Forum

Hvor meget plads har høns?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nicolai, 4. april 2006 kl. 8.54

Jeg ville bare vide hvor meget plads høns har det er noget jeg har spekuleret meget over her på det sidste

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 8. april 2006 kl. 17.11

Dette fandt jeg på dyrebrevkassen.dk

(Følgende afsnit indeholder oplysninger fra 1997.)
Udover det lille hyggelige hønsehold i baghaven, er hønsene som nævnt også en del af en stor produktion – nemlig æg. Der findes forskellige produktionsformer. Burhøns er det mest anvendte. Derudover findes der en række alternative produktionsformer; skrabeæg, økologiske æg og æg fra fritgående høns. Burhøns er høns, der lever i trådbure med plads til op til 3–6 høns. En burhøne i Danmark skal have 600 kvadratcentimter, i modsætning til europæiske høns, der kun skal have 450 kvadratcentimter. I USA er der slet ingen regler. Hos høns, der lægger skrabeæg (max. 7 høner pr. kvm. tilgængeligt gulvareal) skal min. 1/3 af gulvarealet være dækket af strøelse, der skal være gødningskummer, siddepinde og redekasser. Hønsene går frit omkring i store stalde i flokke på flere tusinde høns. De fritgående høns har samme vilkår, dog har hønsene også adgang til en hønsegård i fri luft (udendørs areal min. 10 kvm. pr. høne, der overvejende er dækket af vegetation). Økologiske æg bliver produceret på samme måde som æg fra fritgående høns, men yderligere bliver hønsene fodret med mindst 75% økologisk foder, og de bliver ikke næbtrimmet. Den gennemsnitlige flokstørrelse for skrabehøns og for fritgående høns er 3000–10000 høns, og for de økologiske høns er flokstørrelsen 1000–5000 høns. Her er man jo lidt væk fra de vilde høns, der lever i flokke på 20–30 stykker. For høns, der lever i bure, er der ikke noget krav om siddepinde. Hvis forbrugerne ønsker bedre forhold for hønsene, må de støtte de alternative produktionsformer, men det betyder som regel, at æggene er dyrere. I denne forbindelse, er der altså en pris for en bedre samvittighed. Produktionen af slagtekyllinger er i dag næsten udelukkende baseret på krydsninger af Hvid Cornish og Hvid Plymouth Rock. De er fremavlet med henblik på hurtigst mulig vækst. De er kraftigere byggede end æglæggerne. Slagtevægten på ca. 1600 g opnås i løbet af 38–42 dage. Almindelige slagtekyllinger (20–25 kyllinger pr. kvm.) holdes i store haller i flokke på flere tusinde. Der er strøelse, halm eller høvlspåner. Det kunstige lys er tændt døgnet rundt.

Håber det vil være svar nok...

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 21. april 2006 kl. 21.13

En høne af stor race bør min have ½ m2 til rådighed indendørs og 1 m2 udendørs. Og det er ikke optimalt. Så store forhold som muligt. Det giver velafbalancerede høns, der er sunde og livlige.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amanda, 23. januar 2007 kl. 9.37

Hvor stor er en burhøne?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 23. januar 2007 kl. 11.22

Et burhøne vejer vel et sted mellem 1200 og 1300 gram. Måske nogle hybrider lidt mere. Inden for intensiv ægproduktion gælder det om at så små høns (lavt foderforbrug), skal lægge et kæmpe antal æg.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amanda, 23. januar 2007 kl. 12.04

I et bur på 600 cm2 hvor meget fylder de så i de?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amanda, 23. januar 2007 kl. 12.05

Jeg har en projektopgave og skal lave en model af et bur med en høne i.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 23. januar 2007 kl. 18.14

Det kan jeg ikke hjælpe dig med Amanda. Så meget er jeg ikke inde i burhøns. Men har du søgt på nettet om burhøns? Der må helt klart være nogle anvisninger om pladsforhold.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amanda, 23. januar 2007 kl. 18.38

Jeg ser hvad jeg kan finde. tak for hjælpen :D

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liselotte, 28. juli 2007 kl. 21.36

Vi skal have høns, men må ikke have en hane, da vi bor i villa kvarter. Så er der nogle der ved hvilken race der er mest tolerent med hinanden.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Søndergaard, 7. august 2007 kl. 23.03

Hej Liselotte...

Hvis du ikke allerede har været en tur "forbi" www.fjerkrae.dk, så kig "derind". Her står nærmest alt, hvad der er værd at vide om fjerkræ... hvis du ikke lige finder svar på dit spørgsmpl så spørg :o)

Mvh
Annette

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie, 16. juni 2008 kl. 8.59

Hvor meget er 600&450 kvadrat centimeter i forhold til et a4 ark?

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. juni 2008 kl. 8.47

Hej Julie

600 kvadratcentimeter – svarer til et ark A4, hvor du klipper den lange side af, der hvor den måler 24 cm. Det færdige stykke måler så 21 gange 24 cm.

450 kvadratcentimeter svarer til et ark A4, hvor du klipper den lange side af, der hvor den måler 21,4 cm. Det færdige stykke måler 21 gange 21,4 cm.

623,7 kvadratcentimeter svarer til et ark A¤, som du ikke klipper i. Det måler 21 gange 29,7 cm.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Hvor meget plads har høns?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvor meget plads har høns?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider