Forum

15–18 år gammel vinbjergsnegl

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. juni 2023 kl. 22.04

I dag fandt jeg en levende vinbjergsnegl med et underligt mønster. Det viste sig at være rester afbrød neglelak. Da vore børnebørn var i 12 års alderen og yngre, malede vi snegle på huset og holdt væddeløb med dem. I dag er børnebørnene 25,28, 30 og 34 år. Så det er helt utroligt at denne snegl lever endnu.
Engang for 40 år siden samlede jeg nogle snegle op ved en bekendt i Holte. Havde dem med på hotel i en plastikpose, som jeg lagde i badekarret. Om natten vågnede jeg ved nogle underlige klak lyde. Det var sneglene som var på vej op ad fliserne og faldt ned i badekarret. De overlevede allesammen og er blevet til rigtig mange i min have.
Men.... det bekymrer mig hvordan det skal gå dem, når plænerobotten klipper.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. august 2023 kl. 22.35

Så gamle bliver de trods alt ikke! Jeg har desværre igen mange af dem (efter dræbersnegle invasionen for mere end 10 år siden, der forsvandt næsten alle vore snegle med hus (lund-, krat- og havesnegle)). Hussneglene er ved at komme igen, og jeg har kun set/klippet 2 dræbere i år. (Indtil videre altså)

De gamle nister farven med alderen og bliver mere kalkagtigt hvide, de unge har de klareste farver.

Neglelak! Kalkskallen ånder da lidt. Permanent marker (Sprittush) skulle være bedre. Men de går hjem de små møgdyr, hvis man ikke bærer dem langt væk. At deponere dem i naboens have ved at kaste dem over hækken, virker ikke!

Men de knaser ækelt, når man får trådt på dem... :-P

Mvh
Tine

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2023 kl. 19.45

Hidtil har jeg været glad for vinbjergsneglene, men efter at vi har fået plæneklipper robot, er jeg lidt bekymret for dem. For både sneglenes og robottens skyld. :-(
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2023 kl. 19.45

Hidtil har jeg været glad for vinbjergsneglene, men efter at vi har fået plæneklipper robot, er jeg lidt bekymret for dem. For både sneglenes og robottens skyld. :-(
Ingeborg

Nyt svar til emnet »15–18 år gammel vinbjergsnegl«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > 15–18 år gammel vinbjergsnegl

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider