Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2025 kl. 10.09
De mange dages regn kan gøre det vanskeligt for fuglene at fange insekter og larver.
Husk derfor at fodre i disse perioder.
Iøvrigt har jeg bemærket, at mange fugle prøver at få flere hold unger på vingerne i år.
Der var varmt og tørt tidligt på året. Det undrer mig også at der er fuglefløjt her sidst i juli måned. Normalt forstummer fuglesangen efter Sct.Hans. ( tid til hækklipning).
Skrevet af: Alice Greifenstein, 23. juli 2025 kl. 14.38
Hej Ingeborg
Vi fodrer året om. Synes fuglene om det, kan de spise, ellers finde noget andet.
Vi har så mange insekter, at en pipfugl bare kan sætte sig på græsset med åbent næb. I løbet af et par timer, har den fået insekter nok til en mavepine.
Jeg ved, at skovspurvene har gang i kuld nummer to. Det tror jeg også, at landsvalerne har.
Vipstjerterne har afleveret unger.
Grønirskerne dukker op i hobetal.
Til gengæld har jeg måttet fodre mine bier indtil for kort tid siden. I blomsterne findes humler i alle størrelser og farver. Sikkert også vilde bier, men dem er jeg ikke så god til at genkende.
Skrevet af: Søren Duun, 24. juli 2025 kl. 15.47
Hej Alice.
Hvordan kan det være at du må fodre dine bier nu?. Jeg mener at kan huske at de normal står med næsten fulde kasser og at man, ihvertfald her i Danmark, kan tage den sidste honning fra sidst i jule eller lidt inde i August.
Skrevet af: Alice Greifenstein, 24. juli 2025 kl. 16.09
Hej Søren
Det har du helt ret i, men her i Markaryd har det været tørt = ingen nektar. Nu har det regnet noget i juli, og bierne samler nektar. Her på egnen er sluttskattningen som regel første uge i september. Her er en del lyng. Sidste år fik jeg forårshonning, derefter måtte jeg fodre, ingen honning i staderne, 14 dage senere begyndte lyngen at blomstre, og bierne klistrede alting til med honning. Jeg tilbragte mange dage i slyngerummet! Jeg vil gerne have LIDT lyng i honningen for smagens skyld, ikke for meget for min skyld.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Husk at fodre fuglene