Skrevet af: Miglena Kirova, 3. september 2025 kl. 9.25
Hej med jer
Jeg lavede mine havebede med barkflis. I går bemærkede jeg, at det lå spredt ud over græsset. Måske gravede fugle og spredte det. Hvordan håndterer jeg dette problem? Barkflisen er ret grov. Der er ingen høj kant mellem den og græsset. Den er adskilt af en flisekant. Vil det hjælpe, hvis jeg lægger en højere kant?
Skrevet af: James F., 3. september 2025 kl. 11.09
En højere kant vil hjælpe noget på udfordringen, - men solsorterne er RET ihærdige, når de vil undersøge, OM der gemmer sig et insekt under flisen. De er nogle rodehoveder ret ud sagt ;)
Skrevet af: Søren Duun, 3. september 2025 kl. 12.13
Hej Miglena.
Når du lægger barkflis ud i dine bede kan ikke undgå at fuglene roder rundt i det.
De finder en masse insekter, store som små, så det er et lækkert spisekammer for dem.
Hvis du hæver kanten rundt om dit bed vil du stadig have problemer med at fuglene roder i det. Frisen kommer alligevel til at ligge hulter til bulter...
Nogen har forsøgt sig med at ligge net over deres barkflis, men det tror jeg ikke er en god ide. Det vil du nok også blive ked af i længden.
Skrevet af: Anne Demant, 6. september 2025 kl. 18.58
Jeg har haft flis på mine bede (med kanter) i mere end 20 år, kan måske berolige dig med at den falder noget sammen, og så er det ikke et stort problem mere. Solsorte unger er nogen bøller, når de skal lære at finde mad, ellers synes jeg ikke det er ret meget, de slasker rundt med flis.
de lærer hurtigt at finde mad på en mere kultiveret måde, så det er om efteråret jeg lægger mere flis på, de år det er tiltrængt.
Men at dit flis ligger i et pænt glat lag, det tror jeg ikke du vil opleve.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Barkflis