Forum

Duer i bedene

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 28. maj 2006 kl. 19.12

VI har mange duer i haven, selvom vi prøver at fodre så de ikke kan få fat på alt for mange frø.

Vi har både Tyrkerduer, skovduer, tamduer, og "Byduer"

Det er de sidste der er problemet.

Store og mægtige vader de rundt over det hele, og tager ikke hensyn til at de små fremspirende planter der er ved at komme op i både staude og køkkenhave. Jeg har sågar oplevet at de har lagt sig oven i vores jordbær planter, og mast dem til ukendelighed. (ikke flere blade på planten) store områder med krokus i græsplænen er mast flade.

Som sådan har jeg ikke noget imod duer (jo når der er 40 i haven) men jeg vil gerne undgå at de tramper min have for fode, der er mange planter der lider under det, og bliver sat en del tilbage i vækst.

Gode råd søges, både til at undgå duer i haven, men også til at holde dem væk fra bedene, man kan jo ikke overdække hele haven med fuglenet.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 29. maj 2006 kl. 20.23

Jeg er lige med her. måske der kom et råd jeg kunne bruge.

mit problem er at vi har en tarasse under en meget stor bøg og tyrkerduerne elsker at side i bøgetræet og over... (klatte) hele taressen (under tiden op til 8–10 duer) og de kan altså give noget fra sig kan jeg godt fortælle, så hvordan får Randi dem ud af haven og jeg dem ud fra bøgetræet.

glad sommer fra
;-)es

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 29. maj 2006 kl. 20.26

Det er et meget tiltrængt problem du kommer med Randi.

Jeg ved det ikke, men håber du afprøver og senere oplyser mit forslag: Sæt en plastic-ugle op, på en pæl, eller måske en anden rovfugl. Dem bruger kragejægere og kalder dem lokkefugle, så de fås i disses forretninger. Jeg har også set plasticugler på både/skibe som afskrækningsmidler for ikke at få bådene overskidt af måger.

Prøv det og oplys om resultatet. Jeg tror det virker. Der fås også ugler som vifter med vingeren når der trækkes i en snor – lidt skjult fra fuglen.

Jeg er meget spændt, og du kan nemt være den ideelle foregangs mand. Hej. håp.

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 29. maj 2006 kl. 21.10

Jeg ikke ude på at skræmme alle fugle væk fra min have, da jeg generel synes det er extremt underholdende med fugle i haven, så måske jeg bare skal håbe på et godt råd til at holde dem væk fra specifikke områder i haven, såsom nyplantede bede, skrøbelige stauder etc.

Jeg ved godt det er lidt som at "blæse og have mel i munden samtidig", men man kan jo håbe...

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 31. maj 2006 kl. 7.19

Måske skulle du holde op med at fodre dem? Hvis du nøjes med at fodre småfuglene og kun i vinterhalvåret, kan det være at duerne finder din have mindre attraktiv.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 31. maj 2006 kl. 10.55

Giv dem et skud hagl, i starten skal de have et skud hver dag, med tiden kan du nøjes med at skyde dem en gang om ugen

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 31. maj 2006 kl. 13.29

Ja, for det her er et site hvor vi anbefaler hinanden at slå dyr ihjel og ødelægge naturen med bly (og pesticider). Velkommen til!

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 31. maj 2006 kl. 13.39

Jeg fodrer småfugle – og ikke med korn, for det er det duerne vil have, og aldrig direkte på jorden. De får heller ikke brød, for så kommer alliker og råger væltende
Måske bliver jeg bare nød til at erkende at duerne er kommet for at blive, jeg overvejede om man kunne sætte pinde i jorden omkring de meste udsatte planter, så duerne ikke kunne komme til vade ind over dem.

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 31. maj 2006 kl. 15.51

Du kan få blyfri hagl og du behøver ikke ramme – duer er kloge nok til at opfatte et vink med en vognstang

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 1. juni 2006 kl. 9.14

Til Randi

Du skriver, at du fodrer småfuglene, men ikke med korn og ikke med brød. Hvad giver du dem så?

Jeg vil også gerne fodre småfuglene, men helst ikke de store fugle, og slet ikke duerne. Jeg har prøvet at gøre adgangen til fodderbrættet vanskelig for de større fugle, men de lærer hurtigt, hvordan de skal sno sig ind til maden alligevel, også duerne.

Det der med et skud hagl går jeg ikke ind for, det ville nok også give for meget vrøvl med naboerne. Men måske et sprøjt fra en kraftig vandpistol kunne få duerne til at finde en anden have at trampe rundt i.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 1. juni 2006 kl. 20.47

Hej Merete
Jeg giver dem solsikkekerner, hørfrø og nødder.

Æbler, havregryn og rosiner til solsortene, og mejsekugler (helst hjemmelavet) til mejser og egern.

Jeg gik væk fra vildtfugleblandinger, da der er for meget korn i, og det tiltrækker duer og kragefugle.

Jeg var lidt bekymret for spurvene, da jeg skiftede, men de ser ikke ud til at have noget i mod det (jeg sætter også nogle mejsekugler dybt inde i vores tjørnehæk hvor de store fugle ikke kan nå dem, dem er spurvene glade for.)
En gang i mellem får de også en helt lille portion brød. men så smuldrer jeg det meget småt, og ligger det helt inde ved husmuren. Så går der et stykke tid inden duerne finder det, og kragefuglene tør ikke gå så tæt på. (endnu)
Alt dette har også hjulpet lidt, mængde af duer er faldet fra op til 30 ad gangen, og er nu lidt mere acceptabelt nede på ca 10. (men de ødelægger stadig vores planter.)

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 2. juni 2006 kl. 11.57

Tak til Randi. Jeg har allerede droppet vildfugleblandingen til fordel for netop solsikkekerner, og jeg lægger også æbler ud. Men jeg har også lagt brød, skåret i små bidder, på foderbrættet – det må jeg hellere holde op med.

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank, 8. juni 2006 kl. 9.59

Jeg bor i en etageejendom, hvor genboen foder byduerne på trods af adskillige påbud om at lade være. Resultatet er, at duerne sidder på taget, min udluftningskanaler og min altan, mens de venter på mere foder. Alt er derfor ulækkert beskidt, og jeg hører aldrig andre fulge end duerne.

Jeg er derfor ret nysgerrig efter, om forslaget om en plastikrovfugl kan holde dem væk?

Andre forslag modtages også meget gerne.

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 26. august 2006 kl. 19.38

Det er forbudt at anvende blyhagl i dk, der er regler for hvordan man må drive jagt i bymæssigbebyggelse, så alt det der med st skyde duerne inde i byhaverne er ude af billedet.

Men Jeg har et forslag til det, man kan sikkert og nemt holde duerne borte, alt hvad det kræver er at man bliver falkoner...

Mads.

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 11. oktober 2006 kl. 16.08

Jeg har lavet en lille bue af rio-net, og sat det op over fuglebrædtet. og et fladt stykke der sider 5 cm. over foderet. Så er duerne og skaderene ikke trygge ved at spise der, da de jo ikke kan flyve op uden at ramme ind i jernet.

Det genere ikke mejser og andre småfugle.

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 12. oktober 2006 kl. 18.04

Nogle af os med både har bestemt også problemer med afføring fra fugle, her især fra måger. Jeg har set flere hænge blafrende plastikstrimler op på en snor. Der er også nogle som montere (lokke)ugler på båden. Krageugler som jægere bruger til at reducere bestanden af råger. Råger skriger vildt op omkring uglen, og forsøges skudt.

Større rovfugle slår endda på selv uglen for at dræbe den.

De (små)fiskere jeg har set med disse krageugler bruger dem vel ikke år efter år, hvis de ikke virker? Kan selvfølgeligt ikke bruges i alle tilfælde. håp

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 7. november 2006 kl. 20.43

Køb en kat – det virker!

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 4. december 2006 kl. 15.06

Næh, det virker ikke med en kat. I den rækkehuslænge, hvor jeg bor, er der en af naboerne, der har en kat, der regelmæssigt afpatruljerer samtlige haver og fællesarealet. Desuden har vi diverse halvvilde katte, som på skift dukker op på fællesarealet. Alligevel har vi masser af duer.

Eller har haft – for nu har vi fået en ugle op på taget, og det ser ud til at virke.

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 4. december 2006 kl. 17.09

Tænk:
at der findes andre levende dyr her på jorden – end os – der kaldes for mennesker.

Tænk:
det må da give en masse problemer.

Men tænk så endnu engang:
de største skadedyr er vi mennesker!

hilsen
Venus.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. december 2006 kl. 18.03

Tænk at der også findes et skadedyr med en udførlig mening og skjuler sig under synonym og alligevel har en mening til andre.

Venus kalder sig endda for menneske.

Hvorfor tør du ikke være dig selv bekendt?

At Tænke/læse dig giver naturligvis problemer. håp

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit, 10. juni 2007 kl. 6.51

Vi har også problemer med duer, og det med platicuglen/rovfuglen lyder spændende, – men hvad med småfuglene? Er de slet ikke bange for ugler og rovfugle?

Duer og haglbøsse: Er det overhovedet tilladt at skyde med haglbøsse i byhaver?

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Jensen, 6. april 2009 kl. 21.22

Jeg synes, at den med hagl klart lyder til at være det mest fornuftige. Man behøver naturligvis ikke at ramme, men for min skyld kan vi godt undvære en enkelt eller to af luftens rotter, når bare det sker på en human måde.

Bemærkningen fra Venus KAN ganske simpelt ikke være seriøst ment – det håber jeg da ikke...!

Jeg prøver plastik uglen også.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. april 2009 kl. 22.17

Den der plastic ugle ville jeg ikke investere penge i, duerne er ikke så dumme at de ikke kan se forskel på en rigtig ugle og en i plast, flere af mine naboer har sat en plastugle op på tv antennen for at holde duerne væk, men duerne er ligeglad de sidder tit og ofte oven på plastuglens hoved og skider ned ad den.

Mvh. Svend Høst

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ali, 21. maj 2009 kl. 12.32

Hvis jeg var dig vil jeg kalde ¨på banderne så kan det skyde løs i haven med ak81 ops ak47

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kat Had, 8. august 2009 kl. 20.07

Glem plastik!

Et par gange om foråret skyder jeg en del måger, Duer, Alliker og andet skidt der snapper sangfugle og deres unger!

Dette er den mest slatne og blødsødne side...

Citat:
Skrevet af: Christian Johansen – 31. maj 2006 kl. 13.29
Ja, for det her er et site hvor vi anbefaler hinanden at slå dyr ihjel og ødelægge naturen med bly (og pesticider). Velkommen til!

Citat slut!

Christian du er da vist en gammel træt mand der ikke ved hvordan naturen fungerer!

Det mest nærliggende er at du tier stille!

Med hensyn til gifte kan jeg anbefale det da katte er et modbydeligt skadedyr i denne verden.

Vær sikker på at hunde og rigtige kæledyr ikke kan komme til giften!

Sørg for at holde giften i en højde så katte kan nå den men ikke andre dyr.

Mit råd er at bruge gifte der stopper kattedyrets afføring men alle kneb gælder mod det utøj!

Nyt svar til emnet »Duer i bedene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Duer i bedene

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider