Forum

Hundelort i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Suzy River, 6. februar 2006 kl. 20.42

Vi og vores tre hunde nyder at være ud i haven. Jeg spekulerer på: hvad er den korrekte måde at afskaffe hunde efterladenskaber? Kan man komme dem i kompost bunken ligesom man gør med andre dyrs gødning eller skal man have et seperat sted eller hvad?

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. februar 2006 kl. 8.41

Læg dem for guds skyld ikke i komposten!

De indehilder coli-bakterier og kan indeholde æg af og levende voksne bændelorm,spoleorm m.fl.

Da hundene er rovdyr kan de fint leve med indvoldsorm uden at vi mærker det på dem.

Hundelorte tiltrækker dræbersnegle, så skyl dem ud i toilettet eller pak dem godt ind i plastikposer og læg dem i skraldespanden.

Hilsen Anne Marie

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Havearkitekt Knud Bundgaard, 8. februar 2006 kl. 18.55

Hej Suzy

Livet er for kort til at skylle hundelorte ud i toilettet. Der er colibakterier i alle arters ekskrementer. Skulle vi så også opsamle fugle- pindsvine- og rævelort? Såfremt komposten bruges i køkkenhaven, er det nok ikke så appetitligt at anbringe hundelorten der. Min hunds efterladenskaber bliver fjernet med en skovl og lagt ind under nærmeste busk, hvor den hurtigt forsvinder og bliver til god gødning. Min have er anlagt sådan, at jeg ikke skal luge i busketterne (bunddækket klarer det). Hvis du skal luge under busken, vil jeg råde dig til at grave et lille hul, så du ikke planter dine fingre
i en ildelugtende høm høm en dag. (Det er livet nemlig også for kort til). Hvis man er plaget af dræbersnegle, bliver det ikke værre af, at der er hundelort i haven. Tværtimod gør det, at mange snegle samler sig på lorten, hvorved man kan opsamle flere på en gang. (godt nok sammen med lorten – og hvad man så skal gøre med denne "masse" er en helt anden historie)

Venlig hilsen havearkitekt Knud Bundgaard, unikahaver.dk

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. februar 2006 kl. 20.40

Der er ikke coli-bakterier i fugle- og pindsvineklatter!

Der er undersøgt af veterinær-myndighederne ved en kortlægning af bakteriens tilstedeværelse i den danske natur for flere år siden.

Men et vandværk er igen lukket p.gr.a.coli i vandet. Man mener det stammer fra døde snegle fundet i drikkevandsbeholderen.

Men det er jo en helt anden historie.

M.v.h. Anne Marie

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 9. februar 2006 kl. 14.09

Når jeg tænker på hundeparker feks søndermarken i Kbh der bliver ikke samlet høm høm op nogen siger græsset bliver grønere lige der hiii

Men i ens egen have er det nok ikke så lækkert

Det sjove ved hunde er faktisk at de gerne vil besørge i krat og skjul eller i ren jord sand

Havde jeg 3 hunde og have ville jeg nok også grave et lille hul og så deponere bomberne der og så lige fortælle ungerne at det er et krigsområde som man ikke lige skal begynde at lege i

Knus til alle vores hunde

Mvh

Per

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 8. april 2006 kl. 17.40

En hunde lort, er en del af naturens kredsløb. Derfor har jeg aldrig haft problemer med hvad jeg skulle gøre med min hunds efterladenskaber. de kom på møddingen som vi brugte i køkkenhaven, prydhaven og selvfølgelig på markerne.

Det kunne ligeså godt være hundelorte som hestepærer eller hønsemøg, der kom til at gøde salaten!

Shu-bi-dua skrev denne sang, passende til emnet–

There is a dogshit in my garden
when I cut my grass
the dogshit is no longer in my garden
It is a-sittin on my footsole
smell like a doggies ass
and that is not the smell of Elizabeth Arden.

You can have women and cookies and a strawberryt,
but there is nuthin' as bad as a doggie's shit.

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 21. april 2006 kl. 21.10

Med 4 hunde har vi da ofte snakket om afskaffelsen af hundelort. For det meste ryger det under en busk. Noget bliver samlet op via græsopsamleren og kommer i komposten. Og andre gange samler vi det i en bunke omme bag ved og så ryger det i en sæk og til skrald.

Men for at være fair overfor hundene og deres behov, så burde der ikke ligge en lort i haven. En have er ikke "nok" for en hund. Jo en tissetår i ny og næ. Men en hund skal ud og "læse" avisen flere gange om dagen. Og ved bevægelse kommer der gang i tarmene og hunden skider derfor på turen. Her samles lorten op og puttes i skraldespanden når man kommer hjem.

Ja, det lyder så smukt med alle de gåture.

Hilsen fra en der ikke render 4 x 3 ture om dagen, men er overbevist om at lokalavisen (vores have) er nyheder nok.

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzy River, 21. april 2006 kl. 21.31

Det lyder faktisk meget fornuftigt.

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi, 14. maj 2006 kl. 12.49

Lort er næringsstoffer -og lort i plastikpose er dog det mest idiotiske jeg kan komme i tanke om. Hvornår begynder hundeejere at samle lorten op i komposterbare poser af majsstivelse for at deponere dem i kompost-kathedraler, kompost-templer og kompost-paladser sat op omkring i parker istedet for de idiotiske postkasser der findes nutildags. Det er min vision – er der nogen at dele den med?

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 25. august 2006 kl. 23.41

Hundeafføringsproblemer er dog nok det ottende problem vi kan blive opdateret til.

Menneskeskabt ideelt hundefoder i topklasse, anskaffet og indtaget, optaget i samme topklasse som højtklassificeret kattefoder der nærmest, mest, sælges til pensionister til forbedring af deres kostmæssige formåenhed i henhold til deres økonomiske forhold og de pågældende vejledninger der forholder sig.

Hundeejerne skal nu også forholde sig til, om hundenes efterladenskaber skal skjules/gemmes under udhængende buske eller skylles væk i menneskes closetter.

Lort er lort, og et efterspurgte produkt, hvis det ikke netop ligger midt i nedtrådte pletter på fortovene. håp

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Bredersen, 10. oktober 2006 kl. 13.39

Hej,

Jeg søgte titlen på denne tråd på Google fordi et stort hjørne af min have lider af at være hundelokum. Nu ligger landet sådan at jeg ikke selv har hund men 2 små børn, der flere gange har jokket i hundens efterladenskaber.

Jeg flytter dem jævnligt med skovlen (graver dem ned under hækken).

Men hvad gør jeg når nu hvor problemet ikke forsvinder af sig selv? Kan jeg sprøjte hjørnet med noget så hunden ikke længere gider at bruge min have som toilet eller skal jeg have luftgeværet frem?

Mvh,
SB

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 10. oktober 2006 kl. 23.19

Hej SB,
har du snakket med ejeren af den hund, der benytter din have som wc?

Måske du kunne sætte et par skilte op langs skellet/hækken, med et par søde ord til de hundeluftende ejere...

Held og lykke med det.

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 11. oktober 2006 kl. 20.33

Selvfølgeligt skal du bestemt slet ikke have luftgeværet frem. Det kan hverken aflive eller skade hundeejere som ikke fatter hvad ejere har pligt til, eller omsorg for, i forhold til i dennes forfejlede glæder, til at have dyr.

Et, midlertidigt, middel kan være hjortetaksalt, som jeg, desværre brugte som brugskommis, til at lade kunden lugte til, om det netop var dét kunden ønskede sig. Det lugter ganske forfærdeligt – for at rose det lidt. Det bruges vistnok i brunkager. Beklager. Det lugter godt, afvisende, og ad helvede til – i en vis tid. Så'n er livet hele tiden. Men lortet kan vise nemt vise dig tidsperioden. håp

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 11. oktober 2006 kl. 21.35

Jeg ville da prøve at " fange "synderen eller synderne.Der er jo næppe tale om en større hunde,med deres mennesker,- vandring når svineriet foregår i din have.Tal til dem og gerne med dem og forklar din lede på dine børns vegne.Kommunikation er en god ting.

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 12. oktober 2006 kl. 18.58

Ja Hanne, nok velmendt, men kæledyrselskere fatter simpelthen ikke at andre ikke også elsker deres vidunderlig kæledyr – som dog er så søde og elsket hjemme hos dem selv. Men når vi andre overtager disse afførringer har de jo ikke selv problemet.

Min datter bor på første sal, og vi kan tydeligt se en forsømt hund lige overfor. En køn hund, vistnok en skotsk hyrdehund. Men de have megen motion.

Denne søde hund beklager sig bestemt slet ikke på nogle måder. Den har et smukt længselsfuld blik i øjnene. Den står der næsten altid – og træder i sin egen afføring, som den store altand er fyldt med, så mad må den da få. Det er bestemt ikke den store oplevelse for vi andre. Men desværre en ganske alm. måde at holde (scociale-)kæledyr på. Godt vi ikke ser hvordan gulvtæppet ser ud indendørs.

Vor første hund, en boxer, gik konen og mig på Odense Politihundeskole med, det var en spændende oplevelse. Det startede med at lederen oplyste os førere, at vi først skulle opdrages, så vi ville han
hjælpe os med at opdrage/dressere kæledyrene.

Desværre kan vi nu lidt bedre se indiviernes opførelse i begge ender af "snoren" – hvis den overhovedet er der. håp

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 19. februar 2007 kl. 12.29

Kære Hundeejere og andre,

Vi er nogen som ikke har hund, men som stadig synes, at de er søde og bløde. Det er jo ikke hundens skyld, at deres ejer bliver blind, når den skal skide.

Har i aldrig bemærket at ejeren, synes at få øje på noget meget spændende i den anden retning? Og så kan de jo med god samvittighed efterlade lorten til os andre, ude af øje ude af sind.

Det jeg egentlig bare er interesseret i at vide, er hvorfor efterlader så mange hundeejere lorten til os andre? På gader, stræder, i grønne områder, på stranden, ved haven i indkørslen og ikke mindst på fortorvet. jeg ser frem til at høre fra jer, og gerne sagligt hvis i har et bud på denne tilsyneladende splittelse af hundeejere vs. ikke-hundeejere.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 24. juli 2007 kl. 9.47

Jeg lader lorten ligge, synes ikke det er voldsomt økologisk at pakke et nedbrydeligt produkt i plastik og flytte det fra natur til forbrænding. Nej ikke sjovt at trampe i, men der ligger bunker af affald på gader og stræder så en hundebæ fra eller til gør ingen forskel – tør øjnene, tør fødderne og kig længre ud, der findes problemer større end en lille hundehømhøm

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzy River, 24. juli 2007 kl. 11.53

Nej, hunde hømhømmer er ikke et kæmpe problem i det store hele, hvis man tager de makro-briller på...men med 3 hunde og nu med dræbersnegleproblemet – de spiser hundelorte – ja, jeg søger stadig den korrekt/økologiske måde at komme af med efterladenskaberne fra min pæne have. Jeg har hørte at lort fra kødspisere er ikke godt i en kompost bunke som skal bruges til grønsager...Jeg samler dem stadig og smider dem over hegnet til vildnis.

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B:B, 7. december 2008 kl. 2.46

Jeg har som de fleste af jer andre en hund som laver unoder alle mulige steder i haven, hvor ungerne også har en tildens til at vade rundt. Jeg har derimod affundet mig med at hunden af og til skal på lokum, mit problem derimod ligger i at jeg søger en smartere måde at samle dens efterladenskaber op på end med en skovl. Jeg har kikket på alternativer som gribetænger til ældre, de kan næsten bruges, pånær når hunden har tynd mave eller det har regnet. Leder derfor efter en gribetang der er udformet lidt som en gribetang, men har en slags skovl, lidt gravko lignende. Dette gør jeg mest for at skåne græsset, og for at ikke tvære mere lort ud over plænen end højst nødvendigt.

Har i hørt eller har nogle ideer til hvordan jeg kan komme dette problem til livs?

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzy River, 16. juni 2009 kl. 21.25

Ja, helt enig...det var ikke om folk synes om hunde eller ej der var pointen... det var mere hvordan vi kan bruge/afskaffe deres efterladenskaber...I gamle dage, har jeg ladet mig fortælle, menneskers urin og afføring var almindeligvis brugt som gødning i køkkenhaver, og vi er jo kødspisere.

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Skovbo Jensen, 16. juni 2009 kl. 23.23

Da jeg var barn, for 60–70 år siden, blev natpotten og kattens sandkasse tømt mellem køkkenurterne hver morgen.

Her i mit livs efterår er det ikke muligt at få så flotte og velsmagende grøntsager, som jeg blev flasket op med den gang.

Selvfølgelig undgik vi at tømme fækalierne ud over salat og radiser.

I dag er alt så sterilt så smag og helbred lider under det.

Immunforsvaret bliver jo aldrig hærdet.

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 17. juni 2009 kl. 0.14

Vi samler hundelortene op (jeg har nemlig fået hund efter et par hundeløse år) med engangshandsker, det er nemt og lige til.

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 17. juni 2009 kl. 17.37

Hvor er det lige, du vil hen?

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. juni 2009 kl. 19.47

Kattenrivemig.

Nu er den hjemme. Her, hvor det virkeligt regnede var der ingen katte til at kradse grønsagerne op, der hvor kattene ellers lige skulle både det ene og andet. Jeg har kun urtehave. Jeg går ikke i Fitness Center og jeg kan ikke mere rende rundt både her og der og motionere, men er i god kondition efter 78 år, aldrig været syg og indtager ingen medicin. Og så nyder jeg at se urtesagerne gro, økologisk. Jeg husker tydeligt alle de harmdirrende fy-ord I har givet mig her i forummet. Men nu, hvor havejorden altid er våd, skider kattene nok hjemme i mors seng.

Vi ved jo godt at når vi får børn får børnene en sandkasse. Desværre får katte ikke en kattesandkasse – eller katteurtehave. Nej-nej den får naboerne gratis lejlighed til at etablere – hos os – gratis og leverer gratis "gødning", som flere betegner det. Af betrænkte grund vande jeg forleden mine urter, pokkerme, ingen katte gad skide i den pløre. Så nu vandes min have nødvendigt jævnligt. Ganske simpelt og effektivt. håp

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Olsen, 25. juni 2009 kl. 10.47

Det er da rart at høre, at du har fundet en løsning på dit problem der, hans åge pedersen. Men det skal da lige bemærkes i parantes, at katten er et dyr, der har beholdt meget af sin naturlige instinkter. At de besørger ude er derfor deres naturlige ret. Man siger, at katten er helt sin egen, og det er der altså ingen vej uden om at acceptere. At katten altid har været højt værdsat blandt mennersker er der heller ingen tvivl om. Deres fantastiske evner som jagtdyr har vi mennesker nydt godt af gennem tusinder af år. I det gamle Egypten tilbad man katten som helligt dyr. I den nordiske mytologi havde Gudinden Freya to katte til at trække sin vogn. Katten er et dyr, som holder mange ældre ensomme med selskab. Alt i alt er lidt klumper i haven da ingen skade til, når man tænker på alt det gode som kommer fra dette fantastiske dyr.

Jeg vil lige sige, at jeg ikke ved hvad det er for fy-ord, du hentyder til, da jeg er ny her på siden.

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 25. juni 2009 kl. 15.51

Lige en lille rettelse til Hanne Olsen's indlæg:

...At katten altid har været højt værdsat blandt nogle mennersker er der heller ingen tvivl om.

Det er vist mere korrekt...

Og så tillader jeg mig lige at spørge, det er vel ikke altid hankattepis er små klumper?

MD

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 25. juni 2009 kl. 20.21

Hvorfor ikke bare plante noget baldrian i den anden ende af haven? Katte ELSKER baldrian og vil hellere stå og gnide sig der...og katte møjer sig sjældent der hvor de kan lide at være...har selv haft have og kat – men han var en ordentlig basse og holdt ræve ud af haven...så hellere kat end ræv...

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elly Lorentzen, 10. august 2009 kl. 11.41

Jeg lader lorten ligge, så længe det ikke er i min egen haven. Jeg synes ikke det gør så meget. Når det er på offentlig vej, eller på naboens del af fortorvet er det jo henholdsvist kommunens og naboens ansvar at fjerne lorten. Set i det store perspektiv gør en lort fra eller til ingenting.

–Elly

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: IL, 25. august 2009 kl. 9.24

Hej

Jeg har også lige et lille bidrag til debatten om hundehømhømmerne.

Vi har selv haft 2 hunde – golden retrievere. Den første havde "sit eget" toilet i haven mellem nogle buske, og den ville ikke gøre sig ren andre steder end der. Det var dejligt nemt og bekvemt at samle efterladenskaberne ind og smide dem i skraldespanden. Den næste hund blev luftet på nogle nærliggende marker og ellers i vores egen indhegnede have. Dvs. at vi aldrig har ulejliget andre med vores husdyrs efterladenskaber. Tværtimod har vi troligt fjernet dem fra vores fortov og forhave fra andre menneskers hunde, når de var ude på en sen aftentur og i ly af mørket ubeset kunne lette sig.

Da den sidste hund døde, valgte vi ikke at have husdyr mere. Vores have er stadig hegnet ind, men fortovet og forhaven blev til stadighed "gødet" til vores store irritation.

Problemet er næsten løst! Vi lægger konsekvent afføringen ud på fortovet, så de pågældende hundeejere selv kan have fornøjelsen at træde i det – og det hjælper! Nu har de fundet andre græsgange, og det er sjældent, at der ligger noget mere. I starten morede det os meget at se diverse hundeejere siksakke mellem klatterne med deres hunde, for i starten var der mange. En dag kom en ældre herre med sin lille terrier, som han løftede op mens han stirrede arrigt på min mand, hvortil han kun kunne svare, at det ligesom ikke var ham, der havde siddet der, men at han efter at have fjernet andres hundelort i 25 år nu var blevet godt og grundigt træt af det.

Prøv det – det virker!

Til hundeejerne: Det er altså ikke særligt svært at opdrage sin hund til at gøre sig ren derhjemme, og alle andre vil være meget mere positivt stemte overfor jeres hunde, hvis man i stedet for at skulle gå og kigge ned i jorden, når vi færdes i naturen i stedet kunne gå frit og nyde den smukke natur. Hunden skal bare som lille hvalp have en godbid efter at have gjort sig ren i haven, og så er det problem løst.

Venlig hilsen
Ingrid

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 25. august 2009 kl. 16.05

Der hvor mennesker bedst kan mødes, er også oftest der, hvor forståelsen er og det er da i sig selv godt.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Hundelort i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hundelort i haven

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider