Forum

Muskusænder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Nielsen, 17. april 2006 kl. 19.26

Hejsa

vi bor i et område hvor der er en lille sø, med svaner, ænder, gæs, blishøns og en gang imellem en hejre. vi har så for ca. 3 uger siden opdaget 4 muskusænder, de virker meget tamme, så er mit spørgsmål, kan de overleve en vinter frit gående uden hus o.s.v. De må være sat ud af nogen som måske er blevet træt af dem.

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 18. april 2006 kl. 18.48

Hej Lene

Prøv at gå ind på www.skovognatur.dk og se hvem du kan kontakte i dit lokalområde (det står til højre på siden). Jeg tror de er de bedste til at svare dig.

Helle, www.helleshave.dk

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 21. april 2006 kl. 20.57

Moskusænder kan sagtens overleve i det fri. Vores moskus sover ude i snestorm. Ikke om de vil bruge deres hus. Det er kun i perioder med voldsom regn at de bruger det. Og i naturen kan de jo søge læ under buske og i krat.

Så de har det sikkert bare dejligt.

Det kan være at flokken er fløjet for langt væk hjemmefra og dermed ikke kan finde hjem igen. Det kan også være at de holder til i søen om dagen og så flyver hjem om aftenen. Det er meget normalt hvis de ikke holdes bag net eller er stækket (klippet fjer af den ene vinge).

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rosa, 4. juni 2008 kl. 20.12

Kan nogen fortælle mig hvor lang runings tiden er for muskusænder?

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgithe Jensen, 15. juni 2008 kl. 16.24

Moskusænder ruger ca 30 dage
hilsen Birgithe

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N, 10. august 2008 kl. 10.39

Mnjaaa...

35 dage er der nu = 5 uger.

hilsen Mette

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Krebs, 24. april 2009 kl. 21.27

Vores skønne moskusænder, som holder dræbersnegle i ave i vores have, er begyndt at lægge æg. Hunnen lægger 1 æg om dagen og har nu lagt 6 æg. Hunnen ruger ikke på æggene. Og til skam, opdager jeg, at jeg har et hul i min viden om dyreadfærd: Jeg aner simpelthen ikke, om hun først lægger alle sin æg og så begynder at ruge – eller om alt er tabt, når hun ikke viser interesse for sine seks første æg. Så hvis nogen derude, vil være så venlige at oplyse mig vidt og bredt om ænder og rugning, så vil jeg blive meget glad – for jeg drømmer jo om at vores ænder bliver forældre.

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzette, 7. september 2009 kl. 9.25

Hej Trine
hun lægger et æg hver dag og når hun lægger sig først når der ligger
mellem 20–30 æg.Fra den dag hun lægger sig skal du regne med at der
går op til 30–35 dage til du ser den første. Ællingerne kan man købe
nået der hedder Ællinge start 1 og koster ca. 129,– kr for 25kg.

Jeg har haft 51 moskusænder og har nu 19 små nu.

med venlig hilsen moskusand

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Krebs, 7. september 2009 kl. 10.05

Dejligt, nu har jeg fået ællinger...Ud af 10 æg kom 4 ællinger, som nu er ænder. Og straks lagde mor anden 10 nye æg...

Tilsyneladende er der kommet endnu 4 ællinger ud af disse æg. MEN vi kan ikke finde de nye ællinger – Vi har fundet en, som var totalt slået ihjel og helt fladmast...Og så tænker vi: Kan det første kuld moskusællinger eller forældrene finde på at slå andet kuld ihjel?

OG ps. vi har ingen dræbersnegle mere...

Hej fra Trine

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzette, 9. september 2009 kl. 10.59

Hej Trine
Ja det kan de godt, jeg har måtte dele mine.

4 det var ikke mange, men de er søde ikke også.

Det kan også være katte,ræv eller andet som har taget dem.

De kan få mellem 200 og 300 stk om året.

venlig hilsen
Lizzette

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 3. oktober 2009 kl. 19.42

Vi har 2 andriker og en del hunner.Hvad skal de have for at kunne lægge æg,er det speciele reder og evt hvad skal målene så være.De har et hus og en gård på 200 kvm så der er rigelig plads til små ællinger,hvor de kan bade og nyde deres andeliv.

Vi nyder dem når de lunter efter os ude i haven,det synes vores børn er hyggeligt.

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Juul Sørensen, Georgsgade 15, 5000 Odense C, 29. oktober 2009 kl. 11.15

I Odense Å, ved træbroen som forbinder Christiansgade og Sct. Jørgensgade, er der en moskusand, som er tam og "ked af det", den kan ikke ved egen hjælp komme op på land, hvor den jo gerne vil hvile. den sidder på et cementrør, som går ud i åen. Kan den overleve, ikke at kunne komme på land?

Er der mon nogen – dyreværn – som kan tage hånd om kræet?

M.V.H. Connie

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 18. november 2009 kl. 12.03

Jeg har osse fået to moskusande-piger, som ikke gider gå ind i deres sydvendte "stue" om natten. Håber osse, de klarer vinteren, hvis det ikke lykkes mig at få dem ind, når der kommer is på søen... Hvor er de dog søde og sjove at ha'! Man blir simpelthen i godt humør af at se dem storme en imøde. Har haft en "Susanne"- moskusand før. Endelig en dag – efter ca. ½ år – måtte jeg klappe hende (måske efter hun havde set, hvor mange kompostorme, jeg har?), og vi levede paradisisk i en uge. Den sidste dag, vi havde sammen, undrede det mig, at hun ændrede adfærd og løb efter mig hele dagen og lå lige uden for vinduet til kl. 22.15 – langt efter hendes normale sengetid. Næste morgen var der kun nogle fjer tilbage, som jeg samlede op og grædende begravede ved kompostbunken. Ak, ja når du elsker, er du sårbar... Men sikke en oplevelse at være ven med en fugl...

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. november 2009 kl. 15.11

Hej Inge

Enten ved hun at der falder godbider af eller også betragter hun sig som en mage. Det samme kan ske med andre fugle arter, hvis de opdrættes af mennesker. Mine silkehøns snakker også til mig og kan høre forskel på om det er mig eller min kone, som går i haven. Så snart jeg gåt ind igen, stopper snakken. Kæler jeg dem på ryggen tror de at jeg vil parre mig med dem, via hånden". I øjeblikket hvor de 4 ud af 5 høns er skrukke er de ikke så parrings -interesseret. Dette hænger sikkert sammen med at de hellere ikke ligger æg.

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 18. november 2009 kl. 19.39

Jeg overvejer meget at få levende fjerkræ i haven. Både som selskab og som mad. Hvad skal jeg vælge? håp

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 19. november 2009 kl. 12.24

Nå, jeg har slet ikk tænkt på, at hun kunne opfatte mig som en mage. Men det var fantastisk at få lov at være ven med hende. Var det ikke mærkeligt, at hun åbenbart ku' mærke, at vi skulle skilles?

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 19. november 2009 kl. 12.25

Du skal bestemt vælge moskusænder...

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. november 2009 kl. 11.53

Flere biologer har skrevet om deres oplevelser med pingviner, at de efter flere måneder ophold i flokken blev betragtet som en mulig mage af de unge hunner, når de kom i brunst . Ofte vælger hunnerne den største mage de kan finde .

En anden og meget kendt psykolog/forsker som jeg mener var østriger beskrev om sin forskening tilbage i 40 erne, om hvordan gæslinger blev påvirket af den rolle han havde som "moder" for disse gæs . De blev meget påvirket som voksne af deres adfærd gjorte at de troede at de var halv mennesker og halv gås .

Mange dyrunger i zoo , som ikke har en moder, kan kun få omsorg af mennesker frem til en bestemt alder .
Herefter skal de hurtigt mulig tilbage i flokken igen .
Kommer de ikke det vil deres adfærd været påvirket af mennesker og de kan ikke kommunikere med dere arts fælder og bliver som oftest udstøt .

Iøvrig er en flok gæs det bedst vagtværn man kan få . Et svejsiske urfirma, har i mange år brugt en flok gæs til at patruljere for sig . Det siges at gæs høre bedre end hunde , de bider ikke og så skal de hellere ikke luftes . Det klare de selv . Oftest stopper de ikke deres skrappen så længe de kan høre en fremmed i området .

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 20. november 2009 kl. 17.39

Jeg tror, det var Conrad Lorenz, den østriger, du omtaler...

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. november 2009 kl. 0.26

Det var det han hed . Jeg kunne bare ikke komme i tanke om hans navn . urfirmaet har jeg hellere ikke kunne finde navnet på men ideen om at holde gæs er ikke så ringe .

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. november 2009 kl. 0.26

Det var det han hed . Jeg kunne bare ikke komme i tanke om hans navn . Urfirmaet har jeg hellere ikke kunne finde navnet på men ideen om at holde gæs er ikke så ringe .

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. november 2009 kl. 0.27

Det var det han hed . Jeg kunne bare ikke komme i tanke om hans navn . Urfirmaet har jeg hellere ikke kunne finde navnet på men ideen om at holde gæs er ikke så ringe .

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 29. november 2009 kl. 16.15

Er der nogen her, der ved, om mine to moskusande-piger, som deler sø med en masse vildænder, kan få ællinger med dem? Det ku' være sjovt at se den blanding...

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 29. november 2009 kl. 16.38

Og hvem ved, hvor mange år en moskusand kan blive?

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 29. november 2009 kl. 16.42

Det trøster mig meget at høre. For mine 2 dejlige moskusande-piger vil heller ikke ind. De sidder ude på en lille ø, som jeg prøver at sejle tørt hø ud til. Men det varer jo ikke længe, så er det vådt og beskidt (i ordets grundbetydning!)... Og når isen kommer, er det jo farligt; men her er masser af siv, som de forhåbentlig kan skjule sig i. Ved du om ildere er en fare for dem?

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 29. november 2009 kl. 18.26

Er der nogen, der ved, om moskusande-hanner kan klare sig frit i naturen? Jeg har hørt, at de er tungere og mere klodset og har sværere ved at klare sig end hunnerne?

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. november 2009 kl. 19.03

Fugle, som er avlet at mennesker og som ikke er vilde, vil ikke kunne klare sig, hvilket skyldes at de som regel er avlet med henblik på at være til spise-brug eller nytte. Det er alle vores husdyr.

Ofte kan de fugle vil holder ikke flyve eller også er deres størrelsen eller farve forkert, så de ikke har mulighed for at kamuflere sig . De dyr, der skiller sig mest ud her bliver ofret først i naturen , forudsat at deres fjender er til stede . Men det er kun os mennesker, som holder liv i dem . I naturen vil de ikke kunne klare sig . Derfor er det latterligt når jæger lukker fasaner ud. ofte bliver disse taget af ræve, hvis ikke de bliver skudt med det samme og deres antal stiger ikke af den grund .

Selvom jeg har holdt vagtler som af natur ikke bliver hel tamme og har kamuflage farver, er de ikke vant til at leve som vildart og har ikke været i stand til at overleve de katte , der er i området når de engang i mellem stak af fra mig. De har heller ikke nogen mulighed for at finde mad .

Kaniner, hjorte, vildsvin, mårdyr og minke, kan efter generationer blive vilde dyr, men ikke hvis de har været domisticeret af mennesker først og igen gælder regelen om at de, der skiller sig ud vil blive ofret først . Albino-dyr er derfor et sjældent fænomen i naturen og da de hellere ikke ser så godt er dette et minus hvis man skal overleve.

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. november 2009 kl. 19.44

Hej Inge.
Du skal have fanget de ænder inder der bliver is på. De vil uværgerligt gå i rævene. Den første nat , hvor isen kan bære ræven, bliver sådan et område undersøgt. Hvis moskusænder ikke er alt for gumpetunge, kan de godt flyve et stykke, men det er en stakket frist. Sammenlignet med alm. gråænder er det småting det de kan udi flyvningens kunst. Du må prøve om du kan lokke dem med foder, og måske få fat i dem på den måde. Jeg har også brugt en anden, lidt mere hårdhændet metode, hvis jeg har skulle have fat i nogle stækkede gråænder, men det kan vi vende tilbage til . hvis andre metoder glipper. Det er efter min mening helt sikkert, at de vil gå til, hvis vi får bare nogle få dage med frost.
Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »Muskusænder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Muskusænder

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider