Forum

Bier bygger rede i terassedøre

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise Larsen, 14. maj 2023 kl. 12.45

Kære alle

Vi er udfordret af at de kære bier bygger rede i vores terassedøre - nærmere bestemt under hvert eneste vindue (hvor der er en kant/udhæng) på to døre. Det vrimler med bier morgen til aften fordi de sværmer ind og ud under vinduerne.

Vi går ud i en skov af bier hver gang vi åbner dørene og hunden prøver at få fat på dem alle - det et spørgsmål om tid inden han får fat på dem og bliver stukket i munden. De forvilder sig også ind i både køkken og soveværelse og det er til stor gene at have dem sværmende i hovedet hele tiden.

Hjææælp - hvordan får jeg dem ud af døren/vindueskarmen og videre?

Mange tak.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. maj 2023 kl. 14.25

Sikker på det er bier og ikke gedehamse?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Larsen, 14. maj 2023 kl. 14.26

Fangede et lille billede her

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. maj 2023 kl. 16.20

Jo undskyld, det er bier. Heller ikke de flytter frivilligt. Det er antageligt svært for en biavler at komme til at flytte dem, så jeg må sige at enten skal I lade dem være, eller tage en snak med et skadedyrsfirma.
Og inden efteråret har I så sørget for at få alle fuger, riller og huller dækket, så det ikke gentager sig.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. maj 2023 kl. 23.57

Du kan bekæmpe dem med insekt-pudder, der fås i byggemarked. Alternativet er at tage en støvsuger og holde røret der hvor de flyver ind. Så kan du "indsamle" dem . Efter en tur i støvsugeren overlevet de ikke.

En biavler kan ikke få fat i dronningen og dermed familien, så du skal bekæmpe dem.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 15. maj 2023 kl. 9.35

Rolig nu. Det lyder helt vildt at opfordre til brug af insektgifte her på en side om pragtisk økologi.
Find først ud af hvilke bier der er tale om. Nærbilleder !

Jeg synes mest det ligner en Bladskærebi (nok Rosenbladskærebi) kendes på den brune underside på bagkroppen. De er helt uskadelige, og stikker ikke. De bruger hulrum til at lave reder, som de bygger ved at skære stykker af blade fra buske. Se evt. om de kommer flyvende med små bladstykker af og til.

Anderledes hvis der er tale om murbier, de kan grave gange i svagt mørtel i murværket, disse bier er fredelige nok, men hvis de gør skade i større stil på murværket, kan der være en vis mening i at få dem fjernet. Du kan fjerne de voksne bier, men de reder de har bygget vil producere nye bier, så hullerne skal også blokeres.

Jeg fandt selv ud af en god metode til at fjerne hvepse (og humlebier) der havde bygger reder i murværk. Køb en insektketsjer, aktiver den ved at sætte klisterbånd over kontaktknappen. og sæt ketsjeren foran indflyvningshullet, så forsvinder bierne i løbet af et par dage.

Og endelig - indret et insekthotel i haven, så har bierne et andet sted sted at bygge deres reder, det er trods alt gode og gavnlige insekter at have i haven.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. maj 2023 kl. 16.17

Hej Kim.

Jeg var godt klar over at jeg gjorte i nælderne ved at anbefale folk af bruge gift mod bier og så på et økologisk forum.
Forklaringen er den at hvis honning bier optræder som skadedyr i eller på bygninger skal de efter min mening bekæmpes, hvis altså der ikke er andre muligheder. Hvis først dronningen har besluttet sig for at bo et sted er hun næsten umulig at drive ud fra sit bo
Ellers har du ret i at vi skal forsøge at bevarer dem.
Det samme gælder også for murbier ,men her gælder det at notere sig at det som regel er bygningen den er gal med, og en Murer vil kunne fixe det.

Nyt svar til emnet »Bier bygger rede i terassedøre«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Bier bygger rede i terassedøre

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider