Forum

Foderautomater til fugle?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. december 2023 kl. 23.04

Hej!
Nu blev det jo sne og frost, her på Nordfyn, og udover de æbler fuglene alligevel sad og hakkede i, så fik jeg en frygtelig skyldfølelse, jeg har ikke fodret fuglene i de sidste par år.

Men så blev det streng vinter, og jeg hældte ud af valnøddebrød, havregryn og en for gammel pose solsikkekerner.
Jeg bestlte så 43 kg fuglefrø, hvilket ikke var billigt. (Fragten kostede det samme som frøene).

Så vaskede jeg mine frøautomater af, de, de der havde overlevet, og 4 nye op.

De nye er der bare ikke salg i, det er plastcylinder med låg, foderhuller og pind. Men fuglene gider dem ikke!

De to gamle af metal, der drysser (og sorterer solsikkefrø fra alt andet) er flittigt besøgt.

Jeg hælder derudover lidt foder ud på jorden til gærdesmutterne, rødhalsen osv. Fasanerne og den nyeste "HønePøne" (en af naboernes høne, der ikke gider flokken)- æder også gerne, det der er faldet ned/hældt ud.

Men automaterne virker ikke godt. Mejserne hugger et par frø- men ellers er de der automater åbenbar lige til "plast og fødevarekartoner" delen (når metaldelen af ophænget er gået til "metal" altså!)

Der er stadig fuld højde af frø i de der, og det er helt unormalt!

Mvh
Tine

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. december 2023 kl. 8.37

2½l. billig foderautomat næsten uden spild. Hullerne bør være 9-10mm. Ø. så skal mejserne lirke det enkelte solsikkefrø ud.
De sorte strips er for at forhindre egernet i at vælte dunken. Hønsetråden er for at hindre adgangen for skader og duer. :)

Når man ikke har fodret i en længere periode, så har fuglene fundet føden andre steder, - men de skal nok komme tilbage.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. december 2023 kl. 0.50

Okay- Tak for svaret.
Men nu fodrer jeg også andre fugle end mejser, og både gråsurve og skovspurve- har regnet den ud. Det tog bare længere tid, end jeg er vant til.

Rødhalsene, gærdesmutterne og de der elendige solsorte, tager også helst foder fra jorden. Noget falder ned/hælder jeg ud fra automaterne, når jeg hælder nyt foder i. Det gamle ryger ud.

Til gengæld kommer der to høns! (De er ikke sammen)- og så er der et hul, hvor halsbåndsmusene bor. Og der må de gerne blive boende! Sidste vinter bzatte de et køkkenskab- og øh. Nej. Jeg vil hellere fodre dem ude, gerne med fyrfadslys, som de også åd.

Det endte med musefælder, men halsbåndsmus er lige nummeret for store-.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Foderautomater til fugle?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Foderautomater til fugle?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider