Forum

Gode frø til vildtfugle?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. oktober 2023 kl. 13.57

Jeg fodrer udelukkende med afskallede solsikkekærner og det er mange fugle glade for. Musvit, blåmejse, spætmejse, dompap og stillits er flittige gæster. Mærkværdigvis ikke ret mange solsorte i år, selvom der har været flere ynglende par i haven.

Hvad kan jeg lokke andre fugle med? Hampefrø duede ikke.
Når det bliver rigtig koldt laver jeg mine egne mejsekugler ogbhar også jordnødder i foderbeholdere.
Min opskrift på mejseboller, for fuglene gider ikke købeboller
strikinge.blogspot.com/2010/11/hjemmelavede-gourmet-mejsebolde.htmlÅ

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. oktober 2023 kl. 22.32

Hej Ingeborg.

Jeg undre mig over at dine fugle ikke vil tage hampefrø. Jeg blander hampefrø i mine vildfugle blandinger og hønsene får det også og alle er vilde med det.

Jeg har desuden fundet en ,der avler melorme og hun tørre dem. Hos hende køber jeg 4 kg tørrede melorme, som mine høns får. Jeg giver kr 400,- incl porto og har til ca 10 måneder . ( Har kun tre høns). Hun fremstiller også tørrede melorme mel, som kan iblandes dine hjemmelavede foderkugler...
Men jeg er sikker på at disse tørrede melorme også vil skabe glæde hos havens fugle. Hvis de blandes i fodret... Husk at de kun må få meget lidt af det da melorme er ret protein rige og for meget af det giver tynd mave...

Nuvel nu behøver du ikke at købe 4 kg af gangen for mindre kan også gøre det og der er mange på nettet, der sælger dem, men primæssigt er de 4 kg de billigste...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. oktober 2023 kl. 8.04

Tak for svaret.
Måske en god ide til mejseboldene, men ikke til foderbrættet, hvor jeg kun til en vis grad tolererer at nogle duer mæsker sig.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. november 2023 kl. 19.28

Hej alle.

Der ligger sikkert en masse opskrifter på nettet, der beskriver hvordan man laver sine foderkugler selv, nogle bedre end andre, men jeg fandt dette opslag, på Facebook, hvor man kan lave dem sammen med sine børn/børnebørn .

borneavisen.dk/art9522959/Opskrift-p%C3%A5-hjemmelavede-fuglekugler?utm_campaign=boa_social+&utm_source=facebook&utm_medium=paid-social&utm_content=DIY_fuglekugler&fbclid=IwAR02sSlKZ31v4I3C_vAymCvVF55WLbs4BU6qt_pJPSemyqfOG7Ac5fiReZg_aem_AVdckSN9uRHm8OesvVKm4IOlBnuhQCTzkTL2Et28wJSTBTjFk6cjRL0XHFoNOCslNF7_R8xw5-OjWUli0V6v19tL&utm_id=23855593912530737&utm_term=23859847503710737

Man skal desværre være tilknyttet facebook for at kunne læse det.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2023 kl. 22.17

Det er ikke første gang jeg har lagt min luksusopskrift på fuglebolde ud i dette forum,
En nabo, som ville lave boldene efter min opskrift kunne ikke få dem til at hænge rigtigt sammen. Så må man blive ved med at komme mel i massen. Efterhånden som massen bliver koldere og melet svulmer lidt op, går det fint at forme kuglerne, man skal,ikke bare trille, men knuge boldene godt sammen.
Massen kan slugecen hel del mel,
Det er klart at kun solsikker og andre frø med hinde ikke kan klistres sammen kun med fedtstoffet, jeg laver gerne Flere portioner i løbet af vinteren og bruger alle mulige melrester.
Som fedtstof kan den billigste margarine bruges, men jeg foretrækker palmin,
strikinge.blogspot.com/2010/11/hjemmelavede-gourmet-mejsebolde.html
Ingeborg
Ps. Grundopskriften stammer fra en Tv udsendelse med Søren Ryge og en kok? , hvis navn jeg ikke husker.

Nyt svar til emnet »Gode frø til vildtfugle?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Gode frø til vildtfugle?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider