Forum

Insekter i haven 2022

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. august 2022 kl. 22.38

Er man begyndt at gøre status over, hvordan året 2022 har været for insekter i haven.?

Hos mig vil jeg sige, at der har været alt for få, og jeg kender ikke årsagen.

Skal jeg være optimistisk, så skal jeg forklare det med, at jeg har fået flere rovinsekter.
Det kan måske også være, at mine frugttræer er blevet delvist resistente.

Men det føles virkelig magert, når man ligefrem går og savner en bladlus. ;-)

For et par dage siden var jeg ved at falde over mine egne ben, fordi jeg ville hente kameraet til at fotografere noget, som lignede en duehalenatsværmer, men da jeg kom tilbage var den væk.
Det kan måske have været et fatamorgana.

Er der mon nogen, der kan fortælle noget om insektet på nedenstående billede.?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 1. september 2022 kl. 9.55

Det med færre bladlus er også mine observationer i år.
I det tidlige forår startede det ud med en del sommerfugle, men hen over sommeren har jeg kun set ganske få. Men siden blommerne er begyndt at modne (og blive ramt af en del monilia ...) er sommerfuglene dukket op i spanden med de dårlige blommer :) Har endda set et par arter, som jeg ikke tidligere har set :)
Kålsommerfuglene behøver vi ikke få flere af ;)
Svirrefluerne har jeg ikke set meget til, - men det skyldes måske, at vi ikke har haft ret mange lus i år.

Igennem en årrække er det med insekter på forrude og kofanger på bilen også blevet en mindre udfordring.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. september 2022 kl. 11.09

Jacob.

Insektet på dit billede, videnskabelige navn er en Ichneumon og tilhører de paracitiske insekter.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 1. september 2022 kl. 11.45

Jeg har nu ikke oplevet mangel på insekter i haven.

Men det har jo også betydning hvilke vilkår man byder insekterne i haven. Det kræver jo at man har blomstrende nektar planter løbende hen over sæsonen, af varierende arter.

Men det er rigtigt at insekt arterne kan varierer fra år til år, de har deres opture og nedture, alt efter hvordan livvilkårene for den enkelte art udvikler sig i årets løb, afhængig af årets klima. Nogle arter kan der være færre af medens andre kan boome med store populationer.

I forsommeren var der rigeligt af svirrefluer især i skærmplanterne. Tørken har nok taget toppen af nogle af arterne.
Men til gengæld har der været masseforekomst af andre arter F.eks. af sommerfuglen Storplettet Perlemorsommerfugl (se billede), den ses ofte kun sjældent i haven i andre år, men i år er det ikke usædvanligt at se over 10 stk ad gangen.
Og der har også været en masseinvation af den ellers sjældne kolobri lignende Duehale, som rigtig mange har oplevet i haverne i år.
Insektet på dit billede er en snyltehveps af familien Ichneumonidae - og dem er der rigtig mange arter af.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 1. september 2022 kl. 11.47

I får også lige et billede af den kolobri lignende Duehale :-).

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. september 2022 kl. 12.19

Kim Petersen

Der er mange ting, der spiller ind. F.eks. også hvor man bor.
Jeg bor i Vesthimmerland omgivet af konventionelle marker til alle sider så langt øjet rækker, og det er ikke det bedste udgangspunkt for mange insekter.
Derfor er ændring i sprøjtning også min første tanke, når jeg fornemmer tilbagegang i insektmassen.

Det ser ud til, at du bor et godt sted. :-)

Ved du, hvordan snyltehvepsen arbejder i haven, og hvilke andre arter den bekæmper.?

Er billedet af duehalen fra i år.?
Hvis jeg har set en duehale i år, så er det nu sket to somre med fire års mellemrum og ellers aldrig før. Så her er det en stor sensation.
Men der skal jo meget mere end en duehale til at vise god diversitet.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 1. september 2022 kl. 12.31

Billedet af Duehalen har jeg taget i år. Det er ganske vist ikke fra haven, men jeg har set en 6 stk. på naturlokaliteter.
Duehalen er en tilflyver der kommer sydfra, en træksommerfugl fra Middelhavsområdet, lige som f.eks Tidselsommerfuglen der også optræder i store mængder i nogle år. Duehalen kan godt formere sig her i landet, så den har en generation ekstra på vingerne senere på året. Men den kan ikke overleve vinteren her i landet så den trækker sydpå igen sidst på året.

Snyltehvepsen skal man kende navnet på for at vide hvad den går på.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 1. september 2022 kl. 18.53

Jeg har som sædvanlig mange bier. Jeg tror, at det hænger sammen med, at jeg har temmelig mange stendiger, hvor de kan søge ly.

Derimod har der ikke været nogen hvepse – heller ikke her i blommetiden. Det er nyt.

Jeg havde forventet flere sommerfugle – efter at jeg har anskaffet et tørsttræ (værtsplante for citronsommerfuglens larver) og sået kællingetand (værtsplante for blåfuglens larver). Men der var faktisk flere forskellige sommerfugle sidste år. Admiralen dukkede først op her i blommetiden, akkurat som du, James F., fortæller. Ellers har jeg i år kun set kålsommerfuglen – som heldigvis ikke i særlig grad har skadet mine grønkål – og nældens takvinge. Ikke engang en dagpåfugleøje. Den plejer ellers at være en flittig gæst.

Jeg går ud fra, at jeg bare skal have lidt tålmodighed ;-)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 14. september 2022 kl. 15.28

Her i det nordvestlige Storkøbenhavn var der i en periode massivt mange bladlus, efterfulgt af en periode med mange mariehøns, desværre nok alle Harlekinmariehøns.
Mange myretuer i græsset, mellem de klippede stier.
Ellers insektfattigt, også hvad angår de nataktive sneglespisende løbebiller.
Fjerner ikke "haveaffald", men importerer det til kvasbunker og jordforbedring. Vi bruger selvfølgelig ikke gift i haven.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 17. september 2022 kl. 13.37

Har i øvrigt også haft en flittig summen af forskellige bier omkring blåkant, Nepeta, og kæmpe-jernurt.

Nyt svar til emnet »Insekter i haven 2022«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Insekter i haven 2022

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider