Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2025 kl. 13.18
Jeg har en “stalddør” på mit syværelse. Værelset har ikke været i brug et par dage. Under døren med glasruder lå der flere hundrede døde hvepse. Døren er tæt og har ikke været åbnet i lang tid.
Men hvor kommer disse små hvepse fra?
Jeg kan ikke se huller i vægge, loft eller vinduer.
Har jeg haft et hvepsebo på værelset?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2025 kl. 13.20
Nb. Døre og vinduer er kun et par år gamle og 3-lags.
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 31. juli 2025 kl. 22.16
Hej Ingeborg.
Dine hvepse er sandsynligvis blevet tiltrukket af en eller anden duft , men hvilket,?for ellers tror jeg ikke at der ville være så mange og så har de kæmpet en brav kamp for at komme ud af dit syværelse. Via vinduet, hvor de med tiden er omkommet. Jeg tror ikke på at du har et hvepsebo et sted på værelset for så var du ikke i tvivl. Hvepse kan komme ind de mest mærkelige steder og måske er de kommet lidt af gangen via en anden vej i huset.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. august 2025 kl. 9.26
Tak for svaret.
Vi har døren til terassen i et tilstødende rum og nogle trin ned fra pågældende værelse. Terassedøren står åben det meste af dagen når vi er hjemme.
Særlig duft ? Sødt? Jeg bruger ikke parfume eller andet med duft, slet ikke i det værelse.
Synes at hvepsene var ret små, derfor min tanke om nyudklækkede insekter og muligt hvepsebo.
Jeg må iagttage om der kommer flere. I dag var der en levende hveps i vinduet.
Mystisk.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. august 2025 kl. 9.28
Nb. Jeg har prøvet at spørge i Naturbasen. Den er svær at finde rundt i hvis man skal besvare alle spørgsmål under observationer.
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2025 kl. 14.01
Hej Ingeborg.
Selvom de ved rigtig meget om insekter på natur basen, så er der nok spørgsmål de ikke vil kunne svare 100 procent sikker på.
For det kræver nok større indsigt at vide hvordan at din have og hus er indrettet. Du kan i sagtens have hvepse ude i jorden, der hvor der tidligere var et musehul og så er de kommet derfra. Ligesom naboen kan have dem. Sidste år var vi også plaget af hvepse når vi sad ude og skulle grille. I år er det ikke så slemt, hvilket sikkert skyldes alt den regn vi har fået.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hundredvis af døde hvepse