Forum

Naboen vil holde rådyr

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian, 9. april 2006 kl. 20.11

Vores nabo ønsker at holde rådyr på sin mark som ligger direkte op til vores ligusterhæk. Han vil sætte trådnethegn op omkring marken – men er der regler om hvor tæt på vores hæk han må sætte dyrehegnet. Hvis han sætter det helt op til hækken, kan jeg jo nok ikke regne med at have den ret længe.

CB

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 9. april 2006 kl. 22.01

Hvor er du heldig.

Du får mulighed for at sidde på første parket, til de smukke dyr.

Men tror du ikke det er dådyr, han påtænker at holde?

Der er regler for hvor tæt et hegn må være, dem kan du læse om i hegnsloven.

Mads

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 9. april 2006 kl. 22.14

Hej Christian
Du skal ikke være bange for din hæk, for den er nemlig giftig – og det kan du jo prøve at fortælle naboen, så mon ikke han holder afstand.

Jeg synes også du bare skal nyde udsigten, for den bliver bestemt ikke ringere af at se levende dyr, hvad er alternativet – monokultur og sort jord en del af tiden. En ting man aldrig kan købe er en bestemt, blivende udsigt.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Penille, 10. april 2006 kl. 12.41

Ja jeg syntes du skal fælde din hæk, så du får bedre udsyn, måske kan du plante lidt klatreplanter eller vilde roser(feks multiflora) som dyrene elsker at spise blomster knopperne på – så kommer de endnu tættere på og de kan jo kun spise den del af planterne de kan nå, grundet trådhegnet.

Venlig hilsen Penille, og et lille undskyld at jeg snakker uden om spørgsmålet.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Penille, 10. april 2006 kl. 12.49

Forresten kan det også være en fordel med trådhegnet tæt på hækken, så sparer du klipningen på den side hvis dyrene spiser af den (det kan hækken sagtens tåle) Jeg ved liguster er giftig for mennesker, men tillader mig at være lidt i tvivl om det også gælder for dådyr – selv om Boi er eksperten.

venligst

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 10. april 2006 kl. 22.35

Hej

Jeg takker for jeres gode og konstruktive indlæg. Og det er bestemt hyggeligere at kigge på dådyr end på "sorten muld".

mvh
Christian

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. april 2006 kl. 8.24

Liguster er kun moderat giftige for mennesker(Tjek selv under giftplanter på denne side).

I de 30 år vi har produceret liguster, har dyrene med største appetit spist vore hækplanter, når sneen har dækket andet spiseligt, men det er ikke deres livret.

Jeg tvivler på, de ville spise dem, hvis de ikke kunne tåle dem.

Boi og jeg har før diskuteret emnet og er ikke enige.

Hilsen Anne Marie

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Erik Hansen, 11. april 2006 kl. 9.12

Hej. Jeg plantede en del storfrugtet hassel sidste år
men jeg syntes der er så mange skud i jordhøjde,
skal de beskæres på nogen måde?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. april 2006 kl. 9.38

Hej Svend Erik Hansen
Det kan være vildskud, da de almindeligvis er podet på vild hassel. Er det sidegrene over podestedet kan de beskæres væk. Er det vildskud skal du grave ned til deres udspring og rykke dem af.

Spørg nødde-eksperten her på siden Lars Westergård
Hilsen Anne Marie

Nyt svar til emnet »Naboen vil holde rådyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Naboen vil holde rådyr

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider