Forum

Hjælper LØVSTIKKE mod katte?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: GitteBetjent, 8. maj 2006 kl. 23.39

Det har jeg læst et sted & jeg er nu ved at fremdrive små fine løvstikker (fra frø) til at plante ud i min have.

Kan godt lide katte... bare IKKE inde i haven min.

Er der nogen, der har erfaring med brug af løvstikke mod katte?

Det skulle være duften (a lá Maggi-boullion-terninger), som kattene ikke kan lide.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. maj 2006 kl. 11.18

Hvis du har kvarterets bedste have med lune kroge og dejlige urtebede med løs jord, så tror jeg ikke at løvstikke hjælper. Løvstikken er garanteret bedre anvendt i din mad.

Du har to muligheder for at minimere kattenes ødelæggelser i din have:

Enten at overdække dine nysåede bede med net, fiberdug, grene osv., så katten ikke kan komme til at ødelægge de fremspirende planter.

Eller du kan forsøge med en dialog med kattenes ejere, hvor du forklarer, at du har en have, hvor du bruger al din tid og mange penge på frø og planter. Og at deres katte giver skader i dit havearbejde og skår i din haveglæde. Det er vigtigt at få en positiv dialog med dem, og forklare, at kattenes færden i din have ødelægger dine have. Og så bede dem om at forsøge at holde kattene væk fra din have.

Hvis dine naboer ikke vil gøre en indsats, så er der kun en fornuftig ting at gøre, og det er at beskytte dine nysåede bede og så jage kattene hjem, når du ser dem. Alt andet vil bare medføre, at du bliver en sur og med tiden også gammel haveejer, som tænker negative tanker og blive kattefjendsk. Og det er jo ikke det, man har brug for ude i sin dejlige have.

Der er sikkert andre, som har gode råd til hvordan man kan beskytte sine bede og have mod kattes færden. Sådanne råd er der god brug for i mange haver.

Men vi har ikke brug for kattefjendske og sure indlæg om katte her på Havenyt.dk.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 9. maj 2006 kl. 11.39

Kære Gitte.Prøv at gå ind under eksperterne heroppe i værktøjslinien.Ud til venstre under menuen finder du "Dyr i haven..."Så skal du langt ned til decb.2002 og her finder du et svar fra Henrik Ahlmann.Løvstikken kan iøvrigt blive en rigtig flot stor plante,som kan overvintre.Du kunne undgå at plante katteurt(Nepeta mussini)og baldrian(veleriana officinalis)Venligst Grete.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: GitteBetjent, 10. maj 2006 kl. 8.53

Takker for de fine svar. :)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 10. maj 2006 kl. 10.03

Løvstikke eller bedre Ruta graveolens?

Udover, at løvstikke hos mig kan blive 4 meter høj, har jeg ingen erfaringer med dens afskrækkende virkning.

Derimod nok rude: For mange år siden opdagede jeg en uønsket sti tværs over et staudebed. Der plantede jeg så rude, og stien bliver nu brugt saa lidt af naboernes mange katte, at man kun kan se den, når man ved det.

Kattene sørger garanteret for, at andre uønskede væsener holdes nede, og tager forhåbentlig kun de syge fugle, ellers må man lave afværgeforanstalt-
ninger.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: GitteBetjent, 10. maj 2006 kl. 11.39

4 meter?

Damn...

Rude?

Hmmm...

værd at "se" på.

Taaaark for responsen. ;)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 11. maj 2006 kl. 19.55

Jeg har dyrket løvstikke i mange år og katte i mange flere.Pt har jeg en stor flot løvstikke som trofast kommer år efter år os som er meget værdsat som suppegrøntsag her i huset.(jeg plukker nogle af de helt nye skud og fryser dem).Senere på sommeren blomstrer lø'vstikken meget smukt med fine skærme.

Kattene kan ikke fordrage lugten,men men.der er så meget andet spændende og interessant og med 5 af slagsen er det min bedste overbevisning at det bedste afskrkkelses middel er tæt tilplantede bede.Katte foretrækker nøgen jord.Iøvrigt kan man godt opdrage på katte-altså få dem til at holde sig fra specifikke ting.Men holde dem helt væk tror jeg næppe du kan.Venlig hilsen Sanne

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: GitteBetjent, 11. maj 2006 kl. 20.55

Takker...

glæder mig til at se, hvor store mine bliver.

Og ja, har oz erfaret, at våd jord (nysået græsplæne) afskrækker de bløde poter.

Nyt svar til emnet »Hjælper LØVSTIKKE mod katte?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hjælper LØVSTIKKE mod katte?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider