Forum

Ubudne dyr i haven… grise

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. februar 2024 kl. 16.31

Hej. For enden af vores vej er der en mark, hvor den nye ejer eller lejer har etableret et cirkus med 8-10 små grise, sorte og brogede , desuden geder, høns og ænder. Det er lige op af en befærdet jernbanestrækning og gederne har været på skinnerne flere gange. Tør ikke tænke på, hvad en hård opbremsning kan medføre.
Indhegningen er primitiv med det billigste tråd.
Hvad gør vi, hvilken myndighed henvender jeg mig til? Der har været flere klager!
Der er 12-14 steder som på billedet.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. februar 2024 kl. 12.26

Det er en naturlig adfærd for grise at rode i jorden. Til sidst er der intet græs tilbage. Vildsvin gør på samme måde.
Hvis dyrene færdes på skinnerne, kan du give Banedanmark besked.
Henvend dig til kommunen, hvis du mener, at dyreværnsloven er overtrådt.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. februar 2024 kl. 19.16

Tak for svaret. Det er to hængebugsvin, der nu i flere uger har raseret 10-12 baghaver på vores vej. En nabo til indhegningen har meldt manden til politiet, fordi hans børn er blevet stanget af gederne og mandens to hunde opholder sig ved deres døre. Jeg har spurgt Kommunen og manden har dispensation til at holde gæs og geder. (Gederne er fjernet efter at have opholdt sig på jernbaneskinnerne flere gange. To naboer har sat fælder op i deres haver, og svinene er lørdag gået i fælderne. Manden har ikke lov til at holde hverken de to hængebugsvin eller 8-10 brogede smågrise.
Vi kan få kommunens vurderingsmænd ud på vore matrikler for at se på skaderne i haverne, men det koster ca. 2.000 kr. hm.......
Derefter må vi se at kradse pengene ind hos manden med dyrene og det kan vi vist skyde en hvid pind efter.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. februar 2024 kl. 0.38

Tjah, som det siges: Gode hegn, skaber gode naboer!

Jeg har nu lige fået beredt midt sydvendte bed til såbed- af naboernes høns! Det er jeg ikke superglad for, selvom jeg nok kan genplante de geranier, de har skrabet op. Geranier er ret hårdføre!

Jeg kan også sagtens sætte hegn op, for selvom jeg fodrer de små og større fugle, så var jeg ikke lige parat til hønseinvasionen, og deres hærværk! Men så må fasanerne finde en anden løsning, og de skraber skutte, det hele op.

Eller laver kæmpehuller i min have. Jeg kan godt lide dyr, men der er flere grunde til, at jeg ikke vil have høns.

Men hvis jeg hegner, skal vi vade over hegnet selv og alle, der skal levere fx pakker. Så kan man jo jage hønsene (og de to MEGET galende haner væk) ved at komme løbende og vifte med et uldent tæppe- mens man råber: "BØØØH, ULLALULLA etc".

Dette virker sikkert også på grise og geder, det virker på gæs!

Man har pligt til, at holde husdyr på egen grund, og hegnet skal være solidt nok. Så politiet? Dyrenes Beskyttelse?

Det er tilladt at indfange husdyr på egen grund, og hvis de kommer tilskade, hæfter man ikke for det. Hvis dyrene i ventetiden evt får foder og vand, kan man få cirka 50 øre i optagelsespenge af- ejeren.

Det lyder kedeligt med de dyr, Ingeborg. Men foreslå naboerne, at de indfanger kræene og optagelsespenge. Hunde, kan man jo bede politiet om at fjerne, så bliver de sendt på internat- og det koster trods alt flere tusinde kroner, (Så kan de lære det!)- min søsters tævehunde rendte engang væk, da den ene var løbsk. Det kostede knaster- også senerehen med kejsersnit og det løse...

Mvh
Tine

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. februar 2024 kl. 17.37

Naboer har fanget svinene i hver deres fælder tømret sammen af paller. Marken er ryddet for alle dyr efter politiets ordre.
Så nu er jeg bare spændt på om vi skal have lagt nye kabler til robotten. Brev fra rigspolitiet har informeret om mandens erstatningsansvar. Det er andre naboer der har anmeldt sagen til politiet fordi bønrnene ikke turde forlade huset. En skam at det kommer så vidt.
Nu er der ro på!
Tak for svarene
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Ubudne dyr i haven… grise«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Ubudne dyr i haven… grise

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider