Forum

Rød-orange dyr

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Nielsen, 10. maj 2006 kl. 20.43

Efter at sommeren er kommet frem er min terrase blevet præget af nogle små rød-orange bille agtige dyr. trykker man på dem eller forsøge at skubbe til dem, tværer de ud og farver rigtig meget.

Er der nogen der ved hvad de hedder og evt hvordan man kan bekæmpe dem.

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 10. maj 2006 kl. 21.33

Hej Rikke

Det lyder som Lilje-billen, har du liljer stående i nærheden? De er svære at bekæmpe, det bedste du kan gøre er at indsamle dem.

Se lige denne artikle her fra havenyt.

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/19.html

Helle – www.helleshave.dk

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Nielsen, 11. maj 2006 kl. 8.24

Hej Helle

Vi har ingen liljer, og det er heller ikke lilje-biller, for så store er de ikke. Det er nogle meget microskopiske små dyr. De er nermest helt rundt. De er i løbet i går trukket indenfor. Og de farver alle møblerne de er i.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 11. maj 2006 kl. 10.22

Hej Rikke
Ja så kender jeg dem ikke, men det kan være der er andre der har et bud. Ellers prøv at søge på google, enten med skaldedyr eller røde biller. Jeg håber du finder ud af det for det lyder ikke rart når de kommer indenfor.

Helle – www.helleshave.dk

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 11. maj 2006 kl. 22.53

Hvis den er rigtig lille kan det være en "fløjlsmide/rød jordmide". Se her – er det den?:

www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=species&ID=3538

Lever i jorden og spiser bladlus, så den er rar at have.

Eva

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Nielsen, 17. maj 2006 kl. 10.54

Hej

Det kunne muligvis godt være fløjlsmide/rød jordmide, men hvordan kommer man af med dem indenfor.? For de farver alle vores møbler...

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. maj 2006 kl. 13.53

Du kan bruge den service som Skadedyrslaboratoriet yder ved at du kan kontakte dem, hvis ikke du kan finde skadedyret i deres liste over skadedyr her:

www.dpil.dk/dpil2005/sporgom.htm

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 17. maj 2006 kl. 21.06

De små røde jordmider, der i øvrigt er røde fordi de indeholder hæmoglobin som vores eget blod, kommer ikke indenfor. De bor i jorden og er glade der, og har ikke nogen tendenser til at trække ind i sofaen.

Meget mystisk dyr du har fået.

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva, 28. maj 2006 kl. 23.31

Jo – de kommer nemlig indenfor. Jeg har 2 vinduer i sommerhuset som er – propfyldt – med rød fløjsmide i vindueskarmen og der kommer flere når vinduet smækkes hårdt i. Adr. Og gulvet foran er også levende af dem, føj. De kan ikke lide vinduespuds men jeg vil gerne af med dem, så de ikke kommer igen. Jeg checker lige skadedyrsbekæmpelsen ud.

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 11. juni 2006 kl. 10.34

Hej Eva
Vi har samme problem, de er på vinduskarmen på ude og inde når vindue står åben, men de kravler ikke længer ind i stuen. Har hellere ikke kunne finde ud af præscis om det var en fløjlsmide, men det ligner det. Vil meget gerne af med dem, da de er overalt på teressen,når det er lidt varm. Håber nogle kan hjælpe

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 15. juni 2006 kl. 15.46

Hej til jer alle.

Jeg er også nærmest invaderet af disse små dyr, de er overalt dog kun ude, og kun på min sydvendte terasse, har nogen af jer fundet en løsning på dette problem? de kravler overalt på møbler, vægge, vinduer osv.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 15. juni 2006 kl. 18.53

Desværre nej Jesper vi har dem også stadigvæk over det hele, håber der er nogle der kan hjælpe os.

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 15. juni 2006 kl. 19.50

Snakede med min foretrukne planteskole idag.

De foreslog at jeg sprøjtede med produktet malathion fra TANACO(bruges også mod myrer) det er så klaret nu, og det er ganske få der er tilbage, men dem når jeg også :).

Jeg sprøjetede havemøbler,sålbænk osv.

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 15. juni 2006 kl. 19.55

Hvor har du købt det henne?

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 15. juni 2006 kl. 21.07

Jeg har købt det hos planteskolen, men det ka måske også fås hos byggemarkeder.

fås i tre str. Min 0,5 l kostede 189.-
lidt dyrt, MEN DET VIRKER! også rigtigt godt mod myrer.

håber du kan finde det.

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. juni 2006 kl. 23.13

Apropo tissemyrer/jordmider mm. så vil jeg anbefale at man drysser sin have og vindueskarme med diatometjord, som er ugiftigt for mennesker og dyr

Jeg har benyttet mig af det til mange skadedyr med et godt resultat og så er det også billigere end den gift man køber imod myrer. den kan dog ikke benyttes i regnvejrer. Men her er problemet med myrene vel hellere ikke så stort?

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 1. juli 2006 kl. 23.44

Så det mystiske dyr var en myre?

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kareena, 15. maj 2008 kl. 17.10

Hej

hver sommer begynder der at komme små brune- rødlige inskekter/dyr frem ved vindueskarmerne i mit hus. og spedielt om morgen er der mange af dem på vindueskarmene...det er nogen meget meget små dyr, og bare man ligger hånden på dem er de mast ud...

aner ikke hvad det er for nogen dyr og hvordan jeg skal bekæmbe dem...

håber De kan hjælpe mig.

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 18. maj 2008 kl. 9.14

Der er sikkert tale om små uskadelige mider, der i det små æder æg og andre småeksistenser. De er nyttedyr i kraft af deres rovadfærd, men lever i mikroverdenen. Prøv fx at søge på "Eutrombidium rostratus" og "Hydrachna globosa" og sammenlign.

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 14. maj 2009 kl. 11.08

De små dyr er Brunmider og man kan læse om bekæmpelsesmetoden her: www.dpil.dk/dpil2005/HTML/brunmider.htm

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 6. juli 2009 kl. 9.31

Insikiter og andet småkravl er meget generende! Jeg ønsker da ikke at lægge hus til dem, hvorfor skulle jeg da også det?! Der skal sprøjtegifte til, og gerne meget af det!

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Seloy, 3. juli 2015 kl. 23.23

Havde samme problem, da jeg boede i rækkehus med græs helt op til huset.
De små mider væltede ind & eneste måde at fjerne dem uden at tvære tapetet rødt var med støvsugeren - forsigtigt.
Vi gravede et bed på ca. 30 cm. med flis i og vupti - ikke flere mider indendørs. :)

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Vinkel, 29. november 2016 kl. 9.00

Vi har haft samme problem i årevis, men siden vi fjernede græs og lagde fliser i stedet for har vi ikke ikke haft problemet siden 2014.
Løsningen stod i artikel fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet:
www.dpil.dk/dpil2005/HTML/brunmider.htm

Nyt svar til emnet »Rød-orange dyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Rød-orange dyr

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider