Forum

Gule larver i lerkugler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jess Scharling, 7. august 2006 kl. 10.02

Fastsiddende på en sammenklappet parasol fandt vi ved mine forældres sommerhus på Djursland 10 lerkugler lidt større end Pinochio-kugler fastklistrede på række. Indeni viste der sig at være en knald-gul småfed larve på ca. 6–7 mm.

Ikke engang min far der ellers er temmelig haveinterreseret havde set dette fænomen tidligere. Hvad i alverden er det for nogle kræ?

Jeg har taget et par billeder, men kan ikke lige finde ud af at vedhæfte dem her.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. august 2006 kl. 14.24

Hej Jess.

Det kan muligvis være en pottemager. Det er en form for hveps, som laver nogle små krukker af ler til deres yngel. Den er ganske uskyldig, men meget interesant.

Mvh. Hans

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jess Scharling, 7. august 2006 kl. 15.24

Tak for oplysningen Hans – Jeg tror du har ret for det er faktisk lykkedes mig efter din oplysning at finde et billede af sådan en fyr i gang med at lave en mudder-kugle. Det er åbenbart ikke en der er mange billeder og oplysninger om – heller ikke under dens latinske navn Eumenes Coarctatus. Jeg var lidt heldigere med det engelske navn Heath Potter Wasp men stadig ikke meget ud over at den er ret sjælden i Danmark. Nu må vi så passe gevaldig godt på de resterende ni "potter" så bestanden kan trives.

MVH
Jess

Nyt svar til emnet »Gule larver i lerkugler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Gule larver i lerkugler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider