vinbjergsnegle, importeret i 1980’erne fra Furesøens bredder.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 16. juli 2022 kl. 9.36

Tak. Jeg har måske ikke så mange, men samlede dog 60 på en aftenrunde. De 99% sad ovre i et område med lidt mødding - et sted jeg tidligere har set dem parre sig.
Man skal nok være “over dem”. Det er i øvrigt et flot monogram du har😉. Hvordan har du kreeret det, tænkte jeg🤔.

Nyt svar til emnet »Dræber- og leopardsnegl – parring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Dræber- og leopardsnegl – parring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider