Forum

Bekæmp hvepse og murbier miljøvenlig.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. juli 2023 kl. 12.51

I de næste par uger vil nogle være plaget af hvepse, andre lever fint med dem. Da det trods alt er et nyttedyr..

Hvis man ønsker at bekæmpe deres bo er der så mulighed for at gøre det miljø venligt?. Altså uden brug af gift og uden at ende med at komme til skade..
Miljø venlig er måske til diskussion, men så med nogle metoder, der er giftfri, mindre skadelig for mennesker og miljø.

.... Jeg har indenfor de sidste 4 år prøvede nogle alternativer til de midler, der findes på marked og som ikke indeholder pyrethin, men selvom det menes at høre til de mindre skadelige, kan pyrethin dog gøre stor skade på vandmiljøet, fugle og krybdyr.

Mine nye alternativer viser sig at være billigere og lige så effektive, men dog ikke godkendt til formålet. Om de gøre skade på miljøet må man selv vurdere, men skaden må dog siges at være minimal.

Den mest overkommelige løsning for at bekæmpe hvepsebo er at blande opvaskesæbe med vand i forholdet 1:10. Hæld opløsningen i en sprayflaske, og spray den direkte på hver hveps, du ser. Fordi hveps indånder gennem deres hud, vil coating af dem i sæbe effektivt kvæle dem, samtidig med at de gør deres vinger ubrugelige..... Og det virker. Og så koster det kun 1 krone pr liter at fremstille. Hvepsene bryder sig hellere ikke om lugten at sæbe og flyver forvirret rundt om boet. Brug rigeligt af det.

Den samme virkning skulle eddike have. For ved at blande 1 del hvid eddike med 1 del vand skulle man kunne dræbe hvepsene hurtigt, men brug rigeligt af det....

Diatome jord er et ældgammel insekt middel, der kan slå kakkelakker, myrer og lopper og hvepse ihjel, men vlrkningen er langsommeligt og der skal bruges rigelig af det. Tilgengæld koster det ikke mere end ca kr 30 pr kg. Men til hvepsebo i jorden er det effektiv. Her kan man bruge ca 200 gram og virkningen er bedst i tør jord. Man skal dog regne med at der går dage før hvepsene dør, men dør det gøre de. Dog kan de godt finde på at grave sig udenom og så må de have lidt mere pulver...

En anden metode er støvsuger metoden, som går ud på at støvsuge hvepsene ( inkl. murerbier) og boet og her benytter jeg en tør og våd støvsuger, hvor jeg kan drukne hvepsene i lidt sæbevand bag efter. Støvsugeren er super effektiv på lofter, bo i jorden og ved tagudhæng. Især de steder hvor man ikke kan komme til at sprøjte, men kan se dem flyve ind og ud og man vil opleve at de selv flyver ind i røret da de ofte er meget nysgerrige. Når man har fanget til strækkelige hvepse kan man bagefter støvsuge boet bid for bid. Hvis altså man kan se det.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2023 kl. 8.01

Et godt råd: se på de steder, hvor du kan se at hvepse er boliginteresserede og brug en af Søren Duuns metoder inden boet i løbet af nul, nix bliver stort.
Jeg indrømmer blankt at jeg sidste år måtte fjerne et hvepsebo i udhænget over døren ved vores morgenmad plads på terassen. Brugte et spraymiddel fra byggemarked.
Beklager og er derfor på udkik efter hvepse som agter at sætte bo, hvor de vil genere mere end gavne før det er for sent.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Bekæmp hvepse og murbier miljøvenlig.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Bekæmp hvepse og murbier miljøvenlig.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider