Forum

Vinbjergsnegle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rita, 11. september 2005 kl. 11.01

Vi har både vinbjergsnegle og dræbersnegle i vores have, nu er spørgsmålet: hvordan ser man forskel på dræbersnegleæg og vinbjergsnegleæg.

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 11. september 2005 kl. 20.59

Dem uden hus slår du ihjel og dem med hus spiser du.

2 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Jochumsen, 12. september 2005 kl. 10.22

Er der nogen, der kunne tænke sig at forære os nogle vinbjergsnegle, som vi gerne vil have gående i haven.

Vi bor i 8700 Horsens.

3 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagner Iversen, 24. januar 2006 kl. 0.06

Vi har mange vinbjergsnegle, så du må gerne komme og samle nogle.

med venlig hilsen
vagner iversen,
århusvej 18,
8362 hørning

4 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Rasmussen, 19. april 2006 kl. 22.04

Er der nogle der har nogle regler eller gode ideer for snegleløb med vinbjergsnegle?

Foe vi ståe nemlig at skal lave snegleløb på vores årlige dyrskue, men er lidt blanke for hvorn det kan laves...

Louise Rasmussen, Stege, Møn

5 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Riis, 24. maj 2006 kl. 20.24

Jeg kom til at træde på den eneste vinbjergsnegl vi har i haven. Huset gik lidt i stykker. Hvad gør jeg?

Kan fortsætte sit liv med en halv skal eller skal jeg tage den af med livet.

Reparerer den sig selv,- og hvis det, hvad så?

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 24. maj 2006 kl. 23.17

Jeg kender en sted hvor jeg har lukket over 100 vinbjergsnegle ud som lever maget godt igennem venteren

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Falk, 28. maj 2006 kl. 12.18

Hvordan ser vinbjergsnegle ud

8 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Johansen, 5. juni 2006 kl. 23.58

En stor snegl med et hus, som er på størelse med en brodtennisbold.

9 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mårten Mårtensson, 20. juni 2006 kl. 15.22

Hvad spiser vinbjergsnegle?

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Johansen, 20. juni 2006 kl. 15.35

Vinbjergsnegle spiser udelukkende planteføde. Især planter, der vokser på kalkskrænter er vigtige for vinbjergsneglen, der har brug for meget calcium til opbygning af huset.

11 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 6. juni 2007 kl. 20.34

Vinbjergsnegle spiser den blomster

12 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asger, 28. juni 2007 kl. 14.52

Hvor lang tid tager det for vinbjersnegle-æg at udklække?

13 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Bent Andersen., 8. juli 2007 kl. 18.39

Er det rigtigt at vinbjergsneglen spiser dræbersnegle.

14 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aske, 24. maj 2008 kl. 16.14

Vinbjergsnegle spiser dræbersnegle

15 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 27. maj 2008 kl. 2.39

Eller også spiser de dræbersneglenes æg i foråret.

16 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisette, 9. juli 2008 kl. 12.26

Hej kan mine vinbjergsnegla overleve hvis jeg giver dem salat og kalk? Skal de ha vand?

17 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 10. juli 2008 kl. 22.38

Vinbjergsnegle henter du i Åbjergskoven når det er fugtigt i vejret – mange kravler op ad træstammerne. Jeg har samlet mine på avis/reklametur for min datter, i fugtigt vejr var der et bestemt sted på ruten hvor der hver gang jeg kom der var var et par stk. eller 3. Nu vrimler de i min have – både i blomsterengen og på græsplænen – i aften har jeg set mange ude på græsset – sjovt at deres huse kan have lidt forskellige farver. Mine vinbjergsnegle klarer selv at spise og få væske – men én ting er sikker min dræbersneglebestand er fra at samle en 2½ l spandfuld snegle hver aften blevet til at jeg næsten ALDRIG ser nogle – lige bortset fra dem jeg får med planter hjem fra planteskolen. Dog fandt jeg i aften én der sad på et blad på skorsonroden. (tror jeg de hedder).

Jeg synes I skal tage regntøjet og gummistøvlerne på og tage et par plastikposer med og så tage en tur i skoven. Jeg har tilfældigt se vinbjergsneglene parre sig – og i aften så jeg én der var ved at lægge æg ned i jorden – den havde gravet sig lidt ned – nærmest muflet huset lidt ned. Min bestand er ikke alene dem jeg har samlet op men at de er blevet til så mange må skyldes at de yngler i haven. Et enkelt pindsvin ved jeg også der er i haven men jeg tror vinbjergsneglene ordner de fleste af æggene og så har jeg mange frøer/tudser jeg ved ikke om de måske også kunne tænkes at være med til at holde bestanden af dræbersnegle nede. Jeg har nu så få dræbersnegle tilbage at jeg er begyndt at tænke på at få lidt urtehave igen :-) Held og lykke med jagten/indsamlingen – og så gi'r det jo lidt motion samtidig.

Mange sommerhilsner
Lise

18 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Judith, 11. juli 2008 kl. 7.19

Jeg samlede 25 stk. Vinbjergsnegle i skoven en dag hvor det regnede...de spiser dræbersneglene's æg.men så vidt jeg har hørt spiser de ikke dræbersneglene. Til gengæld har jeg haft rigtig god erfaring med at stille øl ud i små bakker gravet ned i niveau med jorden...der lå mange små dræbersnegle i her i foråret. Jeg har ikke dræbersnegle i haven i år.

VH Judith

19 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aske, 11. juli 2008 kl. 15.50

Ja lisete de skal have vand.

hilsen aske

20 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine, 28. juni 2009 kl. 11.35

Den reperer sig selv så gør ikke noget. den laver simpelthen et nyt kalklag

21 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann-Mari Bjerregaard, 27. september 2009 kl. 17.33

Jeg vil altså også gerne vide om der er forskel på vinbjergsnegleæg og dræbersnegleæg. Jeg har nemlig også begge slags snegle, og vil nødigt tage vinbjergsnegleæg væk.

Hvad med dig Lise, du har jo set en vinbjergsnegl lægge æg?

Hilsen Ann-Mari

22 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. september 2009 kl. 18.13

Hej Ann-Mari Bjerregaard

Det er heldigvis let at se forskel på størrelsen.

Dræbersnegleæg ligger i klynger på 15–30 æg, hvide i farven og æggenes diameter er 2–2,5 mm.

Vinbjergsnegleæg ligger også i klynger på 10–20 æg, hvide i farven og æggenes diameter er 5–6 mm.

Det er sandsynligt af finde æggene nogenlunde de samme steder – dvs i jordoverfladen under planter og tæt ind under hække.

Dræbersnegle kan foretrække at lægge æghobene under brædder, paller, sten- og brændedynger – disse steder kan vinbjergsneglene vanskeligt komme til.

Med venlig hilsen fra
Lone

23 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 27. september 2009 kl. 23.29

Hej

Ja jeg har set vinbjergsnegle lægge æg ned i jorden – men jeg har ikke kontrolleret hvordan de så ud – vil ikke forstyrre deres livscyklus. jeg er bare glad for at der kommer flere. Her sidst på året har jeg i min have set flere store dræbersnegle, de har ikke været synlige hele sommeren – men de 10 stk. jeg kan nå at samle når jeg kommer fra arbejde formerer sig heldigvis ikke. Lidt har også ret – de kunne jo blive til mange til næste år.

Dræbersneglenes æg er jeg som andre stødt på under sten, gamle brædder og fliser. Så vend dem en gang imellem hvis du skulle have nogle af dem.

Mange hilsner Lise

24 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 9. oktober 2009 kl. 0.09

Til næste sommer kan i komme og hente hos mig, vi er næsten ved at drukne i dem... hvis det altså går som det plejer.

Vi er selv helt vilde med dem, syntes det er en smuk snegl som vi bliver facineret af... skriv din mailadr eller mobilnr til os...

Hilsen fam Hansen

25 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Jørgensen, 11. september 2011 kl. 16.10

jeg tror ikke en vinbjerg snegl reporere sig selv hvis det var min situation ville jeg ta livet af den

26 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Jørgensen, 11. september 2011 kl. 16.13

jeg kender faktisk en leg hvis man finder en vinbjerg snegl så tag en tus og skriv et tal på den så kan man se om man har set den før

27 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Jørgensen, 11. september 2011 kl. 16.16

jeg har set en vinbjergsnegl parre en anden og det er faktisk nogle meget små æg der kommer ud en vinbjerg snegl føder flere æg af gangen

28 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 14. september 2011 kl. 15.37

Kære Rita!

Vinbjergsneglen (Helix pomatia) lægger æg i en kube nede i jorden og æggene lægges typisk i 8-12 cm dybde og æggene er omkring dobbelt så store som dræbersneglens, hvis æg du vil finde gemt under blade, sten, fliser og steder hvor der er fugtigt, man kan dog også finde dem i forladte huller i jorden, men igen, de vil ligge tæt på jordoverfladen.
Når vinbjergsneglen lægger æg, så har den boret sig ned i jordoverfladen, så den næsten er dækket og laver en kube til sine æg, det hele klares på et lille døgns tid.
Det er næsten ikke sandsynligt, at du ser vinbjergsneglens æg, med mindre du begynder at grave i jorden. På dette tidspunkt vil alle vinbjergsneglens æg være klækket, hvor imod, at du sagtens kan finde æg fra dræbersneglen.

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 14. september 2011 kl. 15.41

Det 1. billede viser et æg fra dræbersneglen

og billede nr. 2 viser et æg fra Vinbjergsneglen

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt ellers er du velkommen til at spørge mig. Jeg har desværre ingen billeder, hvor æg fra Vinbjergsneglen ligger ved siden af et æg fra dræbersneglen (Arion lusitanicus)

Hilsen
Vagn

30 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder Bo, 6. oktober 2011 kl. 15.51

Jeg har kun en enkelt vinbjergsnegl og den kan slet ikke hamle op med dræbersneglene. Hvor på sydfyn kan jeg finde flere vinbjergsnegle?

31 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 9. oktober 2011 kl. 8.27

Hvis nogen omkring, københavn /Hundige har mange Vinbjergsnegle og vil af med lidt, ville jeg blive meget glad for at give dem et nyt hjem ;-)

Nyt svar til emnet »Vinbjergsnegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Vinbjergsnegle

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider