Forum

Opsætning af fuglekasse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vestergaard, 13. april 2024 kl. 8.30

Jeg ved, at der skal være ca- 5-10 m mellerm blåmejsekasserne. Nu skal jeg sætte et fuglekassekamera op og overvejer en placering som er 1-1½m skråt under en stærekasse. Placering er valgt p.g.a nærhed til strømkilde. Går det mon an?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. april 2024 kl. 12.04

Hej Jørgen.

Der ligger en masse artikler rundt omkring på Havenyt og på nettet om opsætning af redekasser og hvis disse artikler henviser til at man skal have en afstand på 5-10 meter imellem hvert rede kasse, så handler det sikkert om at blåmejser er meget territoriale og ikke tolerere andre blåmejser. Men nu er det ikke kun blåmejser, der går i kasserne og derfor kan du være heldig at du sagtens kan opsætte et fuglekasse kamera op uden problemer.

Men jeg vil give dit foreslag et forsøg og så se om det spiller en rolle at det sidder tæt op andre fuglekasser .
Jeg har ingen erfaring med disse kameraer, men ved at de er blevet meget moderne .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vestergaard, 13. april 2024 kl. 12.37

Det er afstanden til stærekassen, der bekymrer mig. Har mejser noget imod at bo tæt på en stærekasse?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. april 2024 kl. 13.05

Hej Jørgen.

Det ved jeg faktisk ikke , men jeg ville tro at hvis ikke der kommer stære i kassen kan det enten skyldes at stæren er en sjælden gæst, at den er en flok fugl, hvor man så skal have flere kasser opsat tæt på hinanden for at tiltrække dem( det har jeg læst et sted) eller at de små fugle jager dem væk.

Jeg ville , som sagt , prøve dit forslag og se om du har held med det.

Ps.

Jeg selv har nogle redekasse, til småfugle, opsat her i haven, men har ikke gode erfaringer med at fuglene går i dem, derimod går de mange andre steder, bl.a i naboens carport. Så de kan godt være lidt vanskelige at tilfredsstille...

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vestergaard, 13. april 2024 kl. 22.59

Der er allerede stære i kassen, som er flyttet ind for kort tid siden. Men spørgsmålet er om mejsekassen ved en placering tæt på, bliver beboet, når nu afstanden kun er ca 1-1½m. Jeg vil afprøve eksperimentet, med mindre der er personer herinde, der mener det fil aldrig gå.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vestergaard, 13. april 2024 kl. 22.59

Der er allerede stære i kassen, som er flyttet ind for kort tid siden. Men spørgsmålet er om mejsekassen ved en placering tæt på, bliver beboet, når nu afstanden kun er ca 1-1½m. Jeg vil afprøve eksperimentet, med mindre der er personer herinde, der mener det fil aldrig gå.

Nyt svar til emnet »Opsætning af fuglekasse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Opsætning af fuglekasse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider