Forum

Bærmispel (spicata)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Olesen, 17. august 2005 kl. 8.40

Hej

Jeg har i år plantet bærmispel i min have for fuglenes skyld. Den ene af planterne har mange rodskud. Kan jeg skære disse rodskud af og plante dem andet steds og hvornår skal det eventuelt gøres. Er der endvidere nogen, der ved hvad det er godt at gøde disse træer med.

Med venlig hilsen

Rikke

1 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Ole Svendborg, 23. august 2005 kl. 10.46

Slettet af administrator 27. september 2010 kl. 10.30.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 24. august 2005 kl. 16.49

Man må håbe at træerne ikke står i forhaven...

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. september 2005 kl. 0.50

Kære Rikke

Jeg går ud fra, at det er Amallanchier spicata, du har plantet. jeg har slået den op, og kan se, at det er en tæt opretvoksende, noget riset busk med svag rodskudsdannelse, og at den danner tætte bevoksninger. Så der kommer sikkert flere rodskud

Jeg ville måske ikke begynde at grave rodskud op, når planten er så nyetableret. Vent evt. til næste år, medmindre planten er i virkelig god vækst, eller rodskuddene skal væk under alle omstændigheder. Du kan jo prøve at grave et rodskud fri, og se, om der er gode rødder under, inden du klipper rodskuddet fri fra planten.

Bedste tidspunkt at flytte løvfældende buske på er sidst i oktober, lige når bladene er ved at falde af. Da er jorden stadig så lun, at nye rødder kan etableres inden vinter.

Amallanchier spicata kan plantes på sandet jord, så det er ikke en krævende plante og behøver måske ikke at gødes. Det kommer an på jorden, hvor du har plantet. Du kan evt. tilføre lidt ikke helt omsat kompost som jorddække, så næringsstofferne frigives langsomt.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 12.43

Hej Rikke
Vent til der bliver frø på Amelancier i stedet – de skal høstes grønne allerede i juli måned, ellers spiser fuglene dem. Vask frugtkødet af dem, når de har ligget et stykke tid, f.eks. 14 dage og så dem et sted i halv skygge, drys ca. 2 cm sand over og de vil skyde op det følgende forår. Udplantningsklare efter en omplantning 2–3 år efter og du kan lave i hundredevis på den måde med næsten ingen arbejdsindsats, bare frøene sås samme efterår, de er høstet om sommeren.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Andresen, 28. maj 2009 kl. 23.12

Alle Amelancier der giver bær er værd at plante, de giver en formidabel nydelse sat på snaps. Fyld godt op med bær, sæt snaps på, lad trække i 2 mdr, filtrer gennem et stykke stof lagt i en kaffetragt, ikke papirfilter, det tager en evighed.

Klik ind på ASS Snapselaug.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Andresen, 28. maj 2009 kl. 23.12

Alle Amelancier der giver bær er værd at plante, de giver en formidabel nydelse sat på snaps. Fyld godt op med bær, sæt snaps på, lad trække i 2 mdr, filtrer gennem et stykke stof lagt i en kaffetragt, ikke papirfilter, det tager en evighed.

Klik ind på ASS Snapselaug.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Andresen, 20. juli 2009 kl. 23.15

Als og Sundeved Snapselaug har fået ny hjemmeside og adr.

www.ass-snapselaug.dk

Amelanchierne er ved at være være tømt for bær – fuglene – men for dem der nåede at få høstet en del og sat dem på snaps, har en stor nydelse i vente – så stor at du vil plante en Amelanchier mere.

Jeg er meget intereseret i at høre om egns lokale sorter af Surkirsebær og Kræger.

Nyt svar til emnet »Bærmispel (spicata)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Bærmispel (spicata)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider