Forum

Musvitten slås med spejlbillede

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 16. april 2006 kl. 17.34

Vi har et musvitpar i haven, der bor i en fuglekasse hos naboen. Det er lige ud for et stort vindue, så vi nyde synet af dem, mens de flyver frem og tilbage dagen lang.

Desværre for musvitten er vores vindue af en type, som er meget spejlende. Dvs, at musvithannen kan se sig selv og bruger enormt meget tid hver dag på at slås med den "anden" musvit, som han kan se inde i ruden.

Kan en musvit godt koncentrere sig om at passe sin kone og sit kuld, mens der hele tiden er denne ekstra han 3 meter fra fuglekassen? Vi har tænkt på hvordan man skal få ham væk, men hvis man sætter en rovfugle-silouet op på ruden, fortrækker musvitterne og sikkert alle andre småfugle i haven nok. Hvis vi sætter materings-film på ruden, kan vi jo ikke se ud.

Skal man bare lade musvitten slås med sig selv – eller skal man forsøge at få den til at holde op?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. april 2006 kl. 16.22

Aiij det er synd for den. Jeg har siluetter på mine vinduer, og fugle i haven alligevel, de flyver bare ikke ind i ruderne. Prøv det dog, du kan altid pille den af igen, hvis fuglene bliver væk.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 16. maj 2006 kl. 18.32

Din musvit vil på et tidspunkt acceptere at fjenden inde i vinduet har "teritorie" på den anden side af glasset, og dermed undgå at komme i kamp med han. Problemet med "vindues-hannen" er at han ikke trækker sig tilbage, og dermed er de jævnbyrdige. Hvis din rigtige fugl trækker sig tilbage, vil den anden også gøre det, og så er det jo fristende at prøve at forfølge ham igen.

Vindues-hannen synger ikke, så de er nød til at slås for at finde ud af hvor grænsen skal være.

Det er signalforviring på musvitplan...

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 16. maj 2006 kl. 18.37

Jeg har musvitter på begge sider af huset, så grænsen går gennem huset, så de behøver kun ganske få kampe, før grænsen ligger fast. Musvitten på den anden side synger, så derfor ved de hvor de har hinanden.

Så måske er det en ide at sætte en mejsekasse op på den anden side af huset. Det er næsten umuligt at få for mange mejsekasser.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 16. maj 2006 kl. 21.31

Det løste sig selv. Han blev spist eller flyttede væk.

Jeg har nu købt to mejsekasser selv, og der er dermed plads til 3 par i min + naboens have.

Naboens kasse er senere blevet inspiceret af både gråspurve og topmejser, men der er ingen beboere nu.

Jeg har også gærdesmutte og solsort, dog lader det ikke til at gærdesmuttehunnen flyttede ind i hannens rede ved terrassen.

Musvittens kamp mod spejlbilledet fik for øvrigt min 1 årige søn til at sige sit første ord: "fugl"!

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 17. maj 2006 kl. 10.06

Gærdesmuttehanne bygger flere forskellige reder, og håber at en hun vælger at flytte ind i en af dem, så det er ikke spilt arbejde, de har nok bare valgt et andet sted.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 17. maj 2006 kl. 13.25

Ja, hun var også forbi og inspicere hans arbejde, men valgte åbenbart en anden rede – eller en anden han...

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 17. maj 2006 kl. 21.13

Ja de har ikke helt de samme moralbegreber som vi andre har...

Det kan godt være at det er en sød gærdesmuttehan, men hvis han ikke kan bygge et godt hus er hun ret ligeglad.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Johansen, 6. juni 2006 kl. 0.10

Gærdesmuttehannen bygger (oftest) flere reder, og forsøger at tiltrække hunner til dem alle!

Derfor ses det ofte at hunnen er alene om at opfostre ungerne!

Nyt svar til emnet »Musvitten slås med spejlbillede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Musvitten slås med spejlbillede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider