Forum

Rundtosset af AI

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 10. september 2025 kl. 17.12

Spørger AI i håbet om at få en liste, men der svares generelt: Hvilke planter lever kålsommerfuglens larver på? Svar: Kålsommerfuglens larver lever på korsblomstrende planter.

Næste spørgsmål: Er vinterkarse korsblomstrende? Svar: Ja den er korsblomstrende.

Næste spørgsmål: Kan kålsommerfuglens larve leve på vinterkarse? Svar: Nej vinterkarse er giftig for laverne.

Men hvad ser jeg i haven? Kålsommerfuglelarver på vinterkarsen. Og de havde spist en del og voksede fint.

Man skal godt nok være kritisk.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. september 2025 kl. 22.05

Hej Lene.

AI kan bruges til rigtig meget, men man skal også være lidt kritisk når man arbejder med den. Jeg sad en dag og søgte på en ting omkring brændstof og i den forbindelse fortalte AI at benzin godt kunne blive for gammel og derved miste en del oktan med tiden. Efter ca tre måneder var det hel gal. Ok det havde jeg ikke lige hørt før. Jeg har benzin stående i flere år i mit skur, og hvor frosten også kommer. Min græsslåmaskine kører nu fint selvom benzinen er for gammel så det må siges at være noget vrøvl. Om benzin mister lidt oktan ved jeg ikke ,men hvem ved i øvrigt hvor gammel den benzin vi tanker er ?.

Et andet gang læste jeg at man skulle skifte kniven , på sin græsslåmaskine, ud hver måned. Ok hvem gøre så lige det?. Selvfølgelig skal man ikke det . Jeg tror at AI indhenter en masse oplysninger og så på en eller anden måde sammensætter det til et svar. Andre gange henter den oplysninger fra bestemte hjemmesider. Jeg har flere gange opdaget at den henter noget fra Havenyts hjemmesider og her plejer den at kildeangive dem eller indsætte et link.

Når jeg bruger AI er det ofte til emner jeg gerne vil have et svar på i stedet for at jeg skal sidde og læse en masse hjemmesider igennem, hvor det jeg søger svar på ikke fremgår at de sider jeg kigger på . Så her er den smart.

Jeg er ked af at rigtig mange firmaer har fået deres egen chat robot. Ideen er smart, hvis altså de bare virkede. Mange chat robotter kan ikke svare på meget simple ting, men kommer ofte med en besked om at den ikke har forstået dit spørgsmål eller sender dig rundt i chatten og uden du har fået et svar.

Men jeg har dog en chat robot, som var effektiv. Mobiltelefon selskabet har en chat robot som er rigtig effektiv og hvor det virker som om man skriver med et rigtigt menneske, men ellers har jeg ikke fundet nogle der virkede. Jeg syntes også at det er en kedelig udvikling at snakke med en robot frem for et menneske..m

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 11. september 2025 kl. 7.09

Hej Søren,
Jeg bruger også AI og som oftest fungerer det ganske udmærket. Man skal bare være kritisk også overfor hvordan man spørger - og kritisk overfor svaret. Har også set link til Havenyt og det er jo fint, men der kan også være link til mere tvivlsomme steder. Een fortalte at han mente at AI havde stillet den diagnose som lægerne ikke kunne finde ud af at stille så nu havde han bestilt tid ved lægen? Stakkels læger!
Hvad man ikke får er den sidegevinst der er ved at slå op i sine havebøger og lede lidt - der falder som regel noget af som man kan bruge en anden gang.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. september 2025 kl. 9.18

Ja, man skal være kritisk.
Angående haven, så kan det også være relevant at overveje, at Ainer (mit kælenavn til AI'en) endnu ikke har fået implementeret Havenyts forumregler.

Men opretter man et login, så kan man faktisk begynde selv at konfigurere den måde, som han skal svare på.
Det hele er under udvikling og meget virker nok ikke perfekt, men bare spørg og diskuter det med ham, så skal I se, hvad han kan tilbyde.
Jeg har f.eks. bedt ham om altid at begynde med et kort svar.
Og jeg har givet ham en simpel kode på to bogstaver, og når han ser den, så ved han, at jeg ønsker et uddybende svar.

Der faktisk en del miljømæssige hensyn, som ansvarlige brugere selv bør tænke på.
Hvis man f.eks. beder om et billede, så koster det ligeså meget energi som at koge 1-3 liter vand.

Nyt svar til emnet »Rundtosset af AI«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Rundtosset af AI

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider