Skrevet af: Gerdt Ehlert, 2. maj 2025 kl. 23.27
Hej forum - et mindre dyr har besørget på min havegang. Til anskueliggørelse af efterladenskabernes størrelse har jeg smidt mit nøglebundt ved siden af gerningsstedet. Jeg aner ikke hvad det kan være. Jeg har små mus i haven, det kan det ikke være. Jeg har en fremmed kat der invaderer min have, uønsket, jeg kan kende og lugte dens væmmelige ekskrementer. Små rådyr -måske? hvis jeg har glemt at lukke døren i (jeg har tidligere været ude for rådyr der har spist af mine roser- så nu kan jeg lukke haven af).ps jeg holder af alle dyr(næsten), men kunne godt tænke mig at vide hvad det er. mvh
Skrevet af: James F., 3. maj 2025 kl. 6.49
Hej Gerdt. Hvis du findeler lorten, kommer du tættere på svaret.
Er der rygskjolde og vinger fra biller?
Er der hår eller små knogler?
Eller finder du noget 3. genkendelig?
Det er ikke fra et rådyr.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2025 kl. 11.46
Hej, mit gæt er pindsvin. Det ligner det mine pindsvin efterlader. Vær glad for det!
Ingeborg
Skrevet af: Lene Skelmose, 5. maj 2025 kl. 5.55
Enig med Ingeborg. Her begynder vi også at finde pindsvinets efterladenskaber. De er vågnet op fra dvalen. Pas endelig på dit pindsvin. Det er et sjovt - og nyttigt - og truet dyr.
Skrevet af: Gerdt Ehlert, 6. maj 2025 kl. 11.56
hej allesammen - jeg havde håbet på et pindsvin, jeg har aldrig haft et gående i min have i de 13 år jeg har boet her, og det ser ud til at det kunne være et pindsvin. Tusind tak for jeres svar. Jeg går ud fra at pindsvinet kan klare en kat med trang til at slå ihjel for fornøjelsens skyld? (jeg kan ikke snuppe den fremmede kat, nu har jeg installeret et apparat med en skræmmelyd, den kat dræber små mus og fugle og lader dem bare ligge). undskyld, det er ikke emnet her. HELT ÆRLIG: HVAD KAN JEG GØRE FOR AT FÅ PINDSVINET TIL AT FØLE SIG TILPAS? ps jeg har en lille have med naturhave i den ene side (højt græs, lidt blomster) og et vandbassin ved siden af 10 m roser ii den anden side).. mvh til alle og tak for deltagelsen
Skrevet af: Jakob B., 6. maj 2025 kl. 19.03
Gerdt Ehlert - Svar 4
Jeg kan ikke forestille mig en kat, som har lyst til at gå i lag med et pindsvin.
Det er mere hunde, ræve, landbrugsmaskiner, biler og robotplæneklippere, der er fjender.
Men det værste er måske mangel på vand og føde, og f.eks. tørt kattemad vil ikke dække behovet, og det tiltrækker rotter.
Min oplevelse er, at pindsvin ikke er så nemme at holde på, hverken med mad eller vinterbolig, og de strejfer en del.
Vi må håbe, at det går bedre hos dig, men du bør nok ikke spænde forventningerne alt for højt.
Måske dette link også kan være dig til hjælp:
pindsvin.dk/om-pindsvinet/
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2025 kl. 7.20
Hej
En flad skål med vand, gerne et par steder i haven er fint til pindsvin. Vi har haft pindsvin i mange år og det er lykkedes at se dens unger ved højlys dag.
Bruger aldrig anden fodring. Kunne ikke drømme om at bruge kattemad. Det lader jo til at dit pindsvin også klarer sig selv.
Skrevet af: Gerdt Ehlert, 12. maj 2025 kl. 10.11
Hej Ingeborg, jeg har læst om pindsvin på nettet og det er korrekt hvad du siger - bare vand,det har den fået, for der insekter nok at gufle på. Et stort problem er min katteskræmsel som er en ultralyd signalgiver. Jeg har forespurgt sælger som mener at alle pattedyr kan blive skræmt af denne lyd - herunder pindsvin. øv. Katten skal ikke være her for at lystdræbe mine dyr i haven, så lydsenderen må blive. ja jeg ved ikke hvad det bliver til og det er nok for meget forlangt at nogen her på forum har specialviden om dette emne. jeg har flyttet senderen derhen hvor katten plejer at springe over plankeværket. jeg må se om katten viser sig igen. Ja, der er problemer overalt...ps jeg er en gammel dreng - meget gammel dreng- og jeg kan huske fra min ungdom at det var god latin at stille en skål mælk ud til dyret. Nu er der noget med laktose osv, men så vidt jeg husker gik det jo meget godt med mælken til pindsvi dengang - er vi blevet for overforsigtige og politisk korrekte i et og alt eller var det forkert med mælken?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. maj 2025 kl. 13.30
Jeg er en meget gammel kone, som kan holde krondiamantbryllup i år, hvor vi har holdt sammen i 70 år. Så kan du gætte dig til alderen.
Mælk til pindsvin i gamle dage er nok fordi man ikke vidste bedre - og om pindsvinene overlevede i det lange løb.
Naboernes katte er både godt og skidt. Vi har dem også.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvilket dyr efterlader dette?