Forum

Fuglene bruger blomstermuld til redebygning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Randi, 12. juni 2006 kl. 21.27

Først af alt skal det understreges, at vi er glade for fuglene i vores lille have. MEN! Når vi planter blomster i krukker, ødelægger fuglene både blomster samt bruger mulden til redebygning. Vi har forsøgt os med at blande blomstermuld med jord fra haven og brugt sten/træflis til at dække jorden, men lige meget hjælper det. Er der nogen, som kan give os et godt råd, for ellers bliver haven efterhånden blomsterfri.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 12. juni 2006 kl. 21.57

Hej Randi, Tror du mon de bygger rede af jorden? det er da dumt, i regnvejr vil reden jo ligne Roskilde smatten. "Mine" fugle fandt mad i 2 krukker, det var dejlig fugtig jord og så pyt med blomsterne, tænkte fuglene. Jeg skiftede jorden ud, og jo, der var regnorm, og noget anden kryb + tusindben i. Så lavede jeg en bakke fedt+frø, lagde et par æbler til dem.

Så plantede jeg i krukkerne igen, og de har fået lov at stå i fred siden.

Men er det ikke mad de søger, så kan jeg bare foreslå et net, det vil jo så bare være i kort tid, for en rede er jo hurtigt bygget.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 13. juni 2006 kl. 9.31

Hvis i dækker jorden i krukkerne med et tyndt lag grus, mister fuglene interessen. Blomsterne vokser bare op gennem gruset og i løbet af sommeren er gruset vandet i jorden. Efter mange år med ødelagte krukker og små spirer der lå på jorden, bruger jeg det trick.

Helle – www.helleshave.dk

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 18. september 2006 kl. 11.43

Redebygning af fugle.

Find en (kasseret) hovedpude med dun i, put nogle af dem i de der kartoffel- eller løgsække (masker) e.l. Hæng det op, nok i læ for regn, og fuglene bliver glade – og bruger det. håp

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majken, 10. februar 2009 kl. 14.15

Jeg har samlet en hel masse hår fra min kat og plejer at lægge det ud til fuglene så de kan bruge det til redebygning, men jeg er ikke helt sikker på hvad tid på året de begynder. Er der nogen der kan svare mig på det?

MVH Majken.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 11. februar 2009 kl. 17.34

Ja mejsekasserne skal helst op i starten af marts, så det er nok oppe i tiden. håp

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 24. februar 2009 kl. 19.57

Jeg kender flere som også leverer dyrehår til fuglene – men, selv dem jeg har set har mange fugle i haven forstår ikke hvorfor vi ikke har fugle i haven i år. Vi har åbenbart en del kompetente personer hér i ka'ssen som ved meget om det. Fortæl, fortæl. håp

Nyt svar til emnet »Fuglene bruger blomstermuld til redebygning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fuglene bruger blomstermuld til redebygning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider