Forum

Hvilken bi bor i vores udhæng

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise Larsen, 10. maj 2025 kl. 14.04

Kære alle

Vi har idag opdaget af en slags bi flyver ind og ud af vores træudhæng. Der er stor aktivitet. Det er ikke hvepse.

Nogle bud? Bør vi få nogle ud og fjerne det (formentlig med gift, da vi ellers skal brække det ned)?

Hjælp - hvad er det for en art og hvad bør vi gøre?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 11. maj 2025 kl. 7.33

Louise, du skriver at det IKKE er hvepse ... Jeg tillader mig, at betvivle dette udsagn, - indtil jeg får et bedre foto at se. (gerne i stor forstørrelse.)
Selvom jeg ikke er ekspert i flyvende insekter, der slår sig ned i udhæng i huse, - så har jeg dog 50 års erfaring med flyvende og sjældent stikkende insekter, - jeg er biavler.
Vingernes stilling og det, at boet sidder i et udhæng gør, at jeg er 90% sikker på, at du har et hvepsebo.

Hvis du ikke vil fjerne udhængsbrædder i første omgang, så må du have gang i den gl. metode med saft, sukker- eller sodavand i nogle flasker. Jo flere des bedre og i nærheden af boet.
Hvis du får brug for flere råd, så skriv til mig privat.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. maj 2025 kl. 8.51

Hej Louise.

Jeg vil give James ret det er en hvepse dronning, der er i gang med at bygge bo. De er meget aktive nu hvor det har været varm .
Der findes ingen sikker økologisk bekæmpelses metode til at bekæmpe dem på når de befinder sig under nogle skernbrædder på huset. Men nogle har gode erfaringer med at blæse diatomet jord, op omkring boet . Diatomet jord er et harmløs fint pulver, der virker på hvepse og andre insekter..men de skal have meget af det .

Men du skal have fat i en professionel hvepse bekæmper, der kan bekæmpe dem for dig. . Og jeg kan godt afslører for dig at blandt hobby biavler finder du de billigste, der tager ud og bekæmper dem.
Jeg selv tager også ud og foretager bekæmpelse af hvepse og er ligesom James gammel biavler med 25 års erfaring.

Nyt svar til emnet »Hvilken bi bor i vores udhæng«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvilken bi bor i vores udhæng

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider