Forum

Spørgsmål om gåse hold

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina Schwartz, 19. december 2005 kl. 14.54

Jeg påtænker at købe avlsgæs, dansk brogede. Har læst bøger men ingen nævner hvor meget jord en gås kræver. Jeg har 1 tønde land med 5 får er det ok?. Hvordan skal et hus se ud for de sidder vel ikke på pind som høns så skal det være i jord højde eller over jorden. Hvor gammel bliver en gås. Kan en gås/gase forsvarer gæslinger mod ræven

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 20. december 2005 kl. 19.38

Hej Christina!

Gæs kræver ikke som sådan meget plads, blot der er adgang til føde, lad dem gå i en indhegning, som de så afgræsser, så kan du flytte/udvide indhegningen, som så kan afgræsses, på den måde kan du hurtigt finde ud af, hvor meget plads dine gæs har behov for, de kan for den sag skyld sagtens gå på den samme sti/indhegning hele tiden, blot der er adgang til frisk vand og føde. Svømmmefugle(gås og ænder) behøver kun meget simple huse f.eks. et hundehus. De er meget hårdføre over for kulde, blot der ikke er direkte træk. Dyrene ligger på gulvet om natten. Gødningsbræt og siddestænger behøves ikke. Som rede anvendes blot en kasse med halm i. Der skal strøes godt, så dyrene altid ligger tørt. Du skal beskytte dine dyr, herunder gæslinger mod ræven, da hverken gås eller gase kan være så heldig at afværge et angreb fra ræven.

Gæs bliver ca. 6–7 år, der er ganske vist eksempler på, at gaser har været avlsdygtige i 20 årsalderen.

I øvrigt behøver de kun et meget simpelt hus, det skal kun benyttes om natten, og dets opave er nærmest den at beskytte den mod rovdyr.

Avlsdyrene kræver et alsidig foder og der må ikke mangle protein, vitaminer eller mineralstoffer, om vinteren er det godt med røde gulerødder og ensilage af grønne afgrøder. En gase kan gå sammen med 4 -6 gæs uden der opstår problemer og kan sagtens gå på ca. 20 m2, hvis du fodrer og vander som tidligere beskrevet. Held og lykke med det hele.

Venlig hilsen
Vagn Nielsen

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leon Dam Hensen, 20. januar 2006 kl. 21.44

Jeg påtænker at købe et par gæs fra helt lille.

Hvor skal jeg købe?

Hvilken race bliver mest tamme?

Kan de trives med høns?

skal man købe én eller er det bedst for gåsen at have 2 eller flere?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 16. januar 2007 kl. 11.38

Danmarks fjerkræavler forening for raceavl, du kan google det. De kan formidle kontakt til en opdrætter i dit lokalområde, og er også behjælplige med mere information, ang. pasning husning og fodring.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 16. april 2007 kl. 15.59

Jeg har lige bestilt et par toulouser gæs(en gase og en gås)
så ville jeg bare høre om man kan få toulouser gåsen til at ruge sine æg ud.

og om at den gamle gase kan jage ræven bort

mvh mathias

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 18. april 2007 kl. 17.41

Jeg har lige bestilt et par toulouser gæs(en gase og en gås)
så ville jeg bare høre om man kan få toulouser gåsen til at ruge sine æg ud.

og om at den gamle gase kan jage ræven bort

mvh mathias

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 30. juni 2008 kl. 23.59

Ja din gase kan godt forsvare gæslingerne mod ræven men den kan ikke forsvare dem mod kragerne bare i aften DEN 30–06–08 mistet 7 fuldfjerede gæslinger til dem. så pas på dem hvis at du har krager og musvåger de tager mange for mig ps du har alt nok jord der må gå 50 gæs pr ha må du have

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Manniche, 1. marts 2009 kl. 14.15

Hej!

Mig og min familie har besluttet at få gæs. Vi vil gerne fede nogen af dem op til jul. Hvordan feder vi dem bedst op, så de bliver til en god gåsesteg?

Ville også lige høre hvor meget vand de har brug for at svømme i?

MVH Morten,

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solvita Hybschmann, 2. september 2009 kl. 10.19

Hvor gammel skal en gås værre og hvor længe kan de lægge æg.

Hilsen S.H.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Samuelsen, 5. marts 2010 kl. 22.31

hvordan skal en gåse rede kasse se ud,med mål og div

Mvh Evald

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. marts 2010 kl. 11.41

Hej E. Samuelsen

Du kan finde forslag til redekassemål plus en masse andre nyttige informationer om at skabe gode forhold for gæssene under emnet "Gæs på friland" her på Havenyt. Bare skriv emnet i søgefeltet øverst på siden - så kommer der en artikel og en efterfølgende lang stribe indlæg frem.
Lav dig en stor kop kaffe / te inden - der er virkelig meget læsestof ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Spørgsmål om gåse hold«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Spørgsmål om gåse hold

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider