Forum

Kokusnødder med fuglefoder – forskelle?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vestergaard, 30. oktober 2023 kl. 0.39

Jeg har et foderbræt, hvor jeg fodrer med frøblandinger, men I år vil jeg supplere med kokus-nødder med fedtindhold til ophængning. Prisen og indholdet kan dog variere på disse kokusnødder? Er der forskelle på dem? Hvor køber I de kokus-nødder som er en succes?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. oktober 2023 kl. 10.58

Man må jo ikke nævne firmaer her.
Jeg laver selv fuglebolde, for det er med gode råvarer, som mange fugle har lyst at spise.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vestergaard, 30. oktober 2023 kl. 11.13

Hænger pris og kvalitet sammen? Er det jeres indtryk, at når man betaler 40-45 kr for en kokusnød fyldt med fedt og frø, så er kvaliteten bedre end de man kan købe for 19,95?
Ingen firmanavne nævnt.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vestergaard, 30. oktober 2023 kl. 11.13

Hænger pris og kvalitet sammen? Er det jeres indtryk, at når man betaler 40-45 kr for en kokusnød fyldt med fedt og frø, så er kvaliteten bedre end de man kan købe for 19,95?
Ingen firmanavne nævnt.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. oktober 2023 kl. 13.14

Her gælder vel også ay man får det, man betaler for. Jeg fik en gang en spand mejsebolde i julegave. Fuglene gad dem ikke, søde hang og blev mugne. Normalt skulle tørstoffet jo være coated af fedt.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vestergaard, 30. oktober 2023 kl. 13.17

Tænkte det nok. Tak for svar.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. november 2023 kl. 19.04

Altså jeg har selv savet kokosnødder op, og det er ikke helt nemt! (Læg den på en sandsæk eller andet fast underlag, hvis du ikke har en skruetvinge). Lav huller i mindst to af de der "spirehuller", fx ved at slå et tykt søm igennem, træk sømmet ud (brug IKKE en proptrækker, den kan blive rettet ud- og øh. Ja. ;-D ).

Hæld mælken fra, tag en god *skarp* sav og sav et snit på 3/4 af nødden, den bredeste del af snittet skal være nederst (i den ende uden huller). Man kan så selv fylde op med fedt og frø, eller bare hænge nødden op (snor i hullerne). Men min erfaring er, at fuglene ikke er så begejstrede for svinefedt/palmin. Måske kokosfedt?

Når nødden er tom, kan man jo fylde i den igen.

Min erfaring med fuglefrø er, at det billigste er "hønsefoder" (byg), dvs fasanerne vil gerne æde det, men resten vil have hampefrø/solsikkefrø, så jeg spicer op med "kanarieblanding" (det er heldyrt).

Af interessant, der kan komme op, har jeg haft anisbynke (fy!), havre, byg og Amarant (nok fra kanarieblandingen), men det kan man jo hive op.

Kanariefugle er finker, som bogfinker, stillits osv. Fugle med det korte kraftige frøædernæb).

De billigste mejsebolde gider fuglene kun, hvis de er meget sultne, de lidt dyrere kan lokke Stor Flagspætte til. (Andeskroget fra julen og spæk ligeså!).

Æbler elsker solsortene, men da de er meget territoriale (fuglene- ikke æblerne!) så fodre jeg dem ud med 10 meters afstand.

Husk at give vand, en gammel bradepande eller lignende. Vandet skal skiftes dagligt, og i frostvejr vil det fryse.

Rødkælk, gærdesmutte og en række andre småfugle (siskener fx) vil helst tage foder fra jorden, så husk ikke at fodre mere ud end, de æder det op. Ellers kan man få rotter...

Mvh
Tine

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2023 kl. 19.30

Til orientering: palmin er rent bleget kokosfedt og fuglene er vilde med det. Det er ikke så klistrende på fuglenæb som margarine, som bedtår af mindre kostbare olier. Iøvrigt skal temperaturen være nærmest køleskabstemperstur på 4-5 grader før jeg fodrer med fedt. Hænger man fuglebolde så solen kan komme til, smelter de.
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vestergaard, 2. november 2023 kl. 20.44

Tak for jeres fine input til min vinterfodring. Jeg har netop nogle stykker af de dyre kokosnødder med de rigtige frø, nøddegranulat og melorme her i starten, men vil sikkert prøve at lave min egen blanding næste gang. Alle kokosnødder hvor der står "korn" iblandet har jeg også undgået.

Nyt svar til emnet »Kokusnødder med fuglefoder – forskelle?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Kokusnødder med fuglefoder – forskelle?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider