Forum

Tæger eller flåter -vaccination?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2023 kl. 8.46

Jeg har allerede fjernet 4 af de uønskede gæster i år. På foden, låret, benet og nu i nakken.
Det er jeg mega træt af, navnlig fordi jeg går i gummistøvler, med sokker over bukserne og altid med lange ærmer. Klog af skade troede jeg, indtil jeg mærkede en knop i nakken og med neglene kunne hive dyret af. Se billede af dyret. Det ser ud til at være en tæge med 6 ben.
Alle bid har været små som knappenålshovedets og sorte.
De tager glæden af havearbejdet. Jeg vil få mig en vaccination.
Er der nogen af jer der er blevet vaccineret?
Min mand går de ikke på.....
ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 15. juli 2023 kl. 12.00

Det er en flåt, - og nej, jeg er/og bliver ikke vaccineret. Jeg piller dem af inden for det første døgn. Af og til bliver lidt af munddelene siddende, - det sker der ikke noget ved.
Hellere 10 flåtbid om året end at skulle bo i en lejlighed.
Børst dig grundigt af, inden du går inden for igen og NYD haven.
Vacciner er heller ikke ufarlige for en ganske lille del af befolkningen.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juli 2023 kl. 15.04

Hej Ingeborg.

Ikke for at snage, men er din mand ryger eller får medicin?
Jeg selv får forskellige medicin og som har gjort at jeg ikke længere får flere myggestik ej hellere mange tæger, kun enkelte hist og her. Som barn blev jeg mildest talt ædt af myg når vi var i sommerhuset ved Kalundborg.

Jeg er næsten sikker på at medicin gøre noget ved vores krops dufte, hvilket jeg kan lugte, hvis jeg har svedt meget en dag.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2023 kl. 19.16

Hej Søren. Det er ikke at snage at du spørger. Ja, min man får medicin, men ryger ikke. For hans vedkommende er det nok også at han ikke "arbejder" i haven og derfor ikke sveder. Jeg er derimod af frygt for flåter og tæger udstyret med slt for meget og for tæt tøj, så jeg sveder og må skifte al tøjet flere gange om dagen, for jeg knokler. Jeg får også mange myggestik i modsætning til min mand. Det er så om aftenen, når jeg er ren og som en nyvasket baby og ikke sveder
at myggene jagter kun mig.
I soveværelset har vi en lampe med ultraviolet lys, som lokker myg og møl ind i et ventilatorsystem, som har en bund der kan skrues af for tømning af insekter. Den virker rigtig fint hos os. Købt for 50 kr i en brugs for et par år siden.
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 16. juli 2023 kl. 1.02

Man kan ikke blive vaccineret imod flåtbid.
Man kan kun blive vaccineret imod TBE (hjernebetændelse) overført af flåter. Men det er sjællent i Danmark, og findes kun enkelte steder i Nordsjælland og Bornholm.
Man kan ikke blive vaccineret imod borelia overført af flåter.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2023 kl. 7.50

Tak for svarene
Den flåt jeg viser på billedet har jeg umiddelbart fået kradset ud med neglene. Den blev klemt flad herefter og viste ikke noget blod. Jeg må have fået den 12-14 timer før.
Det er lidt usædvanligt for mig at jeg fik den ud så helskindet.
Desværre er det på trods af min påklædning med gummistøvler, strømper over bukser, lange ærmer osv, jo lykkedes mig at få flere flåter/tæger på mig i år.
Hvordan med det tøj jeg tager af? Gemmer flåter/tæger sig i det?
Har jeg lidelsesfæller her i forum ..... eller er jeg hysterisk?
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2023 kl. 8.57

Vil det være ok at tage en af de der hvide heldragter på over sædvanligt tøj? Stadigvæk med strømper over bukser?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Tæger eller flåter -vaccination?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Tæger eller flåter -vaccination?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider