Forum

Redekasseværn imod rovfugle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. april 2026 kl. 14.55

Min nyopsatte stærekasse blev straks beboet, og det så godt ud.
Men for et par dage siden lød der et brag imod min gavl, og da jeg kiggede ud af vinduet sad der en spurvehøg ovenpå en stær på jorden.
Selvom jeg ikke så gerningsøjeblikket, så fortalte lyden mig med 99% sikkerhed, at stæren blev taget på kassen, mens den hængte ved hullet, som de så ofte gør.
Det er måske for sent i år, men jeg har set, at man kan montere noget til beskyttelse af hullet.
Jeg er ikke så meget for stålvæv, og jeg stoler ikke på målene fra AI. Men det kan blive noget af en langsommelig udfordring at eksperimentere sig frem.
Man burde måske begynde med 10 ens redekasser, som monteres på linje med forskellige afskærmninger, og så bliver vinderen af første runde den kasse, som først bliver beboet. Bliver ingen af kasserne beboet, så kan man få et nyt forsøg til næste år.

Er der evt. nogen, som kan bidrage med oplevelser eller erfaringer angående redekasseværn imod rovfugle.?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. april 2026 kl. 11.57

Der var en stær, som besøgte ulykkesredekassen i dag.
Meget mere ved jeg ikke, men jeg har gjort op, at jeg ikke vil tillade, at det samme sker igen, uden jeg har prøvet på at gøre noget, som kan forhindre det.
Det er nemt nok at stoppe spurvehøgen, men det må jo ikke også stoppe stærene, og jeg ved ikke, hvor følsomme de er.
Mit første forsøg bliver som på nedenstående billede.
Det er mest en følsomhedstest, så jeg håber, at kassen meget snart får besøg igen.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. april 2026 kl. 21.09

Stærekassen har haft dagligt kortvarigt besøg, selvom skærmen var monteret, så den skræmmer åbenbart ikke særlig meget.
Jeg overvejede at tømme kassen, men der er to æg, så jeg må hellere se tiden an.

Det er godt, at forsøg ikke behøver at være smukke, og fugle ikke ser Ane Cortzen.
Da jeg alligevel var i sving, så fik musvitkassen også lige en skærm, som jeg dog ikke er helt tilfreds med endnu.
Det er selvfølgelig også en skærm imod spurvehøgen, men den er faktisk også imod stæren, så de ikke kan se hinandens kasser, når de er ved hullet.
Det vil jo være en god ekstra bonus, hvis tricket kan videreudvikles, så redekasser samtidigt kan sidde tættere, end de normale anbefalinger tilskriver.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 8. maj 2026 kl. 12.14

Det gik ikke... Der var ellers to stære på besøg, men de ville ikke overtage reden med æg, og de sidste to dage har en skovspurv fyldt kassen med strå.
Og som om det ikke var nok, så var der også en allike på besøg i dag, hvilket jeg aldrig har set før.
Det begynder at gå op for mig, at jeg på flere måder har været for naiv i forhold til sikkerhed omkring redekasser.

Nyt svar til emnet »Redekasseværn imod rovfugle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Redekasseværn imod rovfugle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider